کد خبر: ۳۴۸۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳

سفیر ایران در آنکارا: روحانی به ترکیه سفر خواهد کرد

علیرضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت: دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در ماههای آتی برای شرکت در سومین اجلاس شورای عالی همکاریهای راهبردی ایران و ترکیه به آنکارا سفر خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
بیکدلی در پایان دوران ماموریت خود در نشستی در آنکارا با اصحاب رسانه ای ترکیه این مطلب را عنوان کرد.

بیکدلی در این نشست با تاکید بر نقش تعیین کننده رسانه ها در روابط بین دو کشور گفت: روابط بین دو کشور در هر وضعیتی باشد رسانه ها در تعیین این وضعیت نقش تعیین کننده ای دارند و به دلیل اینکه روابط ایران و ترکیه در حال حاضر در جایگاهی خوب قرار دارد، رسانه ها نیز در این زمینه نقش مثبتی ایفا کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه، توجه رسانه های دو کشور به مناسبات طرفین نشانگر اهمیت روابط است، گفت: روابط ایران و ترکیه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی گسترده است و رسانه ها نیز به دلیل گستردگی این روابط هر روز به مسایل فی مابین می پردازند.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به اینکه روابط دوستانه ایران و ترکیه این اطمینان را می دهد که روابط در مسیر مثبت بوده و این مسیر ادامه خواهد داشت، گفت: در هر زمان مسایل و معضلات جدیدی شاید در پیش روی روابط دو کشور قرار بگیرد ولی ما باید اطمینان داشته باشیم که مکانیزمهای لازم را برای حل این مسایل در اختیار داریم.

بیکدلی با اشاره به اینکه اهداف بزرگی در پیش روی روابط دو کشور است، گفت:بدون همکاری ایران و ترکیه توسعه در دو طرف میسر نخواهد بود و به صراحت می گویم، در کنار هم بودن و نزدیکی دو کشور موجب قدرتمندی و ثروتمندی دو طرف می شود و جدایی این دو نیز موجب تضعیف طرفین می شود و نباید فراموش کرد که علاوه بر نیاز متقابل، منطقه و جهان اسلام هم نیازمند اتحاد و نزدیکی ایران و ترکیه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر هفته گذشته ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه گفت: وی در این سفر با فریدون سینرلی اوغلو قائم مقام وزارت خارجه ترکیه و نیز امید یالچین معاون وزیرخارجه دیدار کرد و این دیدار 5 ساعته فرصتی برای طرح تمامی مسایل در ارتباط با ابعاد همه جانبه روابط دو کشور فراهم کرد.

به گفته بیکدلی، دو طرف در این سفر برنامه ریزی های سال 2016 را انجام دادند و پیشنهادهای خود را نیز ارایه کردند و در این راستا در شش ماهه نخست سالجاری میلادی احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه از ایران دیدار خواهد کرد و سفر آقای ظریف به ترکیه انجام خواهد شد و علاوه بر آن آقای روحانی رییس جمهوری کشورمان نیز برای شرکت در سومین اجلاس شورای عالی همکاریهای راهبردی دو کشور به آنکارا سفر خواهد کرد.

وی افزود: دیدار سه جانبه وزیران خارجه ایران- ترکیه و جمهوری آذربابجان در ایران و نیز مجموعه ای از سفرهای اقتصادی دو طرف نیز در شش ماهه نخست انجام خواهد شد.

سفیر ایران در آنکارا هدف گذاری برای رساندن حجم تجارت دو کشور به رقم 35 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی را یادآور شد و افزود: رقم یاد شده می تواند تحقق یابد، ایران و ترکیه در سالهای تحریم رقم مبادلات اقتصادی 23 میلیارد دلار را تجربه کرده اند. دو کشور زیرساخت های لازم را برای رشد و توسعه اقتصادی فی ما بین فراهم کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه طبق پیش بینی های به عمل آمده دو طرف در بخش انرژی می باید 15 میلیارد دلار حجم تجارت داشته باشند، گفت: مساله حکمیت و داوری بین دو کشور به نتیجه رسیده و طرفین می توانند همکاریهای خود در زمینه نفت، گاز و انرژی های تجدید پذیر را توسعه بدهند. علاوه بر این قرار گرفتن ترکیه در مسیر ترانزیت ایران به اروپا فرصتی برای توسعه همکاریها در بخش حمل و نقل فراهم می سازد.

بیکدلی با اشاره به اینکه در 1.5 سال گذشته از بخش خصوصی ترکیه برای دوران بعداز تحریم جهت شناسایی بازار ایران دعوت به عمل آمده است، گفت: ترکیه در دوران تحریم ها در کنار ایران قرار داشت و مردم ایران این مساله را فراموش نخواهند کرد. ترکیه از مزیت های اقتصادی فراوانی در رابطه با اقتصاد ایران برخوردار است ولی باید این مزیتها را به حرکت درآورده و با رقبای قدرتمند خود رقابت کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز در بخش خصوصی ترکیه نوعی احتیاط در رابطه با بازار ایران وجود دارد، گفت: کارشناسان و صاحب نظران باید به بخش خصوصی در این رابطه جسارت بدهند.

سفیر ایران در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران ترک در زمینه تلاش ترکیه برای بهبود روابط با اسراییل و نزدیکی ترکیه- عربستان و دیدگاه ایران در این زمینه گفت: روابط ایران و ترکیه ریشه دار و تاریخی است، هر دو کشور به منطقه و جهان اسلام تعلق دارند و گرایشات هر یک از دو کشور در سیاستهای خارجی خود باید منطبق به روابط تاریخی و ریشه دار بین دو طرف تنظیم شود. از دید ایران اسراییل یک رژیم غاصب است و ما اعتقاد داریم که کشورهای اسلامی نباید با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشند.

وی گفت: یکی از دستاوردهای حاکمیت حزب عدالت و توسعه نیز نزدیکی به ایران در این زمینه است و از دید ما مردم ایران و ترکیه در زمینه این دیدگاه موضع مشترکی دارند و در کنار یکدیگر هستند.
بیکدلی در مورد رابطه ترکیه با کشورهای اسلامی و عربستان گفت: ما نگرانی از این بابت نداریم و حتی آنها را نیز به این رابطه تشویق می کنیم. مشکلات ایران و عربستان باید حل شود. تلاش ما رفع بحران از منطقه است. ما در روابط خود با یکدیگر نباید علیه کشور ثالثی از جهان اسلام موضع گیری بکنیم، بالعکس باید تلاش ما حرکت بر مبنای دیدگاه متکی بر وحدت جهان اسلام باشد.

وی با تاکید بر اینکه نقش ایران و ترکیه در صلح و ثبات منطقه و جهان اسلام نقش محوری است، گفت: ایران و ترکیه باید در راستای وحدت جهان اسلام حرکت کرده و معضلات و مشکلات را با یاری یکدیگر حل کنند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در زمینه ادعاهای موجود برای در راستای عربستان برای مداخله زمینی در سوریه و نگرانیهای ترکیه از اتحادیه دمکراتیک کردستان سوریه گفت: عربستان سرزمین وحی است و قبله مسلمانان در عربستان قرار دارد و ما با مردم عربستان به عنوان بخشی از جهان اسلام روابط خوبی داریم.

بیکدلی گفت: متاسفانه سیاست های عربستان در طول چندین دهه گذشته منطقه را دچار بحران کرده و ما در هر بحران در منطقه دست داشتن سعودیها را می بینیم. عربستان باید با واقعیت های منطقه کنار آمده و در جهت نزدیکی کشورهای منطقه و جهان اسلام عمل کند، نه در راستای تفرقه. ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند و صاحب فرهنگ هستند و اجازه نحواهند داد که دیگر کشورها با مناسبات عمیق و تاریخی آنها بازی کنند.

وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور مدنی و متکی به آرای مردم هستند و این ویژگی ما را از دیگرکشورها که این ویژگی را ندارند متمایز می کند و ما اجازه نخواهیم داد، کشورهایی که ویژگیهای ما در اتکا به آرای مردم و خواست ملتهایمان را ندارند در روابط ایران و ترکیه تاثیر گذارند.

وی در ارتباط با وضعیت اتحادیه دمکراتیک کردستان سوریه گفت: ما نگرانیهای ترکیه را درک می کنیم و از دید ما راه حل مساله سوریه کمک به شکل گیری یک دولت قدرتمند در دمشق است.

به گزارش ایرنا از آنکارا؛ بیکدلی گفت: فعالیت گروههای مختلف در سوریه به دلیل خلاء قدرت در سوریه است و ما بجای اینکه خود را با حواشی مشغول کنیم باید به مساله اصلی که کمک به حل و فصل اساسی مردم سوریه براساس انتخاب مردم آن کشور است، بپردازیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین