کد خبر: ۲۷۰۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶

واکنش غرب به قرارداداتمی ایران و روسیه

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز روز چهارشنبه با انتشار گزارشی در مورد قرارداد هسته‌ای جدید ایران و روسیه، نوشته است که این توافقنامه راه را برای تولید سوخت در داخل ایران باز می‌کند و همین امر موجب نگرانی غرب شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز روز چهارشنبه با انتشار گزارشی در مورد توافق اخیر ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در ایران، نوشته است که این توافق مایه نگرانی غرب است چراکه به نظر می‌رسد می‌تواند راه را برای تولید سوخت داخلی و استفاده از آن در نیروگاه‌های جدید باز کند.

به گزارش فارس، روز سه‌شنبه شرکت روس‌اتم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با ساخت دو رآکتور هسته‌ای جدید در نیروگاه بوشهر ایران موافقت کرده است. این قرارداد در جریان سفر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به روسیه به امضا رسید.



علاوه بر این، طرفین توافق کردند تا در آینده دو واحد جدید در نیروگاه بوشهر و همچنین 4 رآکتور در دیگر مناطق ایران ساخته شود. به گفته مقامات روس، این نیروگاه‌ها زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت خواهند کرد.

هرچند روسیه اعلام کرده است که تولید سوخت این رآکتورها را انجام می‌دهد، اما به نوشته لس‌آنجلس‌تایمز، آنچه می‌تواند مایه نگرانی غرب باشد، این است که روس‌اتم اعلام کرده است که با تهران در مورد امکان تولید میله‌های سوختی در داخل ایران، مذاکره می‌کند.

لس‌آنجلس تایمز هرچند اذعان کرده است که میله‌های سوختی کاربرد نظامی ندارند، اما مدعی شده است که فرآیند تولید میله‌های سوختی می‌تواند تلاش‌های ده ساله برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای را تضعیف کند.

با این وجود، «کلیف کاپچان» رئیس شرکت مشاوره ریسک موسوم به گروه اوراسیا می‌گوید هدف از امضای قرارداد با روس‌اتم، تضعیف مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و 1+5 نیست، بلکه طرفین با این قرارداد تلاش می‌کنند تا غرب را به سمت پذیرش توافق جامع هسته‌ای سوق دهند.

آقای کاپچان در این رابطه می‌گود: «روس‌ها با بالا بردن احتمال تولید سوخت توسط ایرانی‌ها، به ایالت متحده و شرکای اروپایی خود می‌گویند که "بهتر است انعطاف به خرج دهید، وگرانه ما ایرانی‌ها را قادر می‌کنیم که خودشان سوخت تولید کنند".»

وی همچنین می‌گوید این قرارداد در عین حال می‌تواند مشوقی برای ایران باشد و تهران را به سمت امضای توافق هسته‌ای، پیش ببرد.

مقامات آمریکایی تاکنون به این قرارداد واکنشی نشان نداده‌اند، اما یک مقام غربی که خواسته نامش فاش نشود، به لس‌آنجلس‌تایمز گفته است: «امیدواریم روس‌ها این توافق را همانطور که دیگر توافق‌هایشان را با ایران اجرا کرده‌اند، پیش ببرند، یعنی به آهستگی.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 روز سه‌شنبه در حالی در شهر مسقط عمان به پایان رسید که طرفین برای رسیدن به توافق جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. روسیه یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین