کد خبر: ۲۶۲۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷

دولت یازدهم رانت هنگفت واردات خودروهای لوکس را برچید

دولت قبل با آزاد گذاشتن واردات خودروهای لوکس توانست رکورددار این بخش باشد. خودروهایی که اکنون در خیابان های کشورمان تردد می کنند ماحصل موافقت هایی است که دولت قبل به واردکنندگان داده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: زمانی که واردات خودرو به اوج خود رسید و صدای منتقدان پیرامون این امر بلند شد، دولت گذشته با قید محدودیت هایی به واردات خودروها با حجم موتور بیش از 2500 سی سی ادامه داد. دولت به ورزشکاران، ساکنان مناطق آزاد و یکسری از افراد خاص اجازه واردات خودرو های لوکس را داد و همانگونه که در خبرها آمده بود برخی از مدیران باشگاه های فوتبال نسبت به واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی اقدام کردند. خودروهایی که واردات آن برای دیگران غیر ممکن بود اما برای افرادی که در زنجیره دولت بودند ممنوعیت واردات خودرو معنا نداشت. سایر افراد هم که اجازه واردات خودروهای لوکس را نداشتند از طریق کالاهای متروکه صاحب خودروهای خارجی می شدند. وارد کنندگان خودرو با وجود ممنوعیت واردات، خودروهای بالای 2500سی سی را وارد کشور می کردند ولی به دلیل عدم اجازه ترخیص خودروها در زمره کالاهای متروکه قرار می گرفت و پس از چند ماه مجدداً از طریق مزایده وارد کنندگان به خودروهایشان دسترسی پیدا می کردند. این امر ادامه پیدا کرد تا اینکه مقام معظم رهبری در هفته دولت خواستار جلوگیری از واردات کالا و خودروهای لوکس شدند. این امر در نهایت منجر به تصویب بندهایی شد که سد واردات خودروهای لوکس مستحکم تر شود. از این رو هر خودرویی که با حجم موتور 2500 سی سی به بالا باشد تنها جایی که می تواند بماند کشور مبدأ است. دولت در این خصوص به تمام وارد کنندگان هشدار داده است که اگر نمی خواهند متضرر شوند دیگر خودرو لوکس وارد نکنند چرا که در بخش کالاهای متروکه هم جایی برای این خودروها نیست. مناطق آزاد هم برخلاف دوره های گذشته از این قاعده مستثنی نیست و این قانون به صورت فراگیر برای همه بخش ها اعمال می شود.

طبق آخرین اظهار نظرها در سال 88، 31 هزار و 312 دستگاه خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی، در سال 89، 23 هزار و 763 دستگاه، در سال 90، 18 هزار و 604 دستگاه، در سال 91، 16 هزار و 239 دستگاه، در سال 92، 4 هزار و 15 دستگاه و در سال 93، 133 دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شده است. طبق اسناد و مدارک، مجوز واردات این خودروها نیز در دولت قبل صادر شده است و دولت یازدهم هیچ دخل و تصرفی در این بخش نداشته است.

لذا واردات خودرو توسط دولت یازدهم موضوعی است که برخی ها به آن اشاره کردند اما اسناد و مدارک دال بر مخالفت دولت بر واردات است. هیأت وزیران در این ایام اجازه واردات خودروهای خارجی با حجم موتور بالای 2500 سی سی را صادر نکرده است و خودروهایی که وارد شدند برای اقشار خاص یا برای ساکنین برخی جزایر یا ورزشکاران برتر بوده است. رویکرد دولت واردات خودروی لوکس با حجم موتور بالا و در سطح موجود نبوده است.

امسال فقط 7 میلیون دلار خودرو لوکس وارد شد


جمعه شب مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اعلام اینکه تا سال های گذشته 63 درصد کل خودروهای وارداتی به کشور، بالای 2500 سی سی بود گفت: هیأت دولت 12 روز پیش تصمیم گرفت اجازه ورود خودروهای بالای 2500 سی سی متروکه گمرک، سهمیه های خاص و مناطق آزاد را هم ندهد. به طور متوسط در سال های قبل حدود 600 میلیون دلار واردات خودروهای بالای 2500 سی سی بوده، در حالی که این رقم امسال به 7 میلیون دلار هم نمی رسد.

وی درباره مهم ترین جزئیات مصوبه دولت در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای لوکس (خودروهای بالای 2500 سی سی) اظهارداشت: این مصوبه در راستای مصوبه قبلی در 21 شهریور 1392 ابلاغ شده و خودروهایی که بالای 2500 سی سی بودند عملاً اجازه ورود نداشتند، مگر آنهایی که قبلاً وارد کشور شده و قبض انبار گرفته بودند که با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی 140 درصد و با ارز خود متقاضی می توانستند وارد شوند در حالی که قبل از آن، این خودروها با ارز مرجع و با 70درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد شده بودند. وی ادامه داد: این خودروها هم از سال 1391 وارد کشور شده بودند و قبض انبار داشتند. این خودروها به همراه خودروهای سفارتخانه ها که طبق کنوانسیون های بین المللی وارد کشور می شدند، بالغ بر 133 خودرو پس از آن مصوبه وارد کشور شد.

کرباسیان با بیان اینکه این رقم در مقایسه با کل واردات خودرو کمتر از یک درصد است گفت: پیش از آن بالای 63 درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای 2500 سی سی بودند. هیأت دولت بنا بر خواسته مردم، 10 روز پیش تصمیم گرفت اجازه ورود خودروهای بالای 2500 سی سی متروکه گمرک و همچنین سهمیه های خاص و مناطق آزاد را هم ندهد.

آخرین ثبت نام خودرو لوکس


رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه آخرین ثبت سفارش خودروهای بالای 2500 سی سی مربوط به مهر 1391 است تأکید کرد: به طور متوسط 26 روز طول می کشید تا یک کالا از گمرک ترخیص شود در حالی که هر یک روز معطلی در گمرک یک درصد ارزش کالا محسوب می شود، یعنی 26 درصد به هزینه واردات واردکننده اضافه می شد.

رئیس کل گمرک ایران درباره آمار واردات و صادرات هم گفت: میزان ارزش کالای صادراتی ما به نسبت پارسال یعنی هر کیلو ارزش کالای صادراتی ما 14 درصد افزایش یافته است یعنی مواد خام ما کمتر صادر می شود و این به معنی آن است که کالای ساخته شده صادر می کنیم.

وی ادامه داد: در واردات هم بالغ بر 11و نیم درصد کاهش داشتیم یعنی بیشتر، مواد اولیه وارد می کنیم. رئیس کل گمرک درباره بسته حمایتی از صادر کنندگان گفت: برای حمایت از آنها و کاهش زمان بررسی، اظهارات آنها از راه دور و به صورت الکترونیک پذیرفته می شود و همچنین انبار اختصاصی ارزیابی در محل صادرکننده ایجاد شده است.

هشدار به واردات خودروهای لوکس

رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز واردات خودروهای لوکس را امری غیرقابل دفاع دانست و گفت: واردات خودروهای لوکس که در دوره های قبل روند صعودی پیدا کرد اکنون در مسیر تنزل قرار دارد. لذا این امر می تواند به تولید ملی کمک کند. وی با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدا مخالف واردات خودروهای لوکس بود تصریح کرد: دولت مجوزی برای واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی صادر نکرده است و ممنوعیت جدید تمام راه های واردات را بسته است. وی خاطرنشان کرد: در ممنوعیت واردات خودروهای لوکس که شامل همه بخش ها می شود دیگر هیچ فرد و ارگانی در قالب های مختلف اجازه واردات خودرو ندارد.

وی تأکید کرد: واردات خودروهای لوکس باعث خروج ارز از کشور و افزایش فاصله طبقاتی بین مردم می شود لذا این مصوبه می تواند به ساماندهی وضعیت ایجاد شده کمک کند.

رحمانی با بیان اینکه بارها نسبت به افزایش واردات خودرو های لوکس هشدار داده بودیم تأکید کرد: واردات خودرو با توجه به شرایط یک کشور باید باشد. نمی توان درهای کشور را براحتی روی خودروهای خارجی باز کرد و از طرفی شعار حمایت از تولید کنندگان داخلی را داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین