کد خبر: ۲۹۰۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

هافینگتون پست: توافق با ایران مطلوب امنیت ملی آمریکا است

برخی رسانه‌ها با تقویت ویژگی‌ها و نقاط قوت این تفاهم نامه، آن را دریچه‌ای تازه رو به روابط دیپلماتیک ایران با غرب می‌دانند و با ارائه تحلیل‌هایی اطمینان می‌دهند که نتیجه این تفاهم‌نامه چیزی جز صلح و امنیت برای خاورمیانه و پیشرفت هسته‌ای و تامین ثبات برای غرب نخواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
فرحناز دهقی: در حالی که تنها چند روز از قرائت تفاهم نامه ایران با 6 قدرت جهانی و اتحادیه اروپا می‌گذرد، رسانه‌های خارجی تمرکز بسیار زیادی بر روی محتوای آن و چشم اندازی که پیش روی برنامه هسته‌ای ایران خواهد گذاشت، کرده‌اند. تاکنون تحلیل‌های متفاوتی برآیند این توجه و تلاش بوده است. برخی رسانه‌ها با تقویت ویژگی‌ها و نقاط قوت این تفاهم نامه، آن را دریچه‌ای تازه رو به روابط دیپلماتیک ایران با غرب می‌دانند و با ارائه تحلیل‌هایی اطمینان می‌دهند که نتیجه این تفاهم‌نامه چیزی جز صلح و امنیت برای خاورمیانه و پیشرفت هسته‌ای و تامین ثبات برای غرب نخواهد بود.

 در مقابل نیز گروهی این تفاهم نامه را " تفاهم نامه بد" می‌دانند و به زعم استنباط‌های خود، ضمانت اجرائی هر دو طرف معامله را زیر سوال می برند. تندروهای داخل ایران و آمریکا و هواداران اسرائیل در هسته اصلی مخالفان تفاهم نامه لوزان هستند که از یک سال و نیم گذشته، که دولت ایران تغییر کرد و مذاکرات ایران و غرب وارد فاز دیگری شد، تا کنون همواره ساز مخالف زدند.

تفاهم با ایران، به نفع امنیت ملی آمریکا

روزنامه هافینگتون پست، طی تازه‌ترین تحلیل خود به بررسی چرائی و علل خوب بودن تفاهم‌نامه لوزان می پردازد. نویسنده این گزارش که پیش از این کتابی را تحت عنوان " کابوس هسته‌ای: نجات دنیا پیش از آنکه دیر باشد"منتشر کرده است؛ طی این یادداشت می نویسد: «توافق تحسین برانگیز ایران، کلیدی است که ما را برای رسیدن به اهداف امنیت ملی کشورمان هدایت می کند. توافق نهایی که تا ماه ژوئن بدست خواهد آمد، می تواند موفق بسیار زیادی برای امنیت ملی آمریکا محسوب شود. البته هنوز جزئیات زیادی برای حل شدن باقی مانده است اما تنها دلیلی که  باعث می شود، کسی با این تفاهم نامه مشکل داشته باشد این است که از اساس با توافق با ایران در تضاد باشد.

در ادامه این تحلیل آمده است: تا کنون بارها مقامات اسرائیلی و جمهوری‌خواهان آمریکا، نسبت به برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند و ادعای ایران را مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌اش، رد کرده‌اند. نتانیاهو طی دو سال گذشته که مذاکرات ایران و غرب وارد فاز جدید شده بود، ادعا کرد که هرگونه توافق با ایران، راه را برای رسیدن ایران به بمب اتمی هموار خواهد کرد. اما مسئله این است که نتانیاهو و دیگر نومحافظه کارانی که توافق ژنو را یک توافق بد می دانند، سخت در اشتباهند.

نویسنده این یادداشت در ادامه با اشاره سخنرانی اوباما پس از تفاهم نامه لوزان می نویسد: اوباها نیز طی سخنرانی خود پس از تفاهم نامه لوزان، صریحا اعلام کرد که: یک سال قبل، ما نخستین گام را برای چارچوب امروز، با توافقی (طرح اقدام مشترک ) برای متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته ای ایران و به عقب برگرداندن بخش های اصلی آن برداشتیم. ما به خاطر داریم در آن زمان افراد بدبین می‌گفتند ایران فریبکاری خواهد کرد و ما نمی‌توانیم تبعیت آنها را راستی آزمایی کنیم و توافق موقت شکست خواهد خورد. در عوض، آن (توافق موقت) دقیقا همانطور که هدف ما بود، موفق شد. ایران به همه الزامات خود عمل کرد و ذخایر مواد خطرناک هسته‌ای را برچید و بازرسی‌ها درباره برنامه ایران افزایش یافت و ما به مذاکرات برای یافتن توافق جامع تر ادامه دادیم. ما امروز پس از ماه ها دیپلماسی اصولی سخت به چارچوب برای این توافق دست یافتیم و این توافق خوبی است. این توافقی است که اهداف اصلی ما را برآورده می سازد. این چارچوب همه مسیرهایی را که ایران می‌تواند با آن سلاح هسته ای تولید کند، قطع خواهد کرد. ایران با محدودیت شدید در برنامه خود مواجه خواهد شد و ایران همچنین با بیشترین بازرسی های شدید و سرزده و رژیم شفافیت موافقت کرد که هرگز در هیچ برنامه هسته ای در تاریخ درباره آن مذاکره نشد. بنابراین این توافق براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی آزمایی بی‌سابقه است. بسیاری از جزییات اصلی در سه ماه آینده نهایی خواهد شد و درباره هیچ چیز تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشد، توافق نمی‌شود.

این تحلیلگر می نویسد: در واقع تمامی منتقدان سیاست های اوباما، از آغاز مذاکرات اشتباه می کردند. اوباما از همان ابتدای سال 2007 تصمیم داشت که با دشمنان آمریکا وارد مذاکرات شود، او طی سخنرانی خود اعلام کرد که تمایل دارد با چین، کوبا و ایران روابط دیپلماتیک برقرار کند تا از جنگ و خشونت جلوگیری کند.

تفاهم نامه برد- برد

در این یادداشت با اشاره به ویژگی های این تفاهم نامه لوزان نویسنده مدعی می شود که تفاهم نامه لوزان یک اتفاق خوب است. تفاهمی که هر کدام از طرفین می توانند خود را برنده آن اعلام کنند . راضی از سر میز مذاکرات برخیزند. وزیر امور خارجه ایران هنگام بازگشت به کشورش، در میان خیل عظیم طرفدارانش، گفت که ما از تفاهم نامه راضی هستیم و هیچ کدام از امکانات هسته ای خود را از دست نمی دهیم. از طرف دیگر سخنان اوباما و جان کری پس از تفاهم نامه نیز، خود گواه این است که طرف آمریکائی نیز از این تفاهم راضی است.

او در پایان می نویسد: نهایتا توافق با ایران مطلوب امنیت ملی آمریکا است. ایران بمب اتم نخواهد ساخت و ارتش آمریکا صدمه نخواهد دید. این تفاهم و نتایج حاصل از آن، از همه گزینه های روی میز بهتر و پرفایده تر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین