کد خبر: ۳۰۳۶۵۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

چرا تبخال می‌زنیم؟

عشقی اضافه کرد: از خواب پریدن نیز ممکن است بر اثر فشار و استرسی که در خواب بر شخص وارد می‌کند، باعث بروز تبخال شود.
آفتاب‌‌نیوز : یک متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: تبخال یک ویروس است و به صورت تاول‌هایی در اطراف لب، بینی، چشم و سایر نقاط بدن دیده می‌شود.
 
دکتر غلامرضا عشقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تبخال دو نوع است؛ تبخال تناسلی و تبخالی که در گوشه لب یا نقاط دیگر بدن ظاهر می‌شود، اظهار کرد: قبل از بروز تبخال فرد حالت سوزش و خارش را تجربه خواهد کرد و بعد از آن تبخال بیرون زده می‌شود.
 
وی افزود: هر گونه استرس شدید که به فرد وارد می‌شود، ضربه به صورت و آفتاب می‌تواند منجر به بروز تبخال شود.
 
عشقی اضافه کرد: از خواب پریدن نیز ممکن است بر اثر فشار و استرسی که در خواب بر شخص وارد می‌کند، باعث بروز تبخال شود.
 
این متخصص پوست و مو در ادامه گفت: ویروس تبخال در 78 درصد جمعیت وجود دارد، اما تنها 20 تا 30 درصد آن‌ها تبخال می‌زنند و یک سوم نیز دچار عود تبخال می‌شوند.
 
عشقی تصریح کرد: در مواردی که تبخال عود نکرده، افراد می‌توانند با گذاشتن یخ بر روی آن، محل تبخال را استریل کنند و در صورتی‌که تبخال عود کند از پمادهای موضعی و در موارد شدیدتر از قرص‌های مخصوص استفاده می‌شود.
 
وی افزود: بیماران مبتلا به نقص ایمنی بیش از دیگران دچار تبخال‌های شدید و عودکننده شده و کسانی که سوء تغذیه دارند نیز دچار عود تبخال می‌شوند؛ به طوری که تبخال ممکن است بر روی زبان، دهان و بینی فرد ظاهر شود.
 
عشقی عنوان کرد: از عوارض احتمالی تبخال این است که احتمال دارد جای لک حاصل از تبخال بر روی صورت فرد باقی بماند.
 
این متخصص پوست و مو در پایان خاطرنشان کرد: ویروس تبخال از راه تماس با صورت فرد مبتلا از طریق بوسیدن، قابل انتقال است و توصیه می‌شود در صورت ابتلا به تبخال از بوسیدن افراد دیگر خودداری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین