کد خبر: ۳۵۹۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

گرد و غبار دانه‌ریز عراق؛ تهدید جدی برای سلامت خوزستانی‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: پدیده گرد و غبار علاوه بر مشکلاتی که به وجود می‌آورد، هزینه‌هایی نیز در زمینه سلامت و بهداشت بر دولت، استان خوزستان و مردم تحمیل می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
هاشم بالدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آثار پدیده گرد و غبار بر سلامت شهروندان، اظهار کرد: هنگام بروز گرد و غبار، میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد و این نشان می‌دهد که پدیده گرد و غبار بر سلامت شهروندان اثرگذار است.

وی افزود: هنگام بروز این پدیده به دلیل افزایش ذرات ریز و معلق در هوا، مراجعه به بیمارستان‌ها به علت مشکلات تنفسی افزایش پیدا می‌کند. به ویژه سالمندان و کودکان و افراد دارای مشکلات تنفسی گاه به دلیل آلودگی هوا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: پدیده گرد و غبار علاوه بر مشکلاتی که به وجود می‌آورد، هزینه‌هایی نیز در زمینه سلامت و بهداشت بر دولت، استان خوزستان و مردم تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به مصوبه‌ای که در پایان سال 93 جهت اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگردها تصویب شد، عنوان کرد: خوزستان در سال‌های 93 و 94 جهت تامین اعتبارات، با مشکل مواجه بود و امیدوار هستیم در سال جدید اعتبارات لازم از سوی دولت به استان ابلاغ شود تا اقدامات لازم جهت کنترل پدیده گرد و غبار صورت گیرد.

بالدی افزود: با تامین اعتبارات کافی، اقدامات خوبی در زمینه کنترل پدیده گرد و غبار انجام خواهد شد و کمتر به موضوع بازسازی و بازتوانی پرداخته می‌شود. لازم است در مراحل پیش از بحران یا در نهایت در مرحله حین بحران عملیات را آغاز کرد زیرا در بحث گرد و خاک، مراحل پس از بحران مشکلات عدیده‌ای به بار می‌آورد که جبران خسارات را بسیار سخت کرده و هزینه بیشتری را نیز به دولت تحمیل می‌کند.

وی با بیان این‌که هر چه خاک ریزدانه‌تر باشد، میزان آثار منفی آن بر سلامت بیشتر خواهد بود، گفت: کانون‌های گرد و غبار عراق با دانه‌های بسیار ریز سلامت شهروندان را به طور جدی تهدید می‌کنند، وضعیت این کانون‌ها در سطح ملی در حال پیگیری و رسیدگی است تا کانون‌هایی که تهدید جدی برای سلامت محسوب می‌شوند، کنترل شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به روز جهانی سلامت، اظهار کرد: در استان خوزستان صنایع بزرگی از جمله شرکت توسعه نیشکر، صنایع فولاد، نیروگاه رامین و سایر صنایع موجود، آلودگی صنعتی در بخش‌های آب، هوا و زمین ایجاد می‌کنند و تهدید جدی برای سلامتی به شمار می‌روند.

وی افزود: انتظار داریم که همکاران پیگیری های خود را همچنان ادامه دهند. خوزستان می‌تواند با برنامه‌ریزی، آلودگی صنایعی از جمله نفت که تولیدات نفتی را نیز افزایش داده، به کمترین حد ممکن برساند.

بالدی با بیان این‌که میزان آلودگی باید به صفر برسد، گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی خوزستان، گرمای بیش از حد و مشکلاتی مانند پدیده گرد و غبار، لازم است که آلودگی ناشی از صنایع به صفر برسد تا به مشکلات طبیعی نیز در برنامه‌ای بلندمدت رسیدگی شود.

وی با اشاره به پیامدهای دیگر پدیده گرد و غبار عنوان کرد: پدیده گرد و غبار علاوه بر مشکلاتی که برای سلامت برای شهروندان ایجاد می‌کند، در زمینه کشاورزی، شبکه‌های برق، آب و فاضلاب و راه نیز مشکلاتی را موجب می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: گرد و غبار در بخش کشاورزی بازدهی محصولات را تا حدود 15 درصد کاهش می‌دهد و بر دام‌ها نیز اثر می‌گذارد و گاه موجب مرگ دام می‌شود. همچنن در بخش برق نیز، گرد و غبار به دلیل رطوبت ناشی از بارندگی یا شرجی هوا، روی شبکه‌های برق جمع شده و نوسانات برقی و در نهایت خاموشی و قطع برق را در پی دارد.

بالدی با اشاره به مشکلاتی که پدیده گرد و غبار برای آب و فاضلاب و راه خوزستان ایجاد می‌کند نیز گفت: به دلیل بروز پدیده گرد و غبار استفاده از آب جهت شست‌وشو بالا می‌رود که موجب افت فشار در شبکه آب می‌شود و علاوه بر آن هزینه‌های زیاد را تحمیل می کند. همچنین گرد و غبار کاهش دید در محورهای خوزستان را در پی دارد که منجر به تصادف و حوادث رانندگی می‌شود که این موضوع نیز برای شهروندان تبعات بدنی و روانی بدی دارد و می‌تواند منجر به مرگ شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین