کد خبر: ۳۶۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴

گره های بحران سیاسی در پارلمان عراق امروز هم باز نشد/6 وزارت خانه در حلقه معترضان

تلاش های گسترده رهبران سیاسی عراق، در روز سه شنبه گره های بافته شده بر روند سیاسی عراق را باز نكرد و رئیس پارلمان موقت تعیین شده از سوی تحصن كنندگان ، همه چیز را به جلسه روز پنجشنبه موكول كرد. این درحالی است كه بخش بزرگی ازمناطق مركزی بغداد به دلیل تجمع ها مقابل وزارت خانه ها بطور كامل فلج بود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، به دنبال حضور نیافتن رئیس پارلمان بركنار شده از سوی تحصن كنندگان در جلسه امروز و خروج نمایندگان فراكسیون های كردستانی و اتحاد قوا و برخی نمایندگان از ائتلاف ملی، جلسه ای كه قرار بود تحصن كنندگان برگزار كنند، به دلیل افتادن از نصاب برگزار نشد تا گره مرحله جدید بحران سیاسی عراق در پارلمان این كشور در هشتمین روز خود نیز باز نشود.
دفتر سلیم الجبوری مقارن ظهر اعلام كرد كه وی و دو معاون بركنار شده اش از سوی تحصن كنندگان به دلیل عدم شركت در جلسه امروز و اداره جلسه ، عذرخواهی كرده اند.
در بیانیه دفتر الجبوری، تاكید شده كه براساس ماده 11 آئین نامه داخلی پارلمان، مشخص شده كه چه كسی باید جلسه را اداره كند.

این بخش از بیانیه پاسخی بود به تحصن كنندگان كه شب گذشته عنوان كرده بودند الجبوری و اعضای هیات رئیسه وی می توانند جلسه پارلمان را مدیریت كنند.
در همین حال خبرنگار ایرنا از جلسه امروز پارلمان گزارش كرد كه جلسه ابتدا با 200 نفر شروع شد، اما نمایندگان فراكسیون های كرد و اتحاد قوا و بخشی از نمایندگان احزاب شیعی جلسه را ترك كردند و به این ترتیب جلسه از نصاب افتاد.
از همین رو عدنان الجنابی رئیس منتخب و موقت تعیین شده از سوی تحصن كنندگان جلسه را به روز پنجشنبه موكول كرد.

تحصن كنندگان گفته بودند كه روز سه شنبه رئیس و اعضای هیات رئیسه جدید را انتخاب خواهند كرد.
در حالی كه سلیم الجبوری گفته بود با سعه صدر آماده پاسخگویی به هر سوالی درباره بحران است و هیچ خط قرمزی نیز برای آن قائل نیست، نمایندگان متحصن تاكید دارند كه او دیگر نباید به صندلی ریاست برگردد.
برخی شنیده ها نیز حاكی است كه متحصنان سعدون الدلیمی را از جریان اتحاد قوا برای ریاست پارلمان مطرح كرده اند و برخی دیگر می گویند احمد الجبوری نیز از اتحاد قوا تلاش دارد كه جای سلیم الجبوری را بگیرد.

تحصن كنندگان همچنین ابتكار پیشنهادی فواد معصوم را برای حل بحران جاری رد كردند. رئیس جمهوری عراق در طرح خود كه آن را نقشه راهی برای خروج از بحران توصیف كرده بود، پیشنهاد كرده كه تمامی نمایندگان در یك جلسه علنی برای انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه شركت كنند و همه جریان ها به نتایج آن پایبند باشند و نخست وزیر نیز یك فهرست 22 نفره از وزرای مورد نظر خود را برای تشكیل كابینه به پارلمان ارائه كند.
وی دیشب، از نیمه های شب گذشته فرستاده خود را به پارلمان فرستاد تا پس از جلسه طولانی تحصن كنندگان ، با آنان پیشنهاد رئیس جمهور را به بحث بگذارد.
در همین حال ، حال و روز مناطق مركزی بغداد همانند روز گذشته چندان خوب نبود و ترافیك گره خورده به سیاست ، با راه بندان های چندساعته، پایتخت نشین ها را كلافه كرد. هزاران نفر معترض كه طی روزهای گذشته در میادین و خیابان های بغداد تجمع كرده اند، روز سه شنبه نیز 6 وزارت خانه را به محاصره در آوردند و خواستار استعفای هرچه سریعتر وزیران این وزارتخانه ها شدند. آنان روز دوشنبه نیز تعدادی از وزارت خانه ها را به محاصره خود در آورده بودند كه ازجمله در مقابل وزارت خانه های برق و فرهنگ، تحركات كمی تندتر از معمول شد و وزارت برق كار را در ساختمان مركزی خود تعطیل كرد.

تجمع كنندگان كه گفته شده از طرفداران مقتدی صدر هستند، در مقابل وزارت دادگستری در خیابان صالحیه، دارایی در باب المعظم(بازار مركزی شورجه)، آموزش و پرورش در خیابان انضال ، وزارت خارجه در علاوی و همچنین وزارت خانه های نفت و كشاورزی ، تجمع كردند.
آنها از طریق فشارهای خیابانی قصد دارند ، بزعم خود پروژه اصلاحات در عراق را سرعت ببخشند، این درحالی است كه به نظر می رسد ستون های روند سیاسی عراق دیگر تحمل این فشارها را نداشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین