کد خبر: ۶۳۷۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

جشنواره موسیقی فجر شب چهارم را چگونه گذراند؟

چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر با ۱۲ اجرا از ۱۱ گروه در شش سالن تهران به پایان رسید؛ در این شب اجراهایی با گستره‌ی اقلیم‌های ایرانی تا زبان‌های فراتر از مرزهای جغرافیایی به روی صحنه رفتند.
جشنواره موسیقی فجر شب چهارم را چگونه گذراند؟
آفتاب‌‌نیوز :

در چهارمین شب از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر در شامگاه یکشنبه (۲۷ بهمن ماه)، دو گروه بین‌المللی ضابط نبی‌زاده از آذربایجان و گروه جازبنفش از اتریش در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفتند، تالار وحدت میزبان گروه رستاک با آهنگ‌های محلی بود، سالن سوره از موسیقی نواحی و اجرای دو گروه «مُقام چیلر» و «تنبور دالاهو» میزبانی کرد، گروه «ترانه» در برج آزادی به روی صحنه رفت، ارکستر رتوریک و کُر اردیبهشت در تالار رودکی و امیرعباس گلاب و ماکان‌بند در میلاد نمایشگاه به روی صحنه رفتند.

از آذربایجان تا اتریش در نیاوران

شبی که گذشت ضابط نبی‌زاده گلخان از کشور آذربایجان در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. اجرایی که موسیقی تنها زبان مشترک میان گروه موسیقی اجراکننده و حاضران در سالن بود. فضای شاد این اجرا که شباهت زیادی به موسیقی مناطق ترک‌نشین ایران داشت با استقبال خوبی از سوی حاضران در سالن مواجه شد.

اجرای دیگر سالن نیاوران در بخش بین‌المللی جشنواره امسال به گروه کوارتت جاز بنفش اتریش اختصاص داشت. این گروه از شهر وین در حضور محمد اله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و دو تن از اعضای سفارت اتریش به روی صحنه رفتند.

گشتی در ایران و کشورهای همسایه در تالار وحدت

در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، گروه رستاک به روی صحنه رفت. در این اجرا آهنگ‌های محلی از سرتاسر ایران نواخته شد که گاه با رقص‌های محلی نیز همراه می‌شد.

از نکات جالب توجه اجرای شب گذشته تالار حدت این بود که به دلیل خالی بودن صندلی‌های سالن اصلی، به هنگام ورود به تالار، به آنهایی که بلیط بالکن داشتند پیشنهاد دریافت بلیط‌های سالن اصلی داده می‌شد.

تقدیم قطعه‌ای دیگر به جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی

سانس اول تالار رودکی در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر به گروه ارکستر رتوریک اختصاص داشت که با حضور شاهین فرهت (دبیر جشنواره) به روی صحنه رفت.

در پایان این اجرا شاهین فرهت به روی صحنه رفت و در سخنانی اظهار کرد که این گروه، سمفونی ۲۵ را خیلی خوب زدند و آثار بزرگانی مثل موتسارت را به خوبی اجرا می‌کنند. این جوانان بااستعداد ایرانی به من نشاط می‌دهند.

همچنین گروه کر اردیبهشت گروه دومی بود که شامگاه گذشته به روی صحنه تالار رودکی رفت و امید داشت بتواند به واسطه موسیقی، نویدبخش صلح و عشق باشد و انرژی‌های منفی را به مثبت تبدیل کند.

در این اجرا نیز همانند برخی دیگر از اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر، قطعه‌ای به جان‌باختگان سانحه هواپیمای مسافربری اوکراین تقدیم شد. عسگری پیش از اجرای این قطعه توضیح داد که این قطعه به مسافرانی که از آسمان راهی جاودانگی شدند تقدیم می‌شود؛ به ویژه به یکی از عزیزانی که در این پرواز حضور داشت و از گروه کر شهر تهران بود.

او همچنین پیش از اجرای قطعه «ما یکی هستیم» با اشاره به بیت «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» که محتوای این قطعه را تشکیل داده بود، یادآور شد که ۷۰‌۰ سال است که ما با این شعر زندگی می‌کنیم. همین موضوع نشان می‌دهد ما جنگ‌طلب نیستیم و صلح‌طلب هستیم.

قطعه‌ای برای این روزهای ایران

سالن سوره نیز در چهارمین شب از جشنواره موسیقی امسال و در سانس نخست میزبان خسروان خراسان بود.

پیش از اجرای قطعه پایانی به نام «دل عاشق»، احسان نریمانی ـ سرپرست گروه خسروان ـ گفت که این ترانه محلی شرح حال و روز این روزهایمان است و از تماشاچیان خواست که بیت «دل عاشق به دل خلق خدا پیونده / هر دل تیر منن سینه ما قال مره» را با گروه هم‌خوانی کنند.

مشکلات فنی در سالن میلاد

در پنجمین شب از اجرای بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر امیرعباس گلاب در سانس نخست در سالن میلاد نمایشگاه به اجرای پرداخت. در این اجرا تمامی صندلی‌ها توسط تماشاگران پر شده بود و او قطعاتی چون ساده‌س، گونه، بماند و .. را اجرا کرد. گلاب که سومین دوره از جشنواره موسیقی فجر است که در این رویداد فرهنگی هنری شرکت می‌کند، در تمامی آهنگ‌ها مخاطبان را دعوت به هم‌خوانی کرد! این اجرا برای لحظاتی با مشکل فنی همراه شد.

او همچنین مهمان برخی اعضای گروه ماکان بند بود که در سانس بعدی اجرا داشتند. اجرای گروه ماکان بند هم که با استقبال خوبی مواجه شده بود، برای دقایقی با مشکل فنی همراه شد و اجرای قطعات را به تاخیر انداخت.

سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه به صورت رسمی اجراهای خود را آغاز کرده و تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت. اختتامیه این جشنواره نیز یکم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین