کد خبر: ۲۷۰۹۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

دنیا در انتظار واکنش اوپک

ساعت ها کم کم برای اجلاس ٢٧ نوامبر (٦آذرماه)، زمان برگزاری یکصد و شصت و ششمین اجلاس اوپک در حالی کوک می شود که جهان ماههاست از نبودن اتحاد و شکاف عمیق اعضای آن و عدم تاثیرگذاری بر بازار نفت سخن می گویند، شکافی که از نگاه بسیاری از ناظران با کاهش قیمت نفت بیشتر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، هنوز چند ماهی از قیمت ١١٥ دلاری قیمت نفت در ژوئن (خرداد- تیر) ٢٠١٤ نمی گذرد که اعضای اوپک با کاهش قیمت نفت به حدود ٨٠ دلار در ظاهر در مقابل هم قرار گرفته اند در چنین فضایی بسیاری از کشورها وارد گود شده و از چند دستگی در این سازمان سخن گویند و حتی در برخی موارد پا را فراتر نهاده و عنوان می کنند تصمیم های اوپک در بیرون از این سازمان برای آنها گرفته می شود. 

همه چیز درست از روزی شروع شد که عربستان تصمیم گرفت برای از دست ندادن بازار در آسیا قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی خود کاهش دهد پس از آن ایران و عراق نیز چنین کاری کردند و قیمت نفت را متناسب با بهای نفت عربستان کاهش دادند. البته این مباحث شاید در بازار نفت یک موضوع عادی باشد، اما برای برخی فرصت مناسب بود تا تیرهای اتهام خود را بسوی برخی از اعضای این سازمان نشانه روند. از آن جمله ایران را همسو با عربستان و یا عربستان را قدرت برتر اوپک و متهم اصلی کاهش قیمت نفت عنوان کردند.

اوگن وینبرگ رییس تحقیقات بازار در کامرس بانک فرانکفورت در این زمینه معتقد است که اوپک بتازگی نشان داده که اعضای این گروه از تمرکز روی قیمت ها به تمرکز روی سهم بازار روی آورده است.

جف کوری رییس تحقیقات موسسه گلدمن ساش در نیویورک نیز تاکید می کند این گروه از نقش سنتی خود به عنوان یک تولید کننده بزرگ که روی قیمت ها از طریق افزایش یا کاهش تولید تاثیر می گذارد و بازار را متعادل می کند، فاصله گرفته است. براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، چنین تغییری، نقشی را که اوپک در دهه ١٩٨٠ ایفا کرده است، متوقف می کند.

حالا در آستانه اجلاس این بحثها شدیدتر شده، گروهی از کاهش سقف تولید اوپک در این اجلاس می گویند و عده ای بر تثبیت سقف تولید اوپک تاکید دارند. اما آنچه پیداست اینکه، اینک زمان تقابل نیست اعضای اوپک باید در این اجلاس ثابت کنند که اوپک تنها یک سازمان سمبلیک نیست و می توانند در صورت اتحاد نقش سازنده ای در بازار نفت ایفا کنند.

مایک وینتنر رییس تحقیقات بازار نفت در نیویورک معتقد است در چند دهه گذشته چنین شرایطی دیده نشده آیا اوپک قصد دارد نقش خود در بازار نفت را واگذار کند و اجازه دهد که بازار کنترل کننده مازاد عرضه باشد.

با وجود همه اینها تاریخ نشان داده اوپکی ها روزهای سخت تر از این را هم تجربه کرده و پشت سر گذاشته اند. شوک های نفتی نمونه ای از این سختی ها است، اوپک توانست مدیریت و شرایط را به نفع تولیدکنندگان و مشتریان بازار نفت متعادل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین