حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دلایل کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر در بازار، گفت: موافقت مجلس با حذف تعرفه ورودی خودروهای هیبریدی و برقی، احتمال واردات خودروهای دست دوم با شرایط خاص و افزایش تولیدات خودروسازان با تمام مشکلات و کمبودها باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.
گرانی خودرو خریداران واقعی را از بازار خارج کرد
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاهش نرخ ارز تاثیر مناسبی در ارزانی قیمت خودرو در بازار داشت، افزود: در ماههای اخیر قیمت چهارچرخها به حدی افزایش پیدا کرده است که خریداری در بازار وجود ندارند.
اگرچه فروش فوری خودروسازان تاحدودی عطش بازار را از بین برد اما مکانیزم فروش آنها باید اصلاح شود
مردم توانایی خرید خودروی خارجی را ندارند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افرادی که به دنبال خرید خودروی خارجی بودند به دلیل رشد نرخ خودرو نمیتوانند توقعات خود را برآورده کنند، اظهار کرد: با افزایش قیمتها سطح توان مردم کاهش پیدا کرد در نتیجه تقاضا در بازار کم شد که تمام این عوامل دست به دست هم داد و باعث کاهش قیمت خودرو شد.
کاهش قیمت خودرو حداقل تا هفتههای آینده ادامه دار است
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو حداقل تا هفتههای آینده ادامه دار است، خاطرنشان کرد: اگرچه فروش فوری خودروسازان تا حدودی عطش بازار را از بین برد اما مکانیزم فروش آنها باید اصلاح شود، چراکه به دلیل استقبال زیاد مردم تمام ظرفیت فروش خودروسازان در عرض چند دقیقه به اتمام میرسد.
جلوگیری از قیمتسازی در فضای مجازی التهاب بازار را کاست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: روند کاهشی قیمت خودرو در بازار در روزهای آینده نیز ادامه دارد، چراکه از حجم تقاضا کاسته شده است از سوی دیگر جلوگیری از قیمتسازی در فضای مجازی و برخورد با دلالان باعث شده از التهاب بازار به شدت کاسته شود.
برخلاف ادعاهای مبنی بر کاهش مقطعی قیمت خودرو نوسان قیمت خودرو در 6 ماهه اخیر به صورت 3 گام جلو یک گام عقب صورت گرفته است. از بهمن1397 تا تیر 1398 قیمت خودرو حدود 30درصد افزایش را نشان می دهد برای مثال خودرو جک اس 3از 145میلیون در ان مقطع به 190میلیون افزایش یافته است این در حالی است که قیمت دلار از حدود 11هزار و دویست در بهمن 97 به 1320 یعنی 20درصدافزایش یافته است.بنابراین افزایش قیمت خودرو در این مقطع حدود 10درصد بیش از نرخ ارز است.شاید شرکت های خودرو با سواستفاده از ضعف مدیریت و اخد تسهیلات وام به ظاهر 10درصدی حدود 10درصد مابه التفاوت نرخ ارز و خودرو را نیز در راستای کسب سود محاسبه و بازار خودرو را به این نحو از طریق تحریک تقاصای کاذب تحت تاثیر قرار دهند.عدم شفافیت درهزینه و درآمد و رانت های تسهیلاتی از مهم ترین معضلات این صنعت در ایران محسوب می شود که پیامدهای آن به صورت تاثیرگداری در تورم و اتلاف نقدینگی در تولید وابسته به قطعات موثر می باشد.