کد خبر: ۶۶۷۷۵۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸

واعظی: جامعه جهانی زیر بار زور و تهدید آمریکا نمی‌رود

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اقدام ایالات متحده آمریکا برای فعال‌سازی ‎مکانیزم ماشه با شکست مواجه خواهد شد.
واعظی: جامعه جهانی زیر بار زور و تهدید آمریکا نمی‌رود
آفتاب‌‌نیوز :

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«‏ترامپ در آخرین ماه‌های دولتش با کاهش شدید محبوبیت مواجه شده است لذا با فرافکنی و توسل به ابزار تهدید به دنبال برون‌رفت از این شرایط است.

‏امروز علی‌رغم موضع‌گیری قاطع چین و روسیه و کشورهای اروپایی علیه اقدام آمریکا برای فعال‌سازی ‎مکانیزم ماشه، وزیر خارجه آمریکا از شکست تحقیرآمیز اخیر عبرت نگرفته و با استدلال بی‌پایه حقوقی کشورهای عضو شورای امنیت را برای همراهی با خود تهدید می‌کند.

‏دوران یک‌جانبه‌گرایی به سر آمده است و جامعه جهانی زیر بار زور و تهدید آمریکا نمی‌رود؛ این اقدام آنها نیز با شکست مواجه خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، مکانیسم ماشه سازوکاری برای حل اختلاف پیش بینی شده در برجام است؛ به این صورت که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند. این کمیسیون، در چارچوب برجام و برای نظارت بر اجرای این توافق تاسیس شده است. اگر ظرف ۳۵ روز، شکایت آن‌گونه که شاکی می‌خواهد حل نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد و به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع دهد که موضوع حل نشده، متضمن عدم اجرای چشمگیر است. پس از آن، شورای امنیت ۳۰ روز وقت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند.

ایالات متحده آمریکا در حالی روز ۳۰ ام مرداد ماه سال جاری درخواست خود برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران را به رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرد که از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده و دیگر از کشورهای مشارکت‌کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محسوب نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین