کد خبر: ۳۷۶۸۱۶
تعداد نظرات: ۶۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
مسکو در پرونده سوریه از تهران دور می‌‌شود

پایان روزهای خوش روابط ایران و روسیه؟

پیامدهای حضور روسیه در سوریه همچنان ادامه دارد و آشکار شدن و افزایش مواردی که مسکو را از تهران در پرونده سوریه دور می کند، موجب تعجب برخی طرف ها شده است. در ابتدا استفاده از عباراتی مثل «ابو علی پوتین» و «طوفان سوخوی» نشان دهنده استقبال از روسیه و نقش جدید این کشور در مشرق عربی بود ولی با گذشت زمان، ابعاد دیگری آشکار شد که موجب ناخرسندی علنی از روسیه و نقش آن در تحلیل های «محور مقاومتی» شد.
آفتاب‌‌نیوز :
اقدام روسیه به اهدا کردن تانک اسرائیلی که ارتش سوریه در زمان اشغال لبنان به غنیمت گرفته بود به نتانیاهو، پیامی پر سر و صدا بود مبنی پایان روزهای خوش روابط ایران و روسیه؟بر این که مداخله روسیه در مشرق عربی به نفع هیچ یک از طرف های مناقشه در منطقه نخواهد بود بلکه بر اساس محاسبات واقع گرایانه روسیه و به دور از باورهای ایدئولوژیک خواهد بود.

به گزارش السفیر،  پس از آن نیز خبر رزمایش مشترک روسیه و اسرائیل در دریای مدیترانه اعلام شد تا کمر توهمات تهران را برای تشکیل ائتلاف روسیه و ایران و متحدان منطقه ای ایران و نظام سوریه به منظور مقابله با آمریکا و عربستان و ترکیه و گروه های مسلح مخالف نظام سوریه بشکند. به نظر می رسد مسئله بسیار پیچیده تر از این توصیف ایدئولوژیک نامتوازن باشد. 

- روسیه در مشرق عربی: توصیف اوضاع

قدرت روسیه در سلسله مراتب نظام بین المللی کنونی، دست کم بسیار بیشتر از توانایی های هر قدرت منطقه ای در خاورمیانه است. قدرت های بزرگ، از نظر منطقی و عملی توانایی بیشتری برای تأثیرگذاری بر گزینه های قدرت های منطقه ای دارند و مداخله نظامی روسیه در سوریه اساساً بر اساس طرح مسکو برای بازگشت به منطقه در چارچوب توازن های نظام بین المللی صورت گرفت که شاهد عقب نشینی نسبی آمریکا است. دست کم از زمان مداخله روسیه در سوریه، کشمکش های داخلی در صحنه های نبرد منطقه ای، در انحصار قدرت های منطقه ای نبوده بلکه ابعاد بین المللی 

درگیری های داخلی به علت سیاست هایی که از مرزهای جغرافیایی سوریه و درگیری ها در آن فراتر می رود، به شکلی آشکارتر مشاهده شده است. 

از نخستین هفته حضور نظامی روسیه در سوریه، شواهد نشان داد روسیه قصد دارد مدتی طولانی - نه به صورت گذرا - در این کشور بماند زیرا حجم و نوع تجهیزات نیروهای روسی در لاذقیه و قابلیت این تجهیزات برای گسترش کیفی و نوعی، بسیار فراتر از تجهیزات مورد نیاز برای اجرای مأموریت اعلام شده یعنی مقابله با تروریسم است (مصطفی اللباد - السفیر: روسیه توازن را در سوریه و منطقه تغییر می دهد ٢١/ ٠٩/ ٢٠١٥). از این رو هماهنگی با تهران در زمین و با تل آویو در آسمان، موضوعی مهم برای موفقیت نیروهای روسی در اجرای مأموریتشان از نخستین روز حضور در سوریه بوده است زیرا تهران و تل آویو تا حد زیادی اهرم های کنترل امنیت منطقه را در دست دارند و موفقیت مداخله روسیه در مرحله نخست نیازمند هماهنگی و همکاری با این دو قدرت منطقه ای است. 

در مرحله بعد روسیه به منظور هماهنگ کردن اقدامات برای حل دیپلماتیک بحران سوریه تلاش کرد در حالی که از دشواری این مأموریت آگاه بود، تا به این ترتیب نشان دهد برگه سوریه را دست دارد و بتواند با واشنگتن بر سر پرونده های دیگری مثل اوکراین و تحریم های تحمیل شده غرب بر روسیه به چانه زنی بپردازد. به طور کلی، اکنون به نظر نمی رسد حضور روسیه در منطقه مشرق عربی، موقتی یا حتی صرفاً مرتبط با بحران سوریه باشد زیرا ایجاد پایگاه و حضور یافتن در لاذقیه و طرطوس در ساحل مدیترانه به روسیه امکان می دهد بر شرق دریای مدیترانه اشراف داشته باشد و صرفنظر از موفقیت یا شکست چانه زنی احتمالی در پرونده اوکراین و تحریم های اقتصادی، از موقعیتی درخور برای تاثیرگذاشتن بر توازن قوا در مشرق عربی و منطقه برخوردار شود. 

- روسیه به عنوان بازیگر منطقه ای در خاورمیانه: 

مسکو می داند تهران که با غرب توافقنامه هسته ای امضا کرد و تاکنون به طور کامل از مزایای آن برخوردار نشده است، به علت تنش در روابط تهران و واشنگتن به دنبال رویارویی با مسکو نیست. بنا بر این مسکو به احتمال زیاد خواهد توانست برنامه های خود را درباره سوریه و مشرق عربی به شکلی نسبتا آسان تر به پیش ببرد. اما ترکیه که رقیب تاریخی ایران در مشرق عربی بوده است از زمان سرنگون کردن هواپیمای روسیه خود را از صحنه سوریه کنار کشیده است و تاکنون بزرگ ترین بازنده منطقه ای مداخله روسیه در سوریه به شمار می رود. مداخله روسیه همچنین حاشیه مانور عربستان را در جنگ سوریه کاهش داد ولی از آنجا که جاه طلبی های عربستان در سوریه محدود و منحصر به برکناری بشار اسد است - برعکس ترکیه که دارای اهداف متعددی در سوریه است - از این رو از جنبه تئوری احتمال باز شدن کانال های گفتگو بین روسیه و عربستان درباره سوریه در آینده وجود دارد. اسرائیل نیز به علت آگاهی دقیق از توازن قوا در منطقه، به این نتیجه رسیده است که همکاری با مسکو به تل آویو امکان می دهد تأثیر قابل قبولی بر روند اوضاع داشته باشد که از تأثیر کنار کشیدن یا مخالفت از ابتدا با مداخله روسیه - مثل ترکیه و عربستان - بیشتر است. 

روس تبار بودن یک پنجم جمعیت اسرائیل، انگیزه ای عقلانی برای توسعه روابط روسیه و اسرائیل است. همچنین داشتن روابط خوب با تهران و تل آویو به مسکو امکان می دهد ابتکارهایی برای حل مسائل مختلف منطقه ای با هزینه به نسبت اندک ارائه کند و به این ترتیب جایگاهی برای خود در میز گفتگوهای آینده بر سر منطقه به دست آورد. منطقی و قابل درک است که مسکو با ارزیابی مجدد روابط خود با قدرت های منطقه ای، دستاوردهای مداخله نظامی خود را در سوریه افزایش دهد. در این چارچوب، درهای پشتی برای گفتگو با ترکیه کاملاً بسته نیست و بهبود روابط قطع شده بین روسیه و ترکیه به نفع هر دو کشور است. ترکیه خواستار حاشیه مانور بزرگ تری به جای حفظ اوضاع کنونی است و مسکو نیز نمی خواهد گزینه هایش در منطقه به یک طرف منطقه ای محدود شود زیرا به سادگی از زمان مداخله نظامی در سوریه به بازیگر بزرگی در خاورمیانه تبدیل شده است. 

- روسیه و محاسبات مربوط به انرژی: 

چهار قدرت ایران، ترکیه، عربستان و اسرائیل به رغم اختلاف سیاست ها و برخورد اهداف و تفاوت ایدئولوژیک بین آنها، رشته ارتباط مشترک بسیار مهمی با روسیه دارند که همان منابع انرژی است. منابع انرژی شریان اقتصاد روسیه و ابزار کارآمد مسکو برای تأثیرگذاشتن بر سیاست های همسایگانش در منطقه اورآسیا محسوب می شود. ایران (دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی پس از روسیه در جهان) رقیب بزرگی برای روسیه در بازار بین المللی گاز طبیعی محسوب می شود و رسیدن گاز طبیعی ایران به اروپا، سلاح روسیه را برای تأثیرگذاشتن بر اروپایی ها کُند می کند. ترکیه نیز گذرگاه احتمالی خط لوله گاز روسیه به سمت مدیترانه و غرب است بنا بر این جغرافیای این کشور فرصتی از نظر روسیه محسوب می شود. عربستان نیز رقیب جدی روسیه در بازار بین المللی نفت است به گونه ای که سیاستش در زمینه قیمت نفت خام به بودجه و منافع روسیه آسیب رسانده است از این رو توافق نظر نسبی با ریاض، ضرورتی تاکتیکی برای روسیه برای کاستن از زیان محسوب می شود. اسرائیل نیز برای مطرح کردن خود به عنوان قدرتی بزرگ در بازار گاز بعد از توافق هایش با قبرس و یونان و سیطره بر میدان های گاز شرق مدیترانه آماده می شود که برای روسیه اهمیتی استثنایی دارد. شاید اعلام برگزاری رزمایش دریایی روسیه و اسرائیل در این چارچوب صورت گرفته باشد. هدف روسیه از این رزمایش ضرورتاً قرار گرفتن در کنار تل آویو برای مقابله با دیگران نیست بلکه برای اعلام نفوذ خود در این منطقه جدید تولید گاز و ترسیم مرزهای آن است. به طور کلی، مشارکت روسیه در مالکیت میدان های گاز مدیترانه از طریق شرکت های بزرگ گاز خود و از طریق امضای قراردادهایی با اسرائیل یا سوریه (و شاید لبنان در آینده)، موجب تقویت کلی جایگاه بین المللی روسیه به ویژه در بازار گاز طبیعی خواهد شد. 

- خلاصه:

تحولات در سوریه از زمان مداخله روسیه در این کشور در پاییز گذشته نشان داد اهداف مسکو و تهران در سوریه در نخستین مرحله این مداخله برای تغییر نسبی توازن قوا به نفع نظام سوریه با یکدیگر منطبق بوده است ولی اهداف آنها در مرحله بعد از نظر تاکتیکی و راهبردی ضرورتاً یکسان نیست. این سخن به هیچ وجه به معنای پایان توافق روسیه و ایران نیست بلکه این توافق بر اساس سلسله مراتب قدرت در نظام جهانی کنونی ادامه خواهد یافت و اختلافات در منافع بین آنها باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، در دوره اخیر اهدف مسکو از یک سو و ریاض و آنکارا از سوی دیگر با یکدیگر برخورد داشت زیرا تغییر توازن قوا در سوریه در مرحله نخست، با سیاست های عربستان و ترکیه همسو نبود. با این حال نمی توان بهبود روابط روسیه را با این دو کشور در مرحله بعد بر اساس ضوابط و شروط معین برای تأمین منافع دوطرف بعید دانست. 

اما روابط روسیه و اسرائیل از همان روز نخست مداخله روسیه در سوریه، هماهنگ و علنی بود و منافع مشترک آنها را - صرفنظر از موضع ایدئولوژیک آنان- تامین می کند. تل آویو ائتلاف راهبردی خود با واشنگتن را فدای روابط با مسکو نخواهد کرد ولی از همکاری با مسکو تا زمانی که منافعش با توجه به حضور نظامی روسیه در مشرق عربی تأمین می شود، خودداری نخواهد کرد. 

به طور خلاصه، سیاست های مسکو در خاورمیانه تک بعدی یا محدود به جبهه گیری های ایدئولوژیک نیست بلکه بر اساس محاسبات واقع گرایانه تنظیم شده است. به رغم پیچیده بودن محاسبات روسیه و واقع گرایی بیش از حد آن، موفقیت روسیه مسئله ای تضمین شده نیست بلکه در گرو باقی ماندن یا تغییر توازن های کنونی در نظام بین المللی است. ولادیمیر پوتین نمایش جدیدی از مبحث «وحدت در عین کشمکش» را در عرصه خاورمیانه ارائه  می کند.

منبع: انتخاب

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶۳
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
0
57
روسیه همان ووو زمان قاجار تادیر نشده بپذیریم وزبراساس ان تصمیم بگیریم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
4
88
حالا خوردین!! هی پوتین پوتین میکردین!!!! ی عمر از روسیه خوردین باز هم میخورین ولی افسوس هیچوقت از رابطه با این درس نمی گیریم
پاسخ ها
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
جمهوری اسلامی ایران فقط امیدش به خداوند است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
6
77
به نظرم هرچی زودتر از روسیه فاصله بگیریم بهتره
پاسخ ها
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
زود قضاوت نکنید و زود تحت تاثیر هر خبری قرار نگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
3
74
ازلحظه ای که نماینده روسیه در عکس یادگاری برجام شرکت نکرد
پیامش بود ایران قدرتمند بین المللی دیگر برای او هلو نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
نماینده روسیه میدانست برجام سند گام بگام عقب نشینی ایران از قدرت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
1
42
وقتی نماینده روسیه در عکس یادگاری برجام نیامد .
عینک های ذره بینی دانشمندان امور خارجه ،
عینک های عقابی نیرومندان امور نظامی ،
برای دید دقیق تر تمیز شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
2
62
امام خمینی فرمودند : آمریکا از انگلیس بدتر ، انگلیس از آمریکا بدتر ، شوروی از هر دو بدتر .
کاش هیچوقت فرمایشات امام را فراموش نکنیم و به هیچ پلیدی دل نبندیم .
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
42
14
وقتی علت شرکت روسیه در عکس یادگاری برجام رو نمی دونین الکی اظهار نظر نکنین
روسیه در آخرین روزها و ساعات مذاکره که آمریکاییها اعلام کردن بحث موشکی هم باید در توافق گنجانده بشه شدیدا مخالف این مساله بودن و به ایران هم اعلام کردن که قبول نکنه و مخالفت صریحش رو اعلام کنه ولی متاسفانه مقامات کشور ما ترس این داشتن که این توافق شکل نگیره و موافقت کردن و روسیه در اعتراض به مخالفت بی دلیل ایران در این مراسم شرکت نکرد .
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
13
27
نه شرقی نه غربی یادتان نرود جسور باشید و روی پای خودتان بایستید واول عربستان را تنبیه کنید
حميد
|
Canada
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
8
34
فقط امريكا امريكا امريكا تو دوست انتخابي هستي و بس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
2
46
روسها از امریکایی ها کثیف تر هستند ،اگر امریکایی ها به خدا و حضرت عیسی اعتقاد دارند ،روسها این هم قبول ندارند و تکیه بر یک کشور کمونیست اشتباهی است بزرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
الان سالهاست کشور کمونیستی شوروی از هم پاشیده! ساعت خواب! روسیه فعلی از دولت آمریکا حامی اسرائیل آدم کش-بچه کش هزار برابر مسیحی تر است!
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
2
38
عجب ملت عجیبی هستیم تا دیروز همه مینوشتن پوتین و آنچنان بت شده بود که نگو و نپرس .
کاش هرگز یادمان نرود هیچ کشوری دلش برا ایران نمی سوزد ما ملت احساسی هستیم و به کیشی میاییم و به پیشی میرویم .
کاش یادمان نمی رفت قرارداد ترکمنچای و گلستان را روسیه کنونی به ایران تحمیل کردن و روس ها فقط دنبال منافع خودشون هستن .
اینقدر که روس به ایران ضربه زده هیچ کشور دیگری نزده کاش در کتاب تاریخ مدارس از روسیه و کارهای که علیه ایران کرده بیشتر بنویسن .
فقط یادم است همتون آنچنان پوتین پوتین میکردین که خود روسها نمیکردن . ههههههههه هههههه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
البته آقاي افشين لطفاً جمع نبند. ملت فهيم و دانا كه متكي و متوكل به خداوند يگانه است از اول هم هيچوقت به روسيه كمونيست اعتماد نكرد و به حمايت اون دل نبست. تعداد اندكي هستند كه متاسفانه پايه دينشون چندان قوي نيست و اون بصيرت والايي كه خاص متدينين حقيقي است را ندارند و هميشه بعد از اينكه اتفاق و خيانتي مي بينند متوجه اشتباهشون ميشن. اين خيلي بد است. كاش با چشم بازتر و توكل و ايمان بالاتر در صراط مستقيم الهي قدم برداريم كه اين اشتباهات پيش نيايد كه گاه جبران ناشدني است.
بی نام
|
United States of America
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
6
32
اینم تقدیم به اونایی که هرچی ما میگفتیم روسیه دشمنه اصلی ماست، بد و بیراه میگفتن، دم آمریکا گرم که هیچ وقت پشت متحداشو خالی نکرد،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
از دولت آمریکا که حامی صهیونیستهای آدم کش-بچه کش حکومتی بدتر میشناسید؟؟ + بمبهای جنگ جهانی 2 ژاپن + هزاران آدم کشی در بوسنی هرزگوین صربستان + آدم کشی در یمن توسط عربستان سعودی= کودتای 28مرداد+....
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
2
32
تاریخ نشون داده که روسیه مرد میدان آخر نیست و سر بزنگاه تنها می گذارند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
البته بخشی از تاریخ که شما خوانده اید و بقیه اش را نخوانده اید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
11
امام خمینی ( ره ) فرمودند آمریکا از انگلیس بدتر ، انگلیس از آمریکا بدتر ، شوروی از هر دو بدتر .
هیچوقت فرمایشات امام را فراموش نکنیم و به هیچ پلیدی دلنبندیم.
عباس گلدوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
12
4
فقط باید به ملت که اسلام تکیه کرد
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
2
35
در تاریخ ایران بیشترین ضربه را از روس ها خوردیم شمال کشور را تیکه پاره کردند و جدا
خیرخواه
|
Netherlands
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
1
24
مطالعه فراز و نشیب تاریخ روابط ایران و روسیه جایی برای خوشبینی باقی نمی گذارد.این تاریخ است که راه آینده روابط کشورها را مشخص مینماید . کسی که از تاریخ درس نگیرد محکوم به شکست است !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
لطفأ تاریخ روابط ایران و آمریکا-انگلیس و روابط آمریکا با بقیه کشورها را هم مطالعه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
15
یک گاو شیر ده به چشم همه گاو شیرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
20
وابستگی به هر طرف که باشد نتیجه ای جز ضرر و زیان نخواهد داشت.باید سیاستها طوری تنظیم شود که با هرطرف به میزان معقول روابط سیاسی و اقتصادی داشت بگونه ای که فضای سوء استفاده برای هیچ طرف فراهم نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
2
28
جنایاتی که روسها در آذربایجان داشتند مغولها در کل جهان نداشتند حتی خبر مربوط به کشف گور دسته جمعی در خلخال نیز به جنایات روسیه در گذشته دور مرتبط است.
و جنایات روسها در گیلان و شهادت سردار جنگل میرزا کوچک خان و هزاران نفر از مردم مظلوم منطقه نیز از دستاوردهای استالین نشان روسهاست.
من مرده شما زنده خواهید دید بشار اسد را به چه قیمت ارزانی خواهد فروخت. و خواهید دید این قدرت چرخشی پوتین - مدودف و مدودف پوتین در آینده چه فسادی از درونش بیرون خواهد زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
شما تاریخ و سیاست آمریکا، انگلیس و اسرائیل را هم بخوانید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
2
15
انگار یک برگ از تاریخ روسیه بی اعتبار را نخوانده اند؟؟!!!
علی از خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
5
ایران در روابط جهانی و منطقه ای ش باید واقع گرا باشد ، در رابطه با رورسیه هم باید قطعنامه های ترکمنچای و گلستان یادمان باشد ، هم کمک های تسلیحاتی گسترده روسیه به صدام در زمان جنگ تحمیلی یادمان باشد و هم درسال گذشته ارتش سوریه سنگر به سنگر مملکت را به تروریست ها واگذار می کرد و حیثیت و قدرت ایران که مدافع ارتش سوریه بود ، به مخاطره می افتاد ،با وارد شدن روسیه در بحران سوریه ، ورق به نفع ایران برگشت ، یادمان باشد
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
13
مسئولين ما ميبايست فقط به منافع ملى كشورمان فكر كنند و رابطه با هر كشورى را از اين منظر ببينند و احساسى تصميم نگيرند زيرا جامعه بين الملل بر اساس نفع مشترك در جريان است نه دشمن مشترك!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
11
روسیه فکر می کنه از اسمون سوراخ شده و از اسمون برای ملتشون افتاده پایین و هیچ کس نمیتونه هیچی بهش بگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
همین فکر را آمریکا و انگلیس با شدت بیشتر، فکر میکنند
سید محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
9
هیچ کشوری نیست که به منافع کشورش فکر نکند ، این طبیعی است حتی ایران هم بایست به کشور و ملت خودش پایبند باشد . و اما روسیه به جهت اینکه آمریکا و اروپا در منطقه برایش مزاحم نباشند ، وارد سوریه شد . همه از روسیه گرفته تا اروپا و آمریکا از نفوذ اسلام هراس دارند و اسراییل را برای حفظ خاورمیانه لازم دارند ، آنها اگر یک زمان اسراییلی ها را برایشان خطر ببینند آن را هم نابود خواهند کرد . خلاصه اینکه منافع کشورها حرف اول را می زند . در مورد کمک روسیه به سوریه باید گفت : عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد .
سید محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
8
روسیه به جهت اینکه آمریکا و اروپا در منطقه برایش مزاحم نباشند ، وارد سوریه شد .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
2
17
روس یعنی
فجایع نسل کش در آذربایجان
قحطی در ایران زمان جنگ جهانی
ایجاد ارمنستان در خاک مسلمین
جدا کردن خاک ایران
و باز ادامه خواهد داشت
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
دولتهای آمریکا انگلیس و اسرائیل که روی همه جانیان را سفید کرده اند تاریخ آنها را بخوانید
کیوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
10
نه شرقی نه غربی
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
7
گفتن ندارد همه ما می دونیم روس ها بد ترن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
البته نه به بدی آمریکا انگلیس و اسرائیل
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
5
1
باسلام ، ضمن یاد آوری و پایبند بودن به فرمایش حضرت امام در مورد قدرتهای جهانی ، آقایان هواسشان باشد با طنابهای پوسیده مستکبرین به چاه نیفتند .(زنده باد ایران - پاینده باد اسلام)
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
4
0
به نظرم اگر امام ره زنده بود عربستان ووهابیون رو از همه بدتر اعلام میکرد
بعد امریکا وانگلیس واسراییل وترکیه رو.
هیچ کدومشون مالی نیستند.

یاعلی مدد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
6
0
یعنی آمریکا و اسراییل خوبن؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
1
5
روسیه حامی ارمنستان است که شیعیان را قتل عام کرده و ما نباید به اونها اعتماد کنیم
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
1
11
تاریخ‌نشان‌داده‌ایران‌دوستی‌بهترازامریکا‌ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
2
بنظر من دولت ایران هیچ دوستی ندارد جز ملت خودش
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
5
0
امریکا فقط یک فقره جنایتش کودتای 28 مرداد است که خودش هم به این کار اعتراف کرده است.بنابر این خواهش میکنم بعضی از دوستان امریکارا تطهیر نکنند.
محسن
|
Poland
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
2
0
پس جنگ جنگ تا پیروزی هههههههههههههه
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
2
به نظر من باهر کشوری باید به اندازه رفتار کرد روسیه از نظر من از امریکا بدتراست اگر کشور قابل اطمینانی بود امام خمینی می گفت به هرکشوری برود ونفوذ پیدا کند آن کشور نابود می شود اگر زورش به ایران می رسید می شد مثل افغانستان پس از سر دوستی پیش امد
علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
2
0
درنگاه به مسایل بین المللی بایدتوجه داشت که امریکابعنوان پرچمدارنظام سلطه نقطه محوری درتخاصم باایران است.
صابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
1
0
اولا ایران فقط به خداوند اتکا دارد وبس دوم اینکه روسیه یک کشور مسیحی ارتدکس می باشد سوم کسانی که سطحی فکر نمی کنند میدانند که روسیه فعلی باشوروی سابق خیلی تفاوت دارد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
2
0
جنایت کارتر ازآمریکادرتاریخ بشریت وجود نداشته ولی حیله گری وظاهرسازی آمریکا باعث فریب افراد ناآگاه وسطحی نگر شده ازشرق عالم (ژاپن) تاغرب عالم (آمریکای جنوبی)ظلم وجنایت وفساد آمریکافراگرفته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
1
اولا همه به خدا اتكا دارند و اين مختص ايران نيست ثانيا هر كشوري دنبال منافع و رفاه مردم خودش است .....
محرم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
1
2
درزمان جنگ جهاني كه روسها درايران و منطقه ما اطراق كرده بودند يك ضرب المثل در آن زمان مرسوم شده بود و بزرگان وپدرهاي ما به روسها گفته بودند والان هم به آدمهايي كه در لحظه حساس شانه خالي مي كنند اين ضرب المثل را به آنها مي گويند ( به يخ پشت ببند اما به روس جماعت پشت نبند )
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
0
یادمان نرود اگرروسیه درسوریه واردنمی شدحالا نه بشاراسددرسوریه بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
3
انتظار دارید بقیه فکر شما باشند وقتی خودمون به هم رحم نمی کنیم.
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
0
تراختور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
3
روسیه قاتل هزاران ایرانی در اذربایجان وخراسان وگیلان مازندران.روس ها از صهیونیست ها هم ...
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
0
2
روسیه چه الان وچدرزمان شوروی سابق نشان داده است شریک قابل اعتمادی نیست وفقط تازمانی که منافعش تامین شود همراهی می کند
بسیجی ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
2
0
تابع ولایت فقیه باشید تاآسیبی به مملکت نرسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
0
0
چه اشکالی دارد مثل مردم متمدن بازبان دیپلماسی حرف بزنیم تا ازشردشمنان درامان باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
روسیه اگر بخواد واسه ایران و سوریه گربه برقصونه,مطمین باشید به شکل وحشتناکی ضربه خواهد خورد چون تنها متحدان واقعیش این دو کشورند,و امریکا به کشورهای دیگه اجازه داشتن روابط پایدار و منسجم رو نخواهد داد, ضمنا ایران برای همه این اتفاقات سناریو خودش رو داره شک نکنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین