کد خبر: ۵۷۴۵۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
اروپایی‌ها تلاش می‌کنند هم آمریکایی‌ها را راضی نگه دارند و هم ایران در برجام بماند

برنده و بازنده جدال ترامپ با اتحادیه اروپا و ایران بر سر "برجام" کیست؟

شورای آتلانتیک: آمریکا پس از ترامپ باید چه رویکردی را در قبال ایران در پیش گیرد؟ بازگشت به برجام؛ نخستین گام خواهد بود /در این بازی ترامپ می‌خواهد فشار را بر ایران تا زمانی ادامه دهد که تهران حاضر به نشستن پای میز مذاکره شود و امتیازات بیشتری در مقایسه با توافق با اوباما به ترامپ بدهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شبکه خبری "الجزیره" با اشاره به اینکه در بازی آغاز شده ترامپ علیه ایران هیچ طرفی برنده نخواهد بود، می‌نویسد: "این یک بازی سه نفره است با شرکت ایران، اتحادیه اروپا و ترامپ. این بازی پس از تصمیم ترامپ مبنی بر خارج ساختن آمریکا از برجام آغاز شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ از ماه مه گذشته بار دیگر تحریم‌هایی که در دوره اوباما لغو شده بودند مجددا علیه ایران اعمال شده‌اند. اروپایی‌ها اما وعده دادند که با استفاده از سازوکار مالی ویژه‌ای از آسیب اقتصادی ناشی از تحریم‌های امریکا علیه ایران بکاهند. هدف این سازوکار دستکم در ابتدا تجارت در حوزه اقلام ضروری چون دارو، وسایل پزشکی و محصولات غذایی خواهد بود. این اقدامی تاریخی از سوی اروپایی‌ها بوده است چرا که در طول تاریخ اتحادیه اروپا اغلب در اتحاد با واشنگتن سیاست خارجی همسویی را با آن کشور اتخاذ کرده است؛ البته به استثنای تصمیم فرانسه مبنی بر عدم حمایت از حمله نیروهای ائتلاف تحت رهبری امریکا در سال 2003 میلادی علیه عراق. سازوکار ویژه مالی اروپایی‌ها اگرچه گامی کوچک اما مهم است. رهبران اروپایی می‌خواهند با این کار شرکت‌های اروپایی را تشویق به ادامه تجارت با ایران کنند و از آنان در برابر تهدیدات امریکایی‌ها محافظت به عمل آورند". 

برنده و بازنده جدال ترامپ، اتحادیه اروپا و ایران بر سر

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "با این حال، ممکن است که خیلی زود دیر شود. در تاریخ 29 ژانویه ایران ممنوعیت استفاده از بیت کوین به عنوان ارز مبادله‌ای را لغو کرد. پیش از این، ممنوعیت مذکور به دلیل نگرانی از فرار سرمایه‌ها بود. این بخشی از چرخش غیرمنتظره‌ای است که پس از خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ ایجاد شده است. تحریم علیه ایران باعث کاهش ارزش ریال آن کشور و افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه تامین مواد غذایی شده‌اند. اروپایی‌ها اما دوگانه بازی می‌کنند. از سویی در زمینه هسته‌ای با ایران همکاری دارند اما در زمینه برنامه موشکی و فعالیت‌های ایران در خارج از آن کشور موضع تندی اتخاذ کرده‌اند. هفته گذشته نیز آلمان از فرود هواپیماهای شرکت هواپیمایی ماهان در فرودگاه‌های خود ممانعت به عمل آورد. این در حالیست که ماهان تنها خط هوایی ایران است که مجهز به ناوگان هوایی ایرباس 340 است؛ تنها ناوگانی که نه تنها امنترین خط برای سفر به اروپاست بلکه می‌توانست بدون سوخت‌گیری از اروپا بازگردد این مسئله‌ای کلیدی برای ایران بود؛ آن هم زمانی که با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها درگیر است". 

"الجزیره" در بخش پایانی این گزارش می‌نویسد: "در این بازی ترامپ می‌خواهد فشار را بر ایران تا زمانی ادامه دهد که تهران حاضر به نشستن پای میز مذاکره شود و امتیازات بیشتری در مقایسه با توافق با اوباما به ترامپ بدهد. اروپایی‌ها اما تلاش می‌کنند هم امریکایی‌ها را راضی نگه دارند هم ایران را در برجام نگه دارند و هم به اصول اخلاقی پایبند باشند. ایران در تلاش است تا راه‌هایی برای دور زدن تحریم پیدا کند. تاکنون اروپایی‌ها وعده داده‌اند ایران در برجام باقی بماند. با این حال، زمان به سرعت در حال گذر است. تندروها در ایران روحانی را متهم به نادیده گرفتن منافع ملی می‌کنند و می‌گویند او بی‌دلیل به امریکا اعتماد کرده است و برجام نفعی برای ایران ندارد. از سوی دیگر، هر روز احتمال آن بیشتر می‌شود که تکنوکرات‌ها و اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی بازنده باشند. در این میان، اروپایی‌ها از تجارت با ایران نفع زیادی کسب نمی‌کنند و از سوی دیگر نیز با فشار ترامپ بر ناتو مواجه هستند و پیشرفت چندانی مذاکره با امریکا در این زمینه نداشته‌اند. در پایان، امید ترامپ توافقی مشابه با کره شمالی این بار با ایران است اما این امید هر روز ناامیدتر می‌شود و تحقق آن دور از واقعیت. ایران از ورود با بازی ترامپ خودداری می‌ورزد. تنها برنده احتمالی این بازی "جان بولتون" است که در انتظار ان است که هر سه طرف شکست بخورند در آن زمان است که او می‌گوید "تغییر رژیم" تنها راه حل است و باید جنگ را آغاز کرد."

برنده و بازنده جدال ترامپ، اتحادیه اروپا و ایران بر سر

در همین حال، "باربارا اسلاوین" پژوهشگر شورای آتلانتیک به این موضوع پرداخته که دولت امریکا در دوران پس از ترامپ باید چه سیاستی را در قبال ایران در پیش گیرد. اولین گام باید بازگشت امریکا به برجام باشد. همچنین تصمیمات دیگری چون ممنوعیت ورود مسلمانان به خصوص ایرانیان به امریکا باید متوقف شوند. برای بلندمدت اما امریکا باید مذاکرات اولیه با ایران و شرکای اروپایی در 1+5 را برای ایجاد مبنای محکم به منظور عدم گسترش منازعه در خاورمیانه آغاز کند. امریکا نخست باید نگرش خود را نسبت به ایران تغییر دهد. برخلاف ترامپ و مشاوران او که راهکاری را در پیش گرفته‌اند که به دیپلماسی منجر نمی‌شود. آنان علیه ایران سختگیری می‌کنند در حالی که رفتاری ملایم با رژیم‌های سرکوبگری چون عربستان و کره شمالی در پیش گرفته‌اند. ایرانیان نیز مانند مردم سایر کشورها به توهین‌ها و تحقیرها واکنش نشان می‌دهند. آنان وارث تمدن و فرهنگی چند هزار ساله هستند و به رفتار قدرت‌های خارجی بسیار حساس هستند. وزارت خارجه امریکا باید به دنبال راه‌اندازی دوباره تبادلات میان مردم دو کشور باشد و به دستاوردهای ایران احترام بگذارد. همکاری‌های ورزشی، هنری و علمی در این زمینه موثر هستد". 

"اسلاوین" در ادامه توصیه‌های خود می‌نویسد: "دولت بعدی آمریکا نمی‌تواند امیدوار باشد که به موفقیتی در تعامل با ایران دست یابد بدون آنکه مشوق‌هایی را به ایران ارائه کند. از سوی دیگر، می‌توان زمینه مشارکت ایران در نشست‌های سازمان ملل برای حل و فصل بحران سوریه و یمن را فراهم کرد. دو کشور می‌توانند درباره آزادی شهروندان‌شان نیز صحبت کنند. هر چند این راهی طولانی است و چهار دهه خصومت در روابط دو کشور حاکم بوده است و نمی‌توان انتظار بازگشت روابط ایران و آمریکا به زمان پیش از انقلاب 1979 ایران را داشت اما دو کشور می‌توانند با شیوه‌ای کمتر مخرب در منطقه با یکدیگر تعامل داشته باشند".

برنده و بازنده جدال ترامپ با اتحادیه اروپا و ایران بر سر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
0
2
مردم ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
0
3
بازنده مردم ايرانند.
رزمنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
1
2
ابتدالازم است ترامپ ویارانش بیایند در پیشگاه رهبر والامقام زانو بزند وسرتعظیم فرود آورد بعد لب به سخن بگشاید...ترامپ یک عمر کسب تجارت وقمار بود او از تمدن یک ایرانی 8هزار ساله چی میداند...او ایران قیاس میکنه با یک قمار خانه!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین