کد خبر: ۶۴۵۲۵۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
مشکلات اقتصادی تنها دلیل ترک قرنطینه خانگی

ترافیک مرگ؛ حاضرم بمیرم اما شرمنده زن و بچه‌ام نباشم| وعده‌های حمایتی دولت چه شد؟

علیرغم هشدار‌ها دیروز خیابان‌های تهران و کلانشهر‌ها پر تردد شد. ناظران مشکلات اقتصادی راتن‌ها دلیل ترک قرنطینه خانگی می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :

برخلاف توصیه‌های وزارت بهداشت برای در خانه ماندن و مقابله با شیوع ویروس کرونا، بعد از تعطیلات نوروز شاهد حضور جمعیت قابل توجهی در مترو و سطح شهر تهران بودیم.

قرار بود طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به قوت خودش باقی باشد، قرار بود قرنطینه خودخواسته خانگی تا اطلاع ثانوی اعمال شود، قرار بود تمامی مشاغل طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا تعطیل باشند و تنها مشاغلی که جزو موارد استثنا محسوب می‌شوند بعد از تعطیلات نوروز با رعایت نکات بهداشتی سر کارشان حاضر شوند، اما در عمل چیزی که روز گذشته به عنوان اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز شاهد آن بودیم شلوغی خیابان ها، باز بودن خیلی از مغازه‌ها و حتی ترافیک‌های سنگین و نیمه سنگین در برخی از معابر کلانشهر‌ها از جمله تهران بود. موضوعی که باعث تحیر مسئولین و نگرانی آن‌ها شد، تا جایی که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نسبت به ترافیک روز گذشته ابراز نگرانی کرد و گفت: «طبق وضعیتی که در تهران وجود دارد از نظر ابتلا هنوز نگران هستیم. از آنجایی که تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان‌ها دارد، هرگونه وجود و شیوع ویروس حتی در حد متوسط هم می‌تواند باعث انتشار به سایر شهر‌ها و به‌ویژه شهر‌های اطراف تهران شود که تبادل زیادی از نظر اشتغال دارند. همانطور که آقای رییس جمهور اعلام کردند روند ابتلا در اکثر استان‌ها نزولی است و همانطور که وزیر بهداشت اعلام کردند این به معنی مدیریت بیماری است، نه به معنی کنترل و سرکوب بیماری. ما هنوز درباره ویروس نگرانیم. سطح ترافیکی که در سطح شهر تهران بود، ما را نگران می‌کند. زیرا هر یک از این افراد می‌توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند.»

ترافیک مرگ؛ حاضرم بمیرم اما شرمنده زن و بچه‌ام نباشم| وعده‌های حمایتی دولت چه شد؟

مشکلات اقتصادی تنها دلیل ترک قرنطینه خانگی

شاید باورش سخت باشد که مردم کشورمان اولین روز بعد از تعطیلات نوروزی، در حالی که اکثر کشور‌های دنیا در قرنطینه به سر می‌برند و از ترس ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از خانه بیرون نمی‌آیند، سوار وسایل حمل و نقل عمومی شده و یا با خودرو‌های شخصیشان سر کار رفتند و به روند طبیعی زندگی برگشتند بدون اینکه حضور ویروس اسرار آمیز و دموکرات کرونا را جدی بگیرند! اما واقعیت این است که شرایط سخت اقتصادی امروز تنها دلیل ترک قرنطینه خود خواسته خانگی محسوب می‌شود. خیلی از کارفرمایان این روز‌ها پایشان را در یک کفش کرده اند و بدون در نظر گرفتن شرایط امروز جامعه کارگران را مجاب کرده اند که سر کار‌های خود حاضر شوند و در غیر این صورت اخراج را تنها راه چاره ذکر کرده اند، خیلی از مغازه داران چک و سفته دارند و چاره‌ای جز ادامه کار برای جبران ضرر و زیان‌های نوروزی ندارند، برخی از دیگر مشاغل نیز خرج خانه و زندگیشان را از راه کسب و کار‌های کوچکشان در می‌آورند و نمی‌توانند با تعطیل کردن مشاغل نو پای خود خرج زندگیشان را فراهم کنند! با چنین اوصافی شاید بی معنی‌ترین موضوع قرنطینه خود خواسته خانگی باشد آن هم دقیقا زمانی که پای چرخه اقتصادی و معاش مردم به میان است.

بازی دو سر سوخت برای کارگران

عباسیکی از کسانی است که روز ۱۶ فرودین مجبور به ترک قرنطینه شد چرا که کار فرمایش به او گفته بود اگر سر کار حاضر نشود اخراج خواهد شد! عباس در این خصوص گفت: «مسئولان وزارت بهداشت و استانداری می‌گویند کل شغل‌ها تا اردیبهشت تعطیل هستند، اما واقعیتاین است که کارفرما‌ها این را نمی‌پذیرند. از روز ۱۳ فروردین با ما تماس گرفتند و گفتند اگر شانزدهم سر کار نبودی دیگر نیا! من همین حالا هم به سختی خرج زندگی ام را در می‌آورم چطور می‌توانم سر کارم نروم. این بازی برای من و امثال من دو سر سوخت است، چون اگر به بیرون از خانه بیاییم کرونا می‌گیریم و میمیریم، اگر هم در خانه بمانیم از گرسنگی و بی پولی خواهیم مرد!»

حاضرم بمیرم اما شرمنده زن و بچه‌ام نباشم

علییکی دیگر از افرادی است که روز گذشته مجبور به ترک خانه و رفتن به سر کار شد، او یک مغازه لباس فروشی در نزدیکی بازار بزرگ تهران دارد و درباره دلیل ترک قرنطینه خانگی‌اش گفت: «اگر کار نکنم از کجا پول بیاورم بخورم؟ دولت خرج ما را می‌دهد؟ همین که پای پرداخت مالیات به میان باشد از یک هزار تومنی اش هم نمی‌گذرند خب من باید از کجا بیاورم که پرداخت کنم؟ برای عید کلی لباس سفارش داده بودیم و کلی هم چک داده بودیم، حالا به خاک سیاه نشسته ایم، بد بختی که شاخ و دم ندارد! من حاضرم از کرونا بمیرم، اما مثل این روز‌ها شرمنده زن و بچه ام نباشم! این روز‌ها برای من و امثال من بالا‌تر از سیاهی است، بالا‌تر از آن که رنگی نیست.»

شیوع مجدد کرونا در صورت ازدحام جمعیت در شهر

از طرف دیگر نگرانی‌ها از شیوع مجدد این بیماری و عدم توانایی در کنترل آن موضوعی است که مسئولین را نگران کرده است. شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در این خصوص گفته است: «متاسفانه امروز سطح شهر تهران از روز‌های عادی هم شلوغ‌تر به نظر می‌رسید و ترافیک در برخی معابر سنگین بود. اطلاعات لازم را جمع‌آوری و برای آقای استاندار ارسال کردیم تا در جلسه ستاد مقابله با کرونا این موضوع بررسی شود و علت آن و همچنین راهکار لازم در این خصوص ارائه شود. با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و دولت، کارمندان ادارات دولتی همچنان دورکار بوده و یک سوم فقط در محل کار حضور دارند. در حال حاضر در استانداری نیز به غیر از مدیران که همگی در محل کار خود حاضر هستند، دیگر کارمندان به صورت یک سوم در اداره حضور دارند.»

حسن بیگی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه عاملی باعث شلوغی شهر تهران شده است؟ گفت: «احتمال می‌دهم، شلوغی شهر تهران به واسطه فعالیت بخش خصوصی باشد و ظاهرا بخش خصوصی از دستور و مصوبه دولت به زعم من تبعیت نکرده است و انشاءالله این موضوع را در ستاد مقابله با کرونا که امروز عصر یا فردا تشکیل می‌شود، بررسی خواهیم کرد و تصمیم جدی در این خصوص اتخاذ خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمات سختگیرانه‌تری برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با توجه به شرایط امروز شهر تهران اتخاذ می‌شود؟ ادامه داد: «همانطور که گفتم برداشت من این است که برخی مشاغل و شرکت‌های خصوصی از این دستور تبعیت نکرده‌اند، اما باید در ابتدا عوامل این ازدحام در شهر بررسی شود و سپس بعد از مشخص شدن این ازدحام تصمیم درستی در خصوص آن اتخاذ شود. اگر قرار باشد در شهر دوباره شاهد ازدحام جمعیت باشیم، به عقب باز می‌گردیم و ممکن است دوباره شاهد شیوع مجدد بیماری باشیم. مردم در تعطیلات نوروز و به ویژه روز سیزدهم فروردین ماه همکاری خوبی با ما داشتند و در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها حضور نداشتند، در حال حاضر هم باید این مصوبات اجرایی شود تا با پیک مجدد بیماری مواجه نشویم.»

امکان شیوع امواج جدید کرونا در تهران

این در حالی است که مشکلات ناشی از کرونا همچنان به قوت خودش باقیست و کرونا هر روز بیشتر از قبل قربانی می‌گیرد و حتی شائباتی در رابطه با شیوع موج جدید این بیماری نیز مطرح است؛ فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران روز گذشته گفته بود: «همچنان ممکن است شاهد امواج جدیدی از بازگشت و شیوع کرونا در تهران باشیم.» علیرضا زالی با یادآوری اجرای سیستم غربالگری ملی در تهران تاکید کرد: «با پیوستن به مجموعه غربالگری ملی توسط تیم بهداشت و درمان مشکلات آماری شهر تهران برطرف می‌شود. نیرو‌های حوزه درمان و بهداشت خدمات ارزنده‌ای را تاکنون ارائه داده‌اند، هر چه از زمان شیوع اینبیماری می‌گذارد، ممارست و تجارب کادر درمان بیشتر می‌شود.» وی همچنین با یادآوری این که اهدا پلاسمای خون بهبود یافتگان به کرونا در بیمارستان بقیه الله (عج) و مسیح دانشوری در حال انجام است، خاطر نشان کرد: «این پروژه عملیاتی در حال اجراست و صرفا مستلزم اهدا پلاسما توسط بهبود یافتگان به کووید۱۹یک ماه پس از بهبودی است. میزان اثرگذاری روش کمک درمانی اهدا پلاسمای خون نیازمند مستندات بیشتر بالینی است، با توجه به اینکه این روش کمک درمانی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید است، در روز‌های آینده آمار اولیه پلاسما درمانی به عنوان یک مداخله اثر بخش اجرایی شود تا بتوانیم خبر‌های خوبی از نتایج امید بخش آن به مردم ارائه دهیم.»

نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس کرونا جدی است و قرنطینه چهار میلیارد نفر در جهان گواه این موضوع محسوب می‌شود، اما در کشور ما مشکلات اقتصادی برای خیلی‌ها مانع از ادامه روند قرنطینگی شده است. با این همه چاره چیست؟ آیا دولت نباید برای معاش قشر کمتر برخوردار جامعه چاره‌ای بیاندیشد تا از خروج آن‌ها از قرنطینه و افزایش رفت و آمد‌ها جلوگیری نماید؟

رییس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

به گزارش ایسنا، عبدالکریم حسین‌زاده اظهار کرد: یکشنبه هفته گذشته که جلسه مجلس قرار بود به صورت مجازی برگزار شود من در محل صحن مجلس حاضر شدم و ضمن رایزنی با رییس مجلس، طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور را در یک ماده و ۱۱ تبصره و با امضای۱۶ نفر از نمایندگان تحویل آقای قاضی زاده هاشمی کردم، ایشان نیز این طرح را به اداره قوانین ارجاع کردند. این طرح که حدود یک ماه پیش تهیه شده بر مبنای تعطیلییک ماه کشور و براساس اصل ٧٩ قانون اساسی پیش‌بینی شده بود که با توجه به اینکه مجلس جلسه علنی نداشت امکان مطرح کردن آن نیز نبود لذا بنا داریم این طرح را در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکار‌هایی جهت مقابله با کرونا مطرح کنیم.

وی با اعلام آمادگی در خصوص دریافت پیشنهادات نمایندگان در جزییات این طرح، اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در چند ماه گذشته، کشور به صورت نیمه تعطیل در آمده است، لذا به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس باید حداقل به مدت یک ماه کمترین تردد و تماس وجود داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
1
14
کدام دولت؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
6
حالا بگردین اون پولهای مفتی رو که عده ای اختلاس کردن یا دادیم پیدا کنین.اگر به هر خانواده ای مبلغ مناسبی می دادن هیچ کس بیرون نمی رفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
1
14
اينها رو كه ما ميبينيم بدشون نمياد آمار مرگ و مير بالاتربره بلكه تحريم ها كم بشه و بتونن پولهاشون رو جابجا كنند و تجارت.
جان مردم سيخي چند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
0
ای بابا تو دنبال نخود سیاهی
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
1
مردم اگه سرکار نرن، از کجا بیارن نون بخورن
تو خونه بشینن که مریض نشن، از گرسنگی می میرن
شغل های دولتی که فقط یک پنچم مردم ایران دارند مابقی چیکا کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
0
وعده بده وفا نکن ، هیچ به ما نگا نکن
غیر خودت وَ بچه هات، هیچ کسو جدا نکن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین