کد خبر: ۶۳۶۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵

چین درباره محدودیت‌های تجاری هشدار داد

چین به کشورهای دیگر هشدار داد واکنش بیش از حد به تاثیر اپیدمی ویروس کرونا از طریق محدودیت‌های تجاری که وضع شده، ممکن است تاثیر منفی روی اقتصاد جهانی داشته باشد.
چین درباره محدودیت‌های تجاری هشدار داد
آفتاب‌‌نیوز :

چین در حالی نسبت به محدودیتهای تجاری هشدار داده که جهان از شیوع این ویروس که صدها نفر را در سرزمین اصلی چین به کشتن داده، در ابهام فرو رفته است.

چین در نشست سازمان جهانی تجارت (WTO) درباره محدودیت‌های تجاری هشدار داد و خاطرنشان کرد این کشور مشارکت بالایی در رشد و تولید اقتصادی جهانی دارد.

جیک پارکر، نایب رییس شورای تجاری آمریکا-چین در این باره گفت: بسیاری از شرکتها برای این سطح از رویداد آماده نبودند و واقعا درباره این که تعطیلی بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید چین اتفاقی بود که باید برای آن آماده می‌شدند، فکر نکرده بودند.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه اظهار کرد شیوع ویروس کرونا احتمالا پیامدهایی روی اقتصاد این کشور خواهد داشت. برخی از ابهامات در خصوص تجارت اخیرا رفع شده اند اما ریسک‌های متوجه چشم‌انداز اقتصادی به قوت خود باقی مانده‌اند. ما از نزدیک این اپیدمی را زیر نظر داریم که ممکن است به سرایت اختلالات چین با باقی اقتصاد جهان منتهی شود.

شیوع این ویروس در طول تعطیلات سال نوی چینی که اکثر شرکتها و کارخانه‌ها به مدت یک هفته تعطیل بودند آغاز شد اما به دلیل ماندن کارگران در خانه ازسرگیری روند تولید در چین آهسته مانده است.

دولت چین سه شنبه هفته جاری تایید کرد که شیوع این ویروس ممکن است به پایبندی این کشور به توافق تجاری با آمریکا و تعهدات خریدش تاثیر بگذارد.

کمیته چشم انداز وزارت کشاورزی و امور روستایی چین اعلام کرد چین ممکن است اجرای توافق خرید محصولات کشاورزی آمریکایی را به تاخیر بیاندازد اما به تعهداتش برای خرید حداکثر ۵۰ میلیارد دلار کالای کشاورزی در مدت یک سال عمل خواهد کرد.

آمریکا درباره واردات کالاهای چینی دستور قرنطینه صادر نکرده است با این حال ورود خارجیان از چین به آمریکا همچنان ممنوع است.

به گفته پارکر، این ویروس روی جابجایی کالاها در بنادر چین تاثیر گذاشته و استانهای این کشور نقاط بازرسی در مرزهای خود ایجاد کرده و رانندگان را مورد بازرسی قرار داده و در برخی از موارد به مدت دو هفته قرنطینه کرده‌اند. عرضه مواد غذایی و دارویی معمولا به تاخیر نمی‌افتد اما محصولات صنعتی ممکن است در برخی از نقاط بازرسی متوقف شده و صادرات آنها به خارج با تاخیر صورت بگیرد.

بر اساس گزارش پولیتیکو، برآوردهای مختلفی درباره تاثیر این ویروس روی اقتصاد چین انجام می‌شود. نیکلاس لاردی از موسسه امور اقتصاد بین‌الملل پترسون اظهار کرد: رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست ممکن است به چهار درصد نزول کند اما اگر شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا کاهش پیدا کند، تاثیر این اپیدمی روی نرخ رشد سالانه این کشور کوچکتر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین