کد خبر: ۶۲۹۵۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲

رهبر انقلاب: علاقه‌مندی مردم اصفهان به شرع و عاشورا فوق‌العاده است

رهبر انقلاب در دیدار دست اندرکاران کنگره تجلیل از رزمندگان و ایثارگران خمینی‌شهر، اظهار کردند: علاقه‌مندی مردم استان اصفهان به مبانی شرع و خاندان پیغمبر و به مسأله عاشورا و مانند این‌ها یک علاقه‌مندی فوق‌العاده و برجسته‌ای است؛ خب خمینی‌شهر هم از این جهت ممتاز است و در بعضی از شهرستان‌های دیگر اصفهان هم ما این را دیده‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :

رهبر انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره تجلیل از رزمندگان و ایثارگران خمینی‌شهر که ۲۵ آذر ۹۸ برگزار شده بود و شامگاه امشب در محل برگزاری این همایش منتشر شد، مطالبی را بیان فرمودند.

متن کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

رهبر انقلاب: علاقه‌مندی مردم اصفهان به شرع و عاشورا فوق‌العاده است

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اولاً به مردم عزیز خمینی‌شهر سلام عرض می‌کنم، به‌خصوص به خانواده‌های شهدا، و به خصوص به رزمندگان برجسته‌ای که از آن منطقه از اصفهان و از همین منطقهٔ خمینی‌شهر و نجف‌آباد برخاستند. همان‌طور که اشاره کردید منطقه خمینی‌شهر و نجف‌آباد و این شهرها و روستاهای حول و حوش این‌ها یک برجستگی ویژه‌ای در حضور در میدان دفاع مقدّس و در زمان جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس دارند؛ حقیقتاً همین جور است و ما هم از همان زمان به این معنا توجّه داشتیم؛ یعنی همهٔ کسانی که دست‌اندرکار مسائل دفاع مقدّس بودند، به این توجّه داشتند که این منطقه یک منطقه ویژه است از لحاظ علاقه‌مندی به حضور در میدان‌های جهاد و دفاع.

خب کنگرهٔ شهدا و بزرگداشت شهیدان را در خیلی از شهرهای کشور و استان‌های کشور انجام می‌دهند و نمونه‌هایش را می‌شناسید و می‌دانیم و می‌دانید، لکن ابتکاری که شماها به خرج داده‌اید عبارت است از بزرگداشت رزمندگان؛ این بسیار کار خوبی است. رزمندگانی که مجاهدت کردند، مبارزه کردند، بعضی جانباز شدند، بعضی مشکلات فراوانی را تحمّل کردند و صبر کردند؛ خیلی از این‌ها مورد توجّه جامعه نیستند؛ یعنی فداکاری‌ای که این رزمنده کرده، با فداکاری‌ای که آن شهید کرده تفاوتی ندارد؛ هر دو رفتند، منتها خمپاره منفجر شده، ترکشش به این نخورده، به آن خورده؛ فرقشان فقط همین است. خب البتّه شهدا مورد لطف ویژهٔ پروردگار قرار گرفته‌اند؛ این لطف به کسانی که شهید نشده‌اند تاکنون داده نشده، ممکن است بعداً به پاس زحماتشان به شهادت برسند، کما اینکه بعضی از رزمندگان دوران دفاع مقدّس بعد از سال‌ها بر اثر عوارض دفاع مقدّس به شهادت رسیدند، ولیکن رزمنده دارای ارزش رزمندگی است و خود رزمندگی یک ارزش است؛ این ارزش را بایستی بزرگ داشت.

در یک کشور، در یک جامعه اگر روحیه آمادگی شخصی برای ایستادن در مقابل باطل و استقامت در راه حق وجود نداشته باشد، آن جامعه نابود خواهد شد؛ نابود خواهد شد معنایش این نیست که از بین می‌رود و به کلّی نیست و نابود می‌شود، بلکه معنایش این است که شرف خودش را، عزّت خودش را، استقلال خودش را و اتّکاء به ارادهٔ خودش را از دست خواهد داد و دیگران بر آن مسلّط می‌شوند؛ یا استبدادها، یا دخالت‌های بیگانه و خارجی. این روحیهٔ ایستادگی و مقاومت خیلی روحیهٔ مهمّی است و رزمندگان ما این روحیه را از خودشان نشان داده‌اند، منتها توصیهٔ ما این است که این را در خودشان حفظ کنند و این روحیه را برای خودشان نگه دارند؛ این ذخیره الهی است و حیف است که این را از دست بدهند.

بعضی‌ها در دوره دفاع مقدّس که خب جوان بودند، پُرشور بودند، بانشاط بودند، در میدان‌هایی حرکت کرده‌اند، ولی بعد جاذبه‌های گوناگون، این‌ها را به سمت دیگری کشاند؛ این حیف است؛ یعنی این واقعاً از دست دادن یک ارزش حقیقی است، از دست دادن یک ذخیره است، از دست دادن یک گنج است. اینکه خدای متعال کسی را موفّق کند یک کار بزرگِ خوبی انجام بدهد، او باید دائماً شکرگزار این توفیق الهی باشد؛ این شکرگزاری با تداوم این راه حاصل می‌شود و بدون آن حاصل نمی‌شود. بنابراین ما به رزمندگان عزیز که در دوران دفاع مقدّس تلاش کرده‌اند احترام می‌گذاریم، تکریمشان می‌کنیم، تعظیمشان می‌کنیم، لکن توصیه هم می‌کنیم که سعی کنند آن روحیه را در خودشان حفظ کنند؛ این روحیهٔ دفاع از حق را، مجاهدت در راه خدا را، روحیهٔ مایه گذاشتن از جان و از هستی و از فرصت‌های زندگی در راه حق را در خودشان حفظ کنند و نگه بدارند. امیدواریم ان‌شاءاللّه خداوند متعال برکاتش را بر مردم شما نازل کند.

بله، همان‌طور که گفتید واقعاً این جور است؛ در واقع کلّ خمینی‌شهر حسینیّه است؛ البتّه به یک معنا خب همهٔ اصفهان این‌جور است. بنده آن قدیم‌ها یک سفری اصفهان رفتم؛ ایّام محرّم نبود؛ من دیدم این تیمچه‌هایی که در بازار هستند روضه دارند؛ بله، در مشهد خب معمول بود که ما دیده بودیم در ماه محرّم بعضی از این تیمچه‌های بازار و کاروانسراهای بازار را سیاه‌پوش می‌کردند و در آنجا روضه می‌گرفتند، امّا مال محرّم بود، ولی دیدم این در غیر محرّم است؛ تعجّب کردم؛ نه یکی، نه دو تا، بلکه چند تا. به رفیقمان که همراه بودیم گفتم که این‌ها چیست، این چه وضعی است؟ گفت: «اینجا همه‌اش همین‌جور است؛ از ماه رمضان تا ماه محرّم و بعد از ماه محرّم، یکسره اینجا روضه است»؛ یعنی این‌جور است.

علاقه‌مندی مردم استان اصفهان به مبانی شرع و خاندان پیغمبر و به مسأله عاشورا و مانند این‌ها یک علاقه‌مندی فوق‌العاده و برجسته‌ای است؛ خب خمینی‌شهر هم از این جهت ممتاز است و در بعضی از شهرستان‌های دیگر اصفهان هم ما این را دیده‌ایم؛ بنده چون رفته‌ام از نزدیک بعضی از شهرهای آنجا را دیده‌ام، مشاهده کرده‌ام که مردمِ واقعاً علاقه‌مندی دارد. ان‌شاءالله که خداوند برکاتش را بر شماها نازل کند و توفیقاتش را زیاد کند و همه ما را توفیق بدهد که بتوانیم در راه شهدا و در راه رزمندگان ان‌شاءاللّه حرکتمان را ادامه بدهیم.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین