کد خبر: ۳۴۹۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

اشد مجازات برای سه متهم‌نفتی/4 روز مانده به پایان مهلت زنجانی برای پرداخت‌بدهی/بابک زنجانی چقدر بدهکار است؟

وکیل وزارت نفت با بیان اینکه با وجود گذشت چهار روز از آخرین جلسه دادگاه متهم نفتی(21بهمن)، بابک زنجانی هنوز ریالی از بدهی خود را به وزارت نفت پرداخت نکرده است، اضافه کرد: ما هیچ اطلاعی از پرداخت پول توسط متهم نداریم. مجموعه شرکت ملی نفت از موضوع پولی که زنجانی بارها وعده آن را داد و به وعده‌هایش عمل نکرد هیچ خبر مثبتی ندارد اما باز هم امیدواریم در این فرآیندی که در پیش است متهم در پرداخت بدهی خود به وزارت نفت جدی باشد و به تعهدات خود عمل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
بیست‌وپنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و متهمان دیگر پرونده نفتی در حال برگزار شد که در نهایت، بابک زنجانی و وکیل مدافع وی، آخرین دفاعیات خود را ارائه کردند.این در حالی بود که رضا نجفی معاون دادستان تهران از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی خواست که بر اساس مستندات موجود و اینکه متهمان پرونده نفتی تاکنون هیچ اقدامی برای اثبات حسن نیت خود نکرده‌اند، برای هر سه متهم پرونده اشد مجازات در نظر گرفته شود.

به گزارش آفتاب، رضا نجفی در بیست‌وپنجمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی به موضوع معرفی بابک زنجانی توسط «م.ش.» به وزارت نفت اشاره کرد و گفت: هیچ کس ادعا نمی‌کند صرف معرفی کردن جرم است اما وقتی همه اینها به‌عنوان مقدمات یک مانور متقلبانه طرح می‌شود، یک شبکه را کامل می‌کند. زمانی که زنجانی به آقای «د» معرفی می‌شود، مقدمات انعقاد قرارداد با صندوق بازنشستگی کارکنان نفت به وجود می‌آید.

معاون دادستان تهران افزود: خود آقای «م.ش.» در اظهاراتش می‌گوید: «من زنجانی را نزد «و.د.» بردم و ایشان موضوع 300 میلیون و حل آن را با شرکت نیکو مطرح کرد.»، همچنین زنجانی در اظهاراتش گفته است که تمامی محموله‌های نفتی به «م.ش.» تحویل داده شده است.

وی توضیح داد: زنجانی در تاریخ 20 دی ماه سال 92 اعلام کرد: «یک‌میلیارد یورو بار برای «م.ش.» ارسال کردم و «م.ش.» گفت که می‌تواند این بار را به فروش برساند».

نجفی اضافه کرد: مسلم است که همه این محمولات در اختیار متهم ردیف دوم پرونده یعنی «م.ش.» قرار گرفته و حدود 402 میلیون دلار از وجوه حاصل از فروش محمولات نفتی را به زنجانی تسلیم کرده و مابقی را نیز خودش برداشته است. اینکه حالا می‌گویند بارها دست شرکت فال است یا خیر، هیچ ربطی به شرکت نفت ندارد.

معاون دادستان تهران افزود: آقای «م.ش.» وجوه حاصل از فروش محموله‌های نفتی را برای خرید هواپیما، سهام شرکت اونر ایر و موارد دیگر هزینه کرده و این در حالی است که می‌دانسته این محموله‌ها مربوط به شرکت نفت است و وجوه آن نیز باید به شرکت نفت بازگردد.

وی گفت: هیئتی که از وزارت نفت به امارات اعزام شده بود، با مسئولان شرکت فال صحبت کرد و آنها اعلام کردند که بدهی ندارند و این فقط یک ادعاست.

به گزارش تسنیم، نجفی در بخشی از سخنان خود با تشریح ارتباط «م.ش.»و آقای  «د» با بیان اینکه طبق مقررات جمع شدن سه نفر کنار هم و وقوع اقدامات مجرمانه، به‌عنوان شبکه تلقی می‌شود، گفت: افراد متعددی در این پرونده وجود دارند که اتهامات نسبت به آنها تفهیم شده و اکنون نیز پرونده‌شان در دادسرا مطرح است.

معاون دادستان با این استدلال که متأسفانه به‌رغم فرصت کافی اعطا شده از سوی دادگاه، زنجانی هیچ اقدامی برای اثبات حسن نیت خود نکرده و اقدام مؤثری انجام نداده است، از محضر دادگاه درخواست در نظر گرفتن اشد مجازات را برای هر سه متهم پرونده اعلام کرد.

بعد از اظهارات نماینده دادستان، رسول کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی گفت: موکل من در حالی به اتهام سنگین افساد فی‌الارض متهم شده که مورد استناد دادسرا، علم و آگاهی وی در ضربه زدن به نظام است. ما رأی را به دادگاه واگذار کردیم اما باید در آنچه در بزه انتسابی موکل مدنظر قرار گرفته، شرایط تحریم لحاظ شود. خدای ناکرده اگر ادعای مربوطه که نماینده دادستان نیز برای آن تقاضای اشد مجازات کرده و نتیجه آن سلب حیات است، دارای خطا باشد جبران‌پذیر نخواهد بود.

 غلامرضا مهدوی وکیل وزارت نفت نیز در گفتگو با آنا، با بیان اینکه بابک زنجانی با وجود چهار روز مانده به مهلت‌اش(29 بهمن) هنوز ریالی از بدهی خود به وزارت نفت را پرداخت نکرده است، در خصوص درخواست معاون دادستان به منظور صدور حکم اشد مجازات برای متهم نفتی گفت: موضع وزارت نفت با نماینده دادستان متفاوت است و وزارت نفت در اینجا یک شاکی خصوصی محسوب می‌شود و برای ما برگشت پول و ضرر و زیانی که به ما وارد شده دارای اهمیت بیشتری است.

غلامرضا مهدوی با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت و ادعای متهم نفتی در جلسه بیست و پنجم رسیدگی به پرونده فساد نفتی مبنی‌ بر اینکه به زودی 6 فقره چک از سوی بانک مالزی و یا بانک هنگ‌کنگی کارسازی می‌شود، اظهار کرد: در جلسات دادگاه، بابک زنجانی مطالبی را مطرح کرد که برای ما روشن نبود. او مدعی شد که 6 فقره چک یک‌ میلیاردی گرفته است اما مشخص نشد این چک‌ها را از چه کسی گرفته و در وجه چه کسی است. مشخص نیست صادرکننده این چک‌ها چه کسی است و اینها همه ابهاماتی است که همچنان برای وزارت نفت باقی‌‌مانده و زنجانی در این خصوص هیچ توضیحی ارائه نکرد.

وکیل وزارت نفت با بیان اینکه با وجود گذشت چهار روز از آخرین جلسه دادگاه متهم نفتی(21بهمن)، بابک زنجانی هنوز ریالی از بدهی خود را به وزارت نفت پرداخت نکرده است، اضافه کرد: ما هیچ اطلاعی از پرداخت پول توسط متهم نداریم. مجموعه شرکت ملی نفت از موضوع پولی که زنجانی بارها وعده آن را داد و به وعده‌هایش عمل نکرد هیچ خبر مثبتی ندارد اما باز هم امیدواریم در این فرآیندی که در پیش است متهم در پرداخت بدهی خود به وزارت نفت جدی باشد و به تعهدات خود عمل کند.

وی گفته است: ارزیابی اموال متهم بالغ بر 2600 میلیارد تومان بوده است و با توجه به میزان بدهی اولیه متهم که بالغ‌ بر دو میلیارد و 66 میلیون یورو است، ما دادخواست ضرر و زیان نیز به دادگاه داده‌ایم، در نهایت متهم به وزارت نفت نزدیک به سه میلیارد یورو بدهکار است.

وکیل وزارت نفت ادامه داد: قطعا اموالی که از بابک زنجانی شناسایی شده است پوشش بدهی متهم را نمی‌دهد. اگر متهم تا پایان مهلت دوم بدهی خود را به وزارت نفت پرداخت نکند دادگاه براساس موازین و تشخیص لازم حکم او را اعلام می‌کند.

مهدوی درخصوص درخواست معاون دادستان از دادگاه مبنی‌بر اینکه برای زنجانی و متهمان ردیف دوم و سوم اشد مجازات در نظر گرفته شود، گفت: موضع وزارت نفت با نماینده دادستان متفاوت است. متهم براساس کیفرخواست صادره از سوی دادستان محترم مرتکب جرایم عدیده‌ای شده که همه این جرایم در نهایت منتهی به بردن پول بیت‌المال شده است. مدعی‌العموم به واسطه جایگاه خود و حفظ حقوق جامعه، تقاضای اشد مجازات را برای متهم کرده است.

وی تصریح کرد: اما وزارت نفت در اینجا یک شاکی خصوصی محسوب می‌شود و برای ما برگشت پول و ضرر و زیانی که به ما وارد شده دارای اهمیت بیشتری است. مجازات متهم مربوط به مراحل قضایی دادگاه می‌شود و دادگاه براساس موازین و کیفرخواست دادستان محترم رای نهایی را صادر خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین