کد خبر: ۶۰۴۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳

رئیس سابق سازمان زندان‌ها، رئیس جمهور گواتمالا شد

آلخاندرو خیاماتی که رئیس سابق سازمان زندان‌های گواتمالاست، با اعلام مرجع برگزاری انتخابات بعنوان پیروز انتخابات گواتمالا معرفی شد.
رئیس سابق سازمان زندان‌ها، رئیس جمهور گواتمالا شد
آفتاب‌‌نیوز :

آلخاندرو خیاماتی که به لحاظ سیاسی نامزد جناح محافظه‌کار است توانست از ۹۵ درصد آراء شمارش شده ۵۹ درصد را به خود اختصاص دهد. رقیب او خانم ساندار تورس که از جناح چپ است با ۴۱ درصد انتخابات را واگذار کرد.

خانم تورس که در گذشته همسر یکی از روسای جمهور گواتمالا بوده، برای بار سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود در حالیکه آقای خیاماتی در چهارمین تلاشش برای رسیدن به ریاست جمهوری پیروز انتخابات شد.

در حال حاضر نبود امنیت یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی گواتمالا است و پس از آن بیکاری و هزینه بالای زندگی و فساد از جمله مسائلی است که رئیس جمهور آینده باید برای آن چاره‌ای بیاندیشد.

آقای خیاماتی در اولین سخنرانی پس از پیروزی‌ گفت: "این موفقیت به آسانی به دست نیامد، اما ما در نهایت توانستیم و این یک افتخار بزرگ برای من است که رئیس جمهور چنین کشوری باشم، کشوری که بسیار دوستش دارم".

وی در ادامه گفته است: "ما این کشور را مجددا خواهیم ساخت و کلمات به هیچ عنوان نمی‌تواند نشان دهد که من چقدر قدردان این انتخاب هستم".

در گواتمالا رئیس جمهور برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شود و جیمی مورالس، رئیس جمهور کنونی امکان شرکت در انتخابات برای بار دوم را نداشت.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که ۱۶ ژوئن برگزار شد، ۱۹ نامزد با هم رقابت کردند که هیچکدام نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند و دو نفری که بیشترین رای را آورده بودند در انتخابات دیروز(یکشنبه ۱۱ اوت) با هم رقابت کردند.

آقای خیاماتی از ژانویه ۲۰۲۰ رسما کار خود را بعنوان رئیس جمهور جدید آغاز خواهد کرد.

آلخاندرو خیاماتی که ۶۳ سال سن دارد، نامزد حزب واموس(بیا برویم) بود و چهار بار گذشته که برای ریاست جمهوری در گواتمالا نامزد شده بود، هر بار از سوی یک حزب متفاوت نامزد این پست بوده است.

آقای خیاماتی که یک پزشک است در سال ۲۰۰۶ بعنوان رییس سازمان زندان‌های گواتمالا منصوب شده بود.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین