کد خبر: ۲۷۸۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰

خبرگزاری یمن: مرگ ملک عبدالله درگیری بین شاهزادگان سعودی را تشدید می کند

خبرگزاری یمن نوشت: در سایه ناآرامی هایی که خاورمیانه شاهد آن است، انتقال آرام قدرت در عربستان مساله ای حایز اهمیت است، اما اینکه چه کسی جانشین 'ملک عبدالله' که 90 سال از عمرش می گذرد، در ابهام قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری یمنی 'سبا' در مطلبی که امروز (سه شنبه) منتشر کرد، افزود: بدست گرفتن زمام امور برای کشوری مثل عربستان سعودی به دلیل سرپرستی امور حرمین شریفین (مکه مکرمه و مدینه منوره) که به واسطه آن ادعای رهبری اهل سنت را دارند، مهم ارزیابی شده است.

این خبرگزاری نوشت: عربستان سعودی نقش مهمی در بین کشورهای عربی دارد و بزرگترین تولید کننده نفت در جهان محسوب می شود.

به نوشته سبا، در ظاهر توافقی برای جانشینی ملک عبدالله بین بزرگان خانواده آل سعود وجود دارد، همچنان که می گویند، شاهزاده 'سلمان بن عبدالعزیز' بجای ملک عبدالله به قدرت خواهد رسید و شاهزاده 'مقرن' نیز که اکنون جانشین ولیعهد است را ولیعهد خود خواهد کرد.

سبا افزود: سلمان که اکنون در مقام ولیعهدی قرار دارد، یکی از فرزندان ملک عبدالعزیز موسس عربستان است که در سال 1953 میلادی فوت کرد.

تمامی پنج شاهزاده سعودی که پس از فوت عبدالعزیز روی کار آمدند و به فرزندان سعود معروف هستند، از جمله دهها فرزند عبدالعزیز بودند.

خبرگزاری یمن با تاکید بر اینکه اوضاع همیشه به همین منوال نخواهد بود، نوشت: شاهزاده مقرن که 60 ساله است، کوچکترین فرزند عبدالعزیز است و برخی دیگر از برادران ناتنی وی نیز هستند مثل شاهزاده احمد که برادر اصلی شاهزاده سلمان است. آنها جمعا هفت برادر از یک مادر به نام 'حصه' بوده و همه در قید حیات هستند، آنها به هفت برادران 'سدیری' شهرت دارند و قوی ترین گروه فرزندان پسر عبدالعزیز هستند.

سبا اضافه کرد: 'سلطان' و 'نایف' نیز دو نفر دیگر از رقبای پادشاهی بودند که در مدت زمامداری ملک عبدالله به دلیل کهولت سن درگذشتند. شاهزاده سلمان نیز که نامزد پادشاهی است، اکنون 78 ساله دارد و از بیماری رنج می برد.

خبرگزاری یمن سپس به سابقه نشست 'شورای بیعت' در عربستان اشاره کرده و نوشت: در نشست شورای بیعت متشکل از فرزندان و نوادگان آل سعود که در سال 2014 میلادی برگزار شد، همه بر انتخاب مقرن در منصب ولیعهدی ملک عبدالله اجماع نظر داشتند، به شرط اینکه این انتخاب نهایی و دایمی نباشد، امری که زمینه شعله ور شدن آتش اختلاف را در بین شاهزادگان عربستان نهفته دارد.

به گفته این خبرگزاری، آشکار است که اختلاف نظر در مورد ولایتعهدی شاهزاده مقرن که کوچکترین فرزندان عبدالعزیز است، همچنان وجود دارد، چرا که در میان خاندان آل سعود، نامزدهای قوی تر و با نفوذتری نیز به چشم می خورند.

این خبرگزاری سپس از مشکل دیگری که به حقیقت خیلی نزدیک است، نام می برد و آن وجود افرادی صاحب منصب در حکومت آل سعود که مایلند فرزندان آنها به پادشاهی و ولیعهدی برسند، از جمله شاهزاده 'متعب' 60 ساله یکی از چهار فرزند ملک عبدالله که در سال گذشته به عنوان فرمانده گارد ملی عربستان انتخاب شد و فردی بانفوذ و مدعی قدرت است .

به گفته این خبرگزاری، شاهزاده 'محمد' فرزند 'نایف' که هم اکنون وزیر کشور عربستان است (پستی که قبلا پدرش عهده دار بود) نیز با توجه به وجهه مردمی و مسافرت های زیادی که به آمریکا و دیگر کشورهای غربی داشته، از جمله افراد مطرح است .

خبرگزاری یمن نوشت: عربستان علاوه بر این مشکلات با مسایل داخلی متعددی نیز مواجه است که از جمله می توان به بیکاری جوانان ، بازگشت تروریستهای وابسته به 'داعش' و 'القاعده' از عراق و سوریه اشاره کرد که علاوه بر مشکل اختلاف بر سر حکومت و پادشاهی ممکن است به تسویه حسابهای مخفی یا آشکار در بین فرزندان آل سعود بیانجامد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین