کد خبر: ۳۳۸۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

واعظی:سطح فعلی روابط ایران وجمهوری آذربایجان در20 سال گذشته بی نظیر است

رییس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: سطح فعلی روابط ایران با جمهوری آذربایجان در بیش از 20 سال گذشته بی نظیر است، مقطعی را به یاد ندارم که روابط دوجانبه تا این حد نزدیک باشد.
آفتاب‌‌نیوز : محمود واعظی سه شنبه شب در نشست مشترک تجاری و اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در هتل پارس تبریز، اظهارداشت: موانع گذشته برای ایجاد روابط دوجانبه برطرف شده و این روابط بر مبنای اراده و تصمیم مسئولین عالی رتبه دو کشور که ارتباطات همه جانبه ایران و جمهوری آذربایجان را می خواهند استوار است.
وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات افزود: سیاست و خواست دولت دکتر روحانی بر اساس همکاری نزدیک با همسایگان به خصوص کشورهای همسایه ای است که مشترکات دینی، مدنی و فرهنگی دارند و جمهوری آذربایجان جزو معدود کشورهایی است که بسیار به هم نزدیک هستیم.
واعظی تاکید کرد : باید از این فرصت استفاده کنیم و برای توسعه روابط بیشتر تلاش کنیم .
وی خاطر نشان کرد: سطح روابط سیاسی و امنیتی ایران و جمهوری اسلامی ایران در بهترین سطح قرار دارد و زیرساخت های اقتصادی برای توسعه روابط فراهم شده است.
وی تاکید کرد: انگیزه بسیار مناسب دو جانبه برای توسعه روابط وجود دارد و حضور دو وزیر از دو طرف عزم دو کشور برای توسعه روابط را نشان می دهد.
وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: فصل جدید توسعه روابط تجاری و صنعتی دو کشور باید هر چه سریعتر از استان آذربایجان شرقی آغاز شود و این روابط می تواند مبنای خوبی برای توسعه روابط خوب جمهوری آذربایجان با کل کشور باشد .
واعظی اضافه کرد : ایران علاقمند است که در توسعه این نوع مناسبات گسترش روابط با کشورهای خارجی در تهران متمرکز نباشد و مایه خرسندی خواهد بود که در استان های دیگر کشور نیز این نوع فعالیت ها انجام شود .
رییس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ،همچنین اظهار کرد : استان آذربایجان شرقی در امر تجارت پیشینه بسیار غنی دارد که اگر وارد مناسبات و ارتباطات تجاری و اقتصادی با جمهوری آذربایجان شود در آینده روابط خوبی برقرار خواهد شد .
واعظی گفت : دولت معتقد است امور باید در دست بخش خصوصی باشد و ما تسهیل گر باشیم ،دولت نباید تصدی گری کند،تصمیم گیری، نظارت و رفع مشکلات وظیفه ماست و اقتصاد مقاومتی نیز بر این اساس است .
وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست های کمیسیون های مشترک دو کشور در روز دوشنبه و امروز سه شنبه، اظهار کرد : بسیاری از موانع توسعه اقتصادی دو کشور ازجمله مشکلات بانکی جمهوری آذربایجان رفع شد.
وی یادآور شد: مشکلات بانکی حل می شود، تصمیم گرفته ایم تبادل ریال و مانات را در مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور وارد کنیم و بانک ملی ایران در جمهوری آذربایجان فعال می شود.
وی فعال شدن گمرک، تسهیل حمل و نقل، روادید و ویزا، تعرفه ها و ایجاد فضای رقابت با شرکت های مستقر در جمهوری آذربایجان را از جمله برنامه های آینده ایران برشمرد.
واعظی تاکید کرد: همانطور که سرمایه گذاری تاجران جمهوری آذربایجان در ایران تضمین می شود سرمایه گذاری و سرمایه تاجران ایرانی نیز در آن کشور توسط دولت آذربایجان تضمین شود.
وی خاطر نشان کرد : فضای همکاری بسیار گسترده ای برای تجار آذربایجانی و ایرانی وجود دارد و این همکاری ها موجب ایجاد زمینه های جدید همکاری با دیگر کشورهای ثالث و توسعه روابط اقتصادی می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات گفت: امشب در واقع مقدمات کار برای توسعه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه انجام می شود و حدود 2 ماه دیگر یک هیات اقتصادی ایران به سرپرستی استاندار آذربایجان شرقی به باکو سفر می کند.
وی از اتاق بازرگانی باکو و تجار آذربایجانی خواست تا بیشتر با قابلیت های اقتصادی استان آذربایجان شرقی آشنا شوند.
حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در بخش غیرنفتی به 500 میلیون دلار می رسد اما در مجموع حجم مبادلات تجاری دو کشور در بخش نفتی و غیرنفتی بیش از یک میلیارد دلار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین