کد خبر: ۶۰۳۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
ثروت‌های بادآورده ممکن است در قدرت و انتخابات و در جابه‌جایی مدیران دخالت کند

معاون قوه قضائیه: از ثروت نامشروع و بادآورده‌ عده‌ای احساس خطر می‌کنم/ فساد مسری است

معاون اول قوه قضائیه گفت: فساد مسری است و احساسم این است که اختلاف طبقاتی در حال افزایش است و عده ای در تلاش هستند تا ثروت بادآورده ای را برای خود فراهم کنند.
معاون قوه قضائیه: از ثروت نامشروع و بادآورده‌ عده‌ای احساس خطر می‌کنم/ فساد مسری است
آفتاب‌‌نیوز :

غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: ثروت های بادآورده خدای ناکرده ممکن است در قدرت و انتخابات و در جابه‌جایی مدیران دخالت کند و این ثروت ممکن است زمینه های لغزش را فراهم کند.

وی ادامه داد: اگر فسادی در بخشی هست و ما آن را ریشه نکن نکنیم و آن فساد در خانه ما هم لانه کرده باشد نیاز به درمان دارد چرا که فساد مسری است.

محسنی اژه ای اظهار داشت: در این چهار دهه مگر همه چیز برای ما فراهم بود؟ با همین دلسوزی که در مسئولان می بینیم و با همان روحیه احساس می کنیم بر مشکلات فایق می شویم.

معاون اول قوه قضاییه خطاب به مسولان قضایی استان تهران گفت: تهران مختصات خودش را دارد و مدیری که در این استان پست می گیرد باید این مسئله را در نظر بگیرد حجم کار در اینجا زیاد است. باید متولی حرمت امام زاده را نگه دارد و این را باید در رابطه با زیرمجموعه خود در نظر بگیرید. علاوه بر حمایت باید به صیانت و سلامت زیر مجموعه خود توجه کنیم.

معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت نظارت ها گفت: به طور رسمی و دوستانه می گفتم که درآمد در کشور مشخص است؛ بخشی از آن مربوط به نفت و بخشی به مالیات و واگذاری های خصوصی است بنابراین بخش نظارتی باید در این چند سرچشمه متمرکز شود.

محسنی اژه ای ادامه داد: اگر این سرچشمه ها از آلودگی ها نجات یابد خیلی از جاها اصلاح می شود.

وی اظهار داشت: بر دو مورد به تفاهم رسیدیم؛ یکی از منشأهای پولدار شدن، بی حساب و کتاب شدن قیمت زمین است و مورد دیگر مربوط به شرکت هایی است که پول نقد مردم را با عنوان های مختلف شرکت های تعاونی اعتبار و موسسات اعتباری، برخی شرکت های لیزینگی و برخی بانک ها، می گیرند.

وی اضافه کرد: این مساله از 10- 15 سال قبل شروع شده است. در منابع طبیعی هکتارها زمین خارج از محدوده می گیرند اما پروژه ای انجام نمی دهند و مقام مسئول هم دنبال آن نمی رود. بعد از مدتی آن زمین ها را با زد و بند وارد محدوده می کند و پس از آن تغییر کاربری می دهد و در این حالت این فرد ثروت غیرقابل تصوری برای خود ایجاد می کند.

محسنی اژه ای اظهار داشت: شخصی یک شرکت تعاونی اعتبار ایجاد می کند و از بانک مرکزی مجوز می گیرد، اما دستگاه نظارتی، بانک مرکزی نظارت نمی کند و در حالی که حق اخذ سپرده از مردم نداشته است، پول از مردم گرفته است و مدتی سود بالا به مردم داده است، اما بعد از آن بیش از یک میلیون جمعیت سپرده گذار که برخی از آنها با مشقت پول را تهیه کرده اند، به دستگاه قضائی سرازیر می شوند.

وی اضافه کرد: این میلیاردها ثروت با پول مردم، این اقدام ارزش افزوده، تولید یا شغل ایجاد نکرده است بلکه کاذب بوده است.

معاون اول قوه قضاییه خطاب به رییس دادگستری و دادستان تهران گفت: بسیاری از متولیان اصلی وظیفه خود در مورد مساله زمین و اراضی را انجام نداده اند و از آقای اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه می خواهم آماری در رابطه با برگرداندن اراضی ملی به بیت المال ارائه دهند.

وی درباره فرار مالیاتی گفت: یکی از مسایلی که به کشور و مردم ضربه می زند و عده ای را بسیار پولدار کرده است، موضوع فرار مالیاتی است. افراد حقوق بگیر پیش از دریافت حقوق مالیات آن کسر می شود اما فرار مالیاتی به کجا می رود آیا به تولید می رود؟ آیا جهت منافع و مصالح ملت می رود؟ بلکه برای برخی افراد خاص می رود که فساد ایجاد می کنند.

محسنی اژه ای اظهار داشت: احساس خطر می کنم از ثروت نامشروع و بادآورده ای که عده ای به دست آورده اند و با این نوسانات بازار و قیمت ارز در مدت کمتر از یک سال عده ای از این وضعیت سود بردند.

معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: چه کسانی با کارهای متقلبانه ارز گرفتند و هیچ وارد کشور نکردند یا بخشی از آن را کالا وارد کردند و عده ای از دلالان دسته چندم دستگیر شدند و دادسرا در این زمینه کار کرد و دادگاه ویژه تشکیل شد اما مسببان اصلی چه کسانی بودند.

وی گفت: چه کسی مسبب این ثبت سفارش های بی جا بود، چه کسانی نظارت نکردند و چه کسی آنقدر ارز در بازار ریخت که دلالان به میدان آمدند؛ مگر صرافی مجاز نداریم پس دلال ها از کجا ارز می آورند.

مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان تهران با حضور غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، شکرالله بهرامی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، اعضای شورای تامین استان تهران، جمعی از مقامات قضایی، امنیتی، انتظامی در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین