کد خبر: ۵۸۰۷۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
حمله تروریستی اخیر در نیوزیلند زنگ هشداری برای همگان است؛ خطر افزایش نژادپرستی و افراط‎گری

پیام خطرناک یک قتل‌عام برای جهان| چرا باید نسبت به رشد ایدئولوژی راست‌گرایانه نگران باشیم؟

"نیوزیلند ممکن است مایل ها از اروپا و امریکا دور باشد اما ویدئوهای تازه از یک قتل نشان می‌دهد که قاتل عمیقا به جریان راست افراطی جهانی پایبند بوده است و با نمادها و شعارهای آن جریان که در سرتاسر اروپا و امریکای شمالی فعال هستند آشنا بوده است."
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- ایدئولوژی و خشونت‌های افراطی در حال گسترش هستند. دستکم حمله علیه دو مسجد در "کرایست چرچ" در نیوزیلند این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. نیوزیلندی در دو دهه اخیر حمله از طریق تیراندازی را تجربه نکرده بود و کشور آرامی قلمداد می‌شد. کشوری که به ندرت در آن اقدامات گروه‌های راست افراطی و نژادپرست دیده شده بود. 

روزنامه امریکایی "نیویورک تایمز" در مقاله‌ای با اشاره به اینکه حمله تروریستی اخیر در نیوزیلند زنگ خطری برای همگان است، می‌نویسد: "نیوزیلند ممکن است مایل ها از اروپا و امریکا دور باشد اما ویدئوهای تازه از یک قتل نشان می‌دهد که قاتل عمیقا به جریان راست افراطی جهانی پایبند بوده است و با نمادها و شعارهای آن جریان که در سرتاسر اروپا و امریکای شمالی فعال هستند آشنا بوده است. او  مانیفستی را از طریق رسانه‌های اجتماعی در صبح قتل‌عام منتشر کرده بود که نشان می‌دهد دارای تمایلات نژادپرستانه و معتقد به برتری نژاد سفیدپوست بوده است. نویسنده این مانیفست به شدت تحت تاثیر ایده‌ها و روش‌های "آندرس بریویک" تروریست نروژی راست‌گرا بوده است که در سال 2011 میلادی به جرم قتل 77 نفر بازداشت شد. او در آن زمان مانیفست 1518 صفحه‌ای‌اش را منتشر کرده بود که در آن اقدامات خشونت‌بار راست افراطی را توجیه می‌کرد. تروریست عامل حمله در نیوزیلند همچنین لباس و سلاح‌هایی داشته که بر روی آن نماد سازمان‌های شبه نظامی نئونازی درج شده بود. همچنین، موسیقی‌ای که از خوردوی او پخش شده بود آهنگی تقدیم شده به "رادوان کاراجیچ" سیاست‌مدار، شاعر، روان‌پزشک صرب بوده است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۸ فراری بود. او در زمان جنگ بوسنی رهبری صرب‌های این کشور را بر عهده داشت. او توسط دادگاه بین‌ المللی کیفری یوگسلاوی سابق به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شد. از او به عنوان متهم اول جنایت جنگی در بوسنی یاد می‌شود. او را طراح قتل‌های دهه ۱۹۹۰ در بوسنی و هرزگووین می‌دانند که در جریان آن هزاران مسلمان بوسنیایی در جریان جنگ بالکان کشته شدند". 

پیام خطرناک یک قتل‌عام برای جهان| چرا باید نسبت به رشد ایدئولوژی راست‌گرایانه در جهان نگران باشیم؟

این روزنامه در ادامه می‌نویسد نظر می‌رسد شبکه گسترده سایت‌های متعلق به جریان راست افراطی و حضور اعضای آن جریان در رسانه‌های اجتماعی به عامل حمله در نیوزیلند اجازه داده بود تا با افکار این جریانات آشنا شده و از آنان الهام گیرد. هدف نویسنده مانیفست و عامل حمله در نیوزیلند این بوده که مانع از تسلط به زعم خود مسلمانان و غیرسفیدپوستان بر جامعه غربی شود. او نوشته بود که اکثریت سفیدپوستان در کشورهای غربی در حال از بین رفتن به دلیل موج مهاجرت از دیگر کشورها و کشورهای با نژاد غیر سفیدپوست هستند. او نوشته بود باید جلوی کاهش جمعیت سفیدپوستان را گرفت و سفیدپوستان باید بیشتر زاد و ولد کنند. نویسنده مانیفست همچنین از اقدام "دیلان روف" عامل حمله تروریستی در سال 2015 میلادی در کلیسایی در کارولینای جنوبی که در جریان آن 9 امریکایی آفریقایی‌تبار کشته شدند نیز الهام گرفته بود. 

پیام خطرناک یک قتل‌عام برای جهان| چرا باید نسبت به رشد ایدئولوژی راست‌گرایانه در جهان نگران باشیم؟

"نیویورک تایمز" در ادامه می‌نویسد: "نکته خطرناک آن است که این‌گونه باورها در سخنان عصبی تعدادی از سیاستمداران کنونی در بدنه جریان راست در اروپا که اکنون در قدرت هستند نیز بازتاب یافته است. از جمله در اظهارات "متئو سالوینی" وزیر کشور ایتالیا علیه مهاجران و "ویکتور اوربان" نخست‌وزیر مجارستان. اوربان جوامع چندملیتی را محکوم کرده و خود را مدافع مسیحیان اروپا در برابر مسلمانان معرفی کرده و حامی سیاست‌هایی است که مادران مسیحی بیشتر به زاد و ولد بپردازند. او در سخنرانی اخیر خود هیچ اشاره‌ای به قتل عام در نیوزیلند نداشت. او در عوض گفت که بدون فرهنگ مسیحی در اروپا هیچ آزادی‌ای وجود نخواهد داشت و اگر از فرهنگ مسیحی حمایت نشود اروپا از دست خواهد رفت".

پیام خطرناک یک قتل‌عام برای جهان| چرا باید نسبت به رشد ایدئولوژی راست‌گرایانه در جهان نگران باشیم؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
3
11
خود کرده را تدبیر نیست
ابا خدا خیرش بده به گلوله بست. ما مسلمانان سر میبریم و به خودمان بمب میبندیم و با چاقو حمله میکنیم و چکش و با ماشین زیر میگیریم و آخرش با گلوله مثل فرانسه میکشم.
تمامی فتلهای دردناک و بربر به مسلمانان بر میگردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
9
جایی که .......................جای تفکر و عقل و منطق رو بگیره ؛ نتیجه ش میشه همین .
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
9
1
آقای محمد، به سالهای گذشته نگاه کنید کدام کشورها به عراق ،به افغانستان به لیبی و غیره حمله نظامی کردند،ایران را تهدید نظامی کردند،مسلمان که درکشور خودشان بودند وکاری به کسی نداشتند،تنها تقصیراشان اینست که کشورشان نفت دارد.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
6
سلام،هرنوع افراط گرایی وتندروی از هرنوع دیدگاه وعقیده ای مذموم ونکوهیده است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین