کد خبر: ۳۸۹۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲

انتقاد جمهوری‌خواهان از پرداخت بدهی واشنگتن به تهران

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دولت باراک اوباما را به دلیل آنچه ارتباط میان آزادی زندانیان آمریکایی و پرداخت 400 میلیون دلار به ایران خواند، محکوم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از سیاست‌های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، گفت: وزارت امور خارجه آنچه ما مدت‌ها پیش گفته بودیم را تایید کرد، اینکه رئیس جمهور و دولت او از ماه ژانویه تا کنون ما را درباره اینکه آیا وی برای آزادی زندانیان آمریکا به ایران باج داده یا نه، فریب داده است.

وی گفت که رئیس جمهور آمریکا به دلیل این اقدامش و سنت خطرناکی که بنا نهاده مسئول و به مردم آمریکا بدهکار است.

همچنین سناتور تام کاتن و کلی آیوت سناتور جمهوری خواه هریک با صدور بیانیه هایی جداگانه این اقدام دولت اوباما را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و آن را باج دادن به ایران برای آزادی شهروندان آمریکایی دانستند که به ادعای آنها ناعادلانه حبس بودند.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نیز به شبکه فاکس نیوز گفت که قصد دارد یک جلسه استماع برای بررسی ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار به ایران برگزار کند.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور تا زمانی که از آزادی شهروندان آمریکایی در ایران اطمینان پیدا نکرده، اجازه نداده است که این 400 میلیون دلار به ایران اتنقال یابد و این کار را برای حفظ فشار بر ایران انجام داد.

تهران و واشنتگن در ماه ژانویه هم‌زمان با آزادی چهار شهروند آمریکایی در ایران اعلام کردند که برای حل یک مناقشه قدیمی میان دو کشور بر سر قرارداد خرید تسلیحات از آمریکا مربوط به پیش از انقلاب اسلامی بر سر پرداخت 1.7 میلیارد دلار به یاران توافق کرده‌اند که 400 میلیون دلار از آن اصل مبلغی است که ایران پیش از 1979 برای خرید تسلیحات به آمریکا پرداخت کرده اما واشنگتن پس از وقوع انقلاب از اجرای آن سر باز زد و مابقی سود این پول است که در طول این سال‌ها در بانک‌های آمریکایی بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، مقامات آمریکا پس از انتشار اخباری مبنی بر این‌که پرداخت پول به ایران در ازاء آزادی زندانیان آمریکایی بوده است، ضمن رد این ادعاها تاکید کردند که این دو مسائلی کاملا مجزا و مستقل بوده‌ که از طریق مذاکراتی جداگانه حل و فصل شده‌ است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین