کد خبر: ۴۲۶۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳

کلفت‌ها در شمال شهر تهران

این اثر مشهور به تهیه‌کنندگی وحید مهدی‌زاده و کارگردانی فاطمه صارمی و سپیده صیفوری هر روز ساعت 19 و 30 دقیقه در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی به روی صحنه می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز : نمایش کلفت‌ها شاهکار ژان ژنه تا اواخر اسفندماه، میهمان شمال شهر تهران است.

به گزارش آفتاب، این اثر مشهور به تهیه‌کنندگی وحید مهدی‌زاده و کارگردانی فاطمه صارمی و سپیده صیفوری هر روز ساعت 19 و 30 دقیقه در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی به روی صحنه می‌رود.

کلفت‌ها در شمال شهر تهران

الناز تاریخی، فاطمه صارمی و سپیده صیفوری از بازیگران تئاتر ایران، نقشهای این نمایشنامه را بازی می‌کنند. همچنین، احسان نقابت به عنوان طراح پوستر و بروشور و عکاس و سوها داداشی (منشی صحنه) از دیگر هنرمندانی هستند که در تولید این نمایش نقش داشته اند.


نمایش نامه کلفت‌ها یک درام روانشناختی – اجتماعی است که تضاد طبقاتی جامعه غرب و به ویژه فرانسه را با چشم‌اندازی ژرف، پیچیده و دردمندانه به تفسیر می‌کشد. ژان ژنه در کلفت‌ها زندگی دو خواهر جوانِ خدمتکار و رابطه آنها با خانم خانه را نشان می‌دهد. او به این بهانه به لایه های زیرین شخصیت ها نزدیک می‌شود.

دو کلفت کلر و سولانژ هر روز پیش از ورود خانم که نقشه کشتن او را در سر می‌پرورانند، با لباسها و لوازم خانم بازی می‌کنند.

کلفت‌ها در شمال شهر تهران

ژنه در این نمایش تقابل جامعه‌ی طرد شد و فرودست را در مقابل جامعه‌ی فرادست نشان می‌دهد، انسان طرد شده‌ی او(ژنه) جامعه‌ی فرادست را در وجود خود باز می‌پرورد و در آنِ واحد، به آن عشق و نفرت هم می‌ورزد. نویسنده که خود از مطرودین جامعه بوده، ظاهر جنایی نمایش را پس می‌زند و نمایش را به صحنه‌ای جادویی بدل می‌کند.

ژان ژنه، شخصیت واقعی‌اش به کاراکتر اصلی رمان بینوایان (ژان والژان) خیلی شبیه است. او در ابتدا یک بزهکار و دزد خورده پا بود.

کلفت‌ها در شمال شهر تهران

وی به خاطر دزدی ده بار به زندان رفت. بعد به نویسندگی روی آورد و با آثاری که خلق کرد، خود را در رده نامدارترین نویسندگان قرن بیستم فرانسوی زبان، از جمله کامو، بکت و یونسکو قرار داد. بعدها همچون برخی از هموطنانش بر ضد تفکرات امپریالیستی شورید و از نهضت های مقاومت مراکش و فلسطین طرفداری کرد. او به اردوگاه فلسطینیان رفت و شش ماه در آنجا زندگی کرد.
نمایشنامه کلفت‌ها پیش از این نیز از جانب نسل های مختلف تئاتر ایران مورد توجه قرار گرفته است. دکتر علی رفیعی، همایون غنی زاده و... در همین سال‌های اخیر به سراغ اجرای این نمایش رفته‌اند. اجرای جدید این اثر در سالن استاد انتظامی با رویکردی جدید به صحنه می رود. فاطمه صارمی و سپیده صیفوری کارگردانان اجرای جدید کلفت‌ها، سعی دارند  نگاه و پرداختی مدرن به این اثر داشته باشند و شمایل اسطوره‌ای خفته در این اثر را با زبانی مدرن و امروزی بیان کنند.

کلفت‌ها در شمال شهر تهران

این نمایش به مدت 60 دقیقه تا 26 اسفندماه در خانه موزه استاد انتظامی اجرا دارد. این سالن در قیطریه، خیابان اندرزگو، بلوار کاوه، کوچه احمدی واقع است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین