کد خبر: ۶۶۷۹۲۶
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
معرفی وزیر پیشنهادی صمت پس از تعطیلات مجلس

واعظی:‌ از قیمت‌ها اصلا راضی نیستیم/بورس ریزش نکرده اصلاح شده است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت:‌ از قیمت‌های کالا اصلا راضی نیستیم. وی افزود: جو روانی و تحریم از علل افزایش تورم و قیمت کالاهاست.
آفتاب‌‌نیوز :

محمود واعظی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه از میزان کنونی تورم و قیمت‌های کالا‌ها اصلا راضی نیستیم، افزود: یکی از دغدغه اصلی رئیس جمهور و وزرای ذیربط، تامین معیشت مردم است.

وی اضافه کرد: در هفته در جلسات اقتصادی، زمان زیادی را برای کنترل شرایط سخت کنونی صرف می‌کنیم تا قیمت‌ها از این که هست بیشتر نشود و در جهت کاهش قیمت‌ها تلاش می‌کنیم.

واعظی:‌ از قیمت‌ها اصلا راضی نیستیم/بورس ریزش نکرده اصلاح شده است

واعظی، عامل روانی را از جمله علل افزایش تورم و قیمت کالا‌ها دانست و افزود: تبلیغات و جنگ روانی در این زمینه هم از خارج و هم از داخل وجود دارد و ناامیدی را نسبت به آینده تزریق می‌کنند، البته بخشی به شرایط اقتصادی آینده کشور اطلاق می‌شود.

وی اضافه کرد: این موضوع بر روی مردم، فروشندگان و تولیدکنندگان اثر می‌گذارد و مجموعه این‌ها هزینه تولید کالا و سود متعارف آن را افزایش می‌دهد.

واعظی تحریم‌ها را از علل دیگر افزایش تورم و قیمت کالا‌ها برشمرد و افزود: تحریم‌ها و مشکلات ناشی از جابه جایی پول موجب شده است واردات کالا‌ها از جمله قطعات و مواد اولیه، گران‌تر از معمول انجام شود.

ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با همه فشار‌ها تلاش می‌کنیم ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده برای کالا‌های اساسی و ضروری مردم را تغییر ندهیم.

محمود واعظی در ادامه افزود: مساله تنظیم بازار در شرایط کنونی بسیار سخت است به ویژه اگر آن کالا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باشد.

وی ادامه داد: معمولا زمانی که ارز دو نرخی می‌شود فساد یا دلالی در آن جا خود به خود ظهور می‌یابد و مسئولان ذیربط علاوه بر اینکه باید همت کنند تا کالا‌ها تهیه و توزیع شود، باید مراقب دلال‌ها و واسطه‌ها هم باشند.

واعظی افزود: متاسفانه شاهدیم کسانی که نقش توزیع برای نیازمندان را دارند، بخشی را با همان رقم اعلام شده توزیع می‌کنند و بخشی را انبار می‌کنند و به روش‌های دیگری انجام می‌دهند که البته با آن‌ها در حال برخورد هستیم.

وی بیان کرد: وزارت صمت هم روی این مساله کار کرده و ارتباط نزدیکش با وزارت جهاد کشاورزی موجب شده است که مقداری جلوی این نوع فعالیت‌ها گرفته شود و سازمان تعزیرات حکومتی هم برخورد می‌کند و امیدواریم بتوانیم اوضاع را کنترل کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه مجلس برای دو هفته تعطیل است پس از تعطیلی مجلس در نخستین فرصت ممکن وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را معرفی می‌کنیم و بسیار متاسفیم از اینکه از حضور آقای مدرس خیابانی در این سمت محروم شدیم.

واعظی با بیان اینکه او در وزارت صمت بسیار خوب عمل کرد و در کنترل قیمت و تنظیم بازار نقش تعیین کننده‌ای داشت، افزود: آقای مدرس خیابانی در سه ماهی که به عنوان سرپرست بود نقش بسیار خوبی در تولید و گسترش رونق تولید داشت و به صنعت گران کشور برای تامین مواد اولیه کمک کرد و حیف شد رأی اعتماد مجلس را بدست نیاورد البته این حق مجلس است.

وی ابراز امیدواری کرد که آقای مدرس خیابانی خدمات خود را در آینده هم به کشور و دولت داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: از نظر دولت، جدایی وزارت صنعت و بازرگانی منتفی نشده است، زیرا این وزارتخانه بیش از حد بزرگ شده است.

واعظی افزود: در کشور‌های غربی، همه چیز از جمله امور بازار و صنعت و معدن در دست بخش خصوصی است، اما در ایران این گونه نیست و حتی بخش خصوصی هم به علل مختلف به دولت و وزارتخانه متکی است.

وی گفت: زمانی، وزارت صمت شامل ۴ وزارتخانه از جمله وزارت صنایع سنگین، وزارت صنایع، وزارت معدن و وزارت بازرگانی بود، اما اکنون یکی شده است و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

واعظی ادامه داد: در پی آن هستیم که فردی را برای تصدی این وزارتخانه پیدا کنیم که تا حد امکان به موضوعات صنعتی و بازرگانی اشراف داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه از هفت سال پیش تاکنون همواره سیاست و اراده رئیس جمهور توجه به بخش مسکن بود، گفت: در وزارت راه و شهرسازی اقداماتی برای مسکن شده است از جمله تکمیل طرح‌های مسکن مهر و انجام طرح مسکن روستایی.

واعظی افزود: در دو سال گذشته تمرکز بر روی ساخت مسکن و حمایت از انبوه سازان بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز و مواد اولیه ساخت مسکن از جمله فولاد بر روی قیمت مسکن اثرگذار است، اضافه کرد: در کشورمان، مسکن فقط برای مصرف نبوده است بلکه عده‌ای از آن برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

واعظی ادامه داد: به محض اینکه مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته شود، طبیعی است که با قیمت ارز و کالا‌های دیگر بالا و پایین می‌شود. وزارت راه و شهرسازی بر روی مسکن اقدام ملی و روستایی و محرومان و تامین خانه برای مسکن اولی ها، تمرکز جدی کرده است و امیدواریم با همان همتی که طرح مسکن مهر را تکمیل و واگذار کرده است، بقیه طرح‌های مسکن هم تا سال آینده به نتیجه خیلی خوبی برسد.

واعظی درباره بازار سرمایه هم گفت: هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت درباره بازار سرمایه، بحث و تبادل نظر و قرار شد آقای دژپسند وزیر اقتصاد کمیته‌ای را تشکیل دهد و پیشنهادات متعددی تنظیم و این پیشنهادات در شورای عالی بورس بحث شود. این کار انجام شد و صبح شنبه یکم شهریور، شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد و تصمیات خوبی هم گرفته شد.

واعظی با تاکید بر اینکه دولت به این بازار سرمایه اهتمام جدی دارد و از آن مراقبت می‌کند، اضافه کرد: البته باید نکات دیگری هم در نظر گرفته شود. زمانی که مرتب، بازار بزرگ می‌شود باید شرکت‌ها و بنگاه‌های جدید وارد این بازار شوند و برای این کار در دولت برنامه ریزی کردیم و رئیس جمهور در پی آن است که شرکت‌های سوده ده و خوب وارد بازار سرمایه شوند.

وی بیان کرد: شرکت‌هایی در داخل بورس هستند که سهام شناوری آن‌ها در حد خیلی کمی خرید و فروش می‌شود به همین علت شرکت سود ده است و مردم علاقمندند سهامدار آن شوند، اما سهامی که در بازار عرضه می‌شود قابل توجه نیست که باید تعداد این سهام افزایش یابد و این کار هم انجام می‌شود.

واعظی، آگاهی مردم از بازار سرمایه را مهم دانست و ادامه داد: در بیشتر کشور‌های پیشرفته، بورس نقش تعیین کننده‌ای هم برای سرمایه گذاری و هم مردم دارد و نباید انتظار داشت که سرمایه‌ای که وارد بورس می‌شود به طور مرتب سود بدهد و افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: لازمه آن این است که اگر به سرمایه گذاری خود اعتماد دارید صبر و همچنین از کارگزاری‌های معتبر استفاده و با مشورت آن‌ها سرمایه گذاری کنید.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ وقت نباید در بورس، تصمیمات هیجانی گرفته شود و باید بر روی این موضوع کار کنیم. از نظر من و بسیاری از کسانی که بازار سرمایه را پیگیری می‌کنند این بازار در حال اصلاح است و اسم آن ریزیش نیست. حقوقی‌ها قرار است به کمک بیایند نه اینکه خودشان در بازار سرمایه اقداماتی انجام دهند و بفروشند.

واعظی تاکید کرد: سرمایه گذاری در بورس، مطمئن است، اما نباید به آن کوتاه مدت نگاه کرد بلکه باید دراز مدت دید و برای هر دو طرف سرمایه گذار و بنگاه دار مفید است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دولت این است که همواره از بازار سرمایه صیانت و حمایت کند و بورس را رها نمی‌کند، گفت: شورای عالی بورس از ترکیب خوبی برخوردار است و وظیفه آن صیانت از سهامداران بورس است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه اصلاح بازار سرمایه به شایعه عرضه شدن یا نشدن صندوق دارادوم ربطی نداشت و این فقط بهانه بود، افزود: زمانی که شاخص بورس به سرعت رو به رشد بود همه پیش بینی می‌کردند که بورس باید خود را اصلاح کند و مقالات متعددی در این زمینه نوشته شد و همه منتظر این موضوع بودند.

واعظی افزود: زمانی که شاخص بورس به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسید همه منتظر اصلاح بودند، اما این اتفاق نیفتاد و شاخص بورس به سرعت به دو میلیون رسید که در آن زمان، همزمان شد با بحث عرضه شدن یا نشدن صندوق دارا دوم یعنی اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد بورس باید خود را اصلاح می‌کرد.

وی تاکید کرد: باید مراقبت بیشتری کنیم و هماهنگی میان سازمان بورس و مجموعه خصوصی سازی و وزارت اقتصادی و وزارتخانه‌هایی که در صندوق‌ها هستند باید بیشتر شود تا مردم، اتفاقات را شفاف متوجه شوند.

واعظی گفت: اکنون هم پیش بینی می‌کنند که شاخص بورس بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار، اصلاح می‌شود و دوباره روند طبیعی خود را طی می‌کند.

وی افزود: با همت شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت و رئیس جمهور، امیدواریم بورس جای مطمئنی برای سرمایه گذاری و سود بردن مردم باشد.

واعظی اضافه کرد: در زمانی فقط افراد حرفه‌ای در بورس فعالیت داشتند، اما اکنون افراد معمولی و همچنین حدود ۵۰ میلیون سهامدار عدالت در آن حضور دارند بنابراین حتماً باید از بورس و سهامدارن، صیانت کنیم.

دست آمریکا به جایی بند نیست

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ترامپ از زمانی که وارد عرصه شد، اشتباهات متعددی را انجام داد و تصمیم‌های گرفته شده بدون مطالعه و کارشناسی است.

واعظی در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره بازگشت تحریم‌ها از نظر آمریکا و واکنش ایران گفت: جمع بندی عملکرد ترامپ نشان دهنده پایین آمدن محبوبیت، افزایش مشکلات که با بیمار کرونا همراه شده و دولت آمریکا در این زمینه بسیار بد عمل کرده و همچنین تظاهرات ضد نژاد پرستی در شهر‌های مختلف این کشور و موضوعات متعدد دیگر می‌باشد.

واعظی با بیان اینکه الان فصل انتخابات در امریکاست افزود: حدود ۷۰ روز دیگر انتخابات آمریکا برگزار می‌شود و تحقیقاً در تمام نظر سنجی‌ها یک فاصله معنی دار با رقیب دارد و در حال حاضر بدنبال خروج از شرایط بن بست در عرصه‌های داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد: ترامپ در این فکر بود که آمریکا، همان شرایط گذشته را داراست و زمانی که قطعنامه‌ای را به شورای امنیت می‌فرستد با نفوذ خود کشور‌های دیگر را همسو می‌کند، ولی حدود دو ماه تبلیغ قطعنامه‌ای را کرد که در شورای امنیت تنها یک کشور به همراه آمریکا به این قطعنامه رای داد و ۱۳ کشور آمریکا را همراهی نکردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: آمریکا بعد از شکست در شورای امنیت متوسل به قطعنامه‌ای شده که اصلا عضو آن نیست و به صرف اینکه نام آمریکا در برجام هست، ولی خودش از برجام خارج شده درخواست مکانیسم ماشه را کرده و قبل از اینکه ایران جواب دهد کشور‌های چین، روسیه، سه کشور اروپایی و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا با بیانیه‌های بسیار تند این خواسته را از نظر حقوقی غیر قابل قبول دانستند.

وی افزود: درحال حاضر کشور‌های ۱+۴ و اعضای شورای امنیت درخواست مکانیسم ماشه از طرف آمریکا را قبول ندارند و خود آمریکا از این توافق خارج شده و عملاً از نظر حقوقی و شورای امنیت این درخواست به هیچ وجه رای نخواهد آورد.

واعظی گفت: اقای ظریف نامه بسیار مهمی را روز جمعه به اعضای شورای امنیت فرستاد و در حال حاضر وزارت امور خارجه ایران اشراف کامل از نظر حقوقی و سیاسی در موضوع دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه موضع گیری کشور‌های اروپایی در برجام و حفظ آن بسیار شفاف است افزود: همکاری کشور‌های اروپایی با آمریکایی‌ها در بسیاری از موارد گره خورده و بازار بزرگی در آمریکا دارند، ولی با سیاست‌هایی که ترامپ دراین سال‌ها اعمال کرده کشور‌هایی اروپایی هم مشکل پیدا کرده و منتظر رفتن ترامپ و پایبندی به تعهدات خودشان هستند و در بیانیه سه کشور اروپایی بسیار محکم از برجام دفاع شده است.

واعظی گفت: آنچه که در ۲۴ ساعت گذشته از نظر سیاسی و حقوقی اتفاق افتاده به نفع ایران و برجام و به ضرر آمریکا بوده و ما امیدوار هستیم با تلاش‌های صورت گرفته این فضا ادامه پیدا کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: روابط ایران با چین و روسیه، روابط راهبردی است این روابط در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی است.

واعظی درباره روابط ایران با چین هم افزود: در حال حاضر به عنوان یکی از شرکای جدی چین برای همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای هستیم.
وی با اشاره به اینکه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین موجب حساسیت آمریکا می‌شود گفت: این یک کار دو جانبه است و پیوندی که میان ایران و چین برقرار شده، می‌تواند در بسیاری از موضوعات دیگر درمنطقه و در رابطه با تحریم‌ها تاثیرگذار باشد.

واعظی درباره سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران افزود: سفر مدیرکل آژانس در ادامه سفر معاون خود در ۱۰ روز گذشته است و مذاکرات بسیار خوبی با وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی انجام شده و درچارچوب توافق، مدیرکل آژانس به تهران سفر خواهد کرد تا در موضوع ابهامات به وجود آمده در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اشتراک نظر رسیده و آینده کار را پیش ببریم.

وی افزود: با جمع بندی و گزارش سفر معاون مدیرکل آژانس به تهران و مذاکراتی که با سفیر ایران در وین داشته، امیدوار هستیم دستاورد این سفر در گزارش بعدی آژانس تاثیر جدی بگذارد.

واعظی ضمن تبریک روز پزشک وتشکر از همه کادر درمان، درباره برنامه ریزی دولت در مقابله با موج سوم احتمالی کرونا گفت: محرم، عاشورا و عزاداری امام حسین علیه السلام باید زنده باشد، ولی جان مردم هم باید حفظ شود و این مستلزم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی افزود: ارزیابی دو روز اول عزاداری و براساس گزارشات وعاظ، مداحان، متولیان و تمام کسانی که مسئول برگزاری مراسم‌های عزاداری هستند خودشان به عنوان عضو ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری کردند و از طرف دولت از این افراد تشکر می‌کنم.

وی در پایان از مسئولان حسینیه‌های بزرگ که مراسم‌های عزاداری خود را در فضای باز انجام دادند تشکر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
27
ریزش نکرده سقوط کرده
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
20
بورس اصلاح شد؟.... اینجور با زندگی مردم بازی می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
هر کسی خریزه می خورد، پای لرزش هم می نشیند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
18
تاثیر فرمایشات ایشان امروز با ریزش بیش از 50 هزار واحد شاخص در کمتر از یک ساعت مشخص شد. لطف بفرمایند دیگر چیزی نگویند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
16
بیمار نمرده، دچار ایست کامل قلبی شده
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
5
سقوط بورس یعنی فروپاشی اقتصادی
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
2
اگر به یک سقف قیمتی جدید برسد و بعد از مدتی چند درصد کاهش داشته باشد در زبان بورس این پدیده اصلاح گفته می‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
2
معلومه حقوقی در سقف فروختی و در کف میخری و محتاجین داغون کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
3
طما دولتمردان با افزایش قیمت دلار مردم را فقیروبیچاره نمودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
3
کسی میدونه چرا آقای واعظی راضی نیت ولی کاری نمی کنه ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
1
جواب خودتان را می دهید بعد فراموش می کنید
ناشناس
|
Korea (Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
4
از اینکه راضی نیستید بی نهایت سپاسگزاریم.بتونیم جبران کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
7
ببخشید جناب واعضی که ناراضی هستید اجازه بدید ما استعفا بدیم شما درستش کنید.
سها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
6
لطف کردی منت بر سر ملت ایران گذاشتی که از قمیت ها راضی نیستی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
4
البته منظور ایشان از عدم رضایت مربوط به این میشود که مردم هنوز با این قیمتها زنده هستند و باید گرانتر از این هم بشود تا خیال دولت از بیچاره شدن مردم راحت بشود
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
6
من از شما بابت افزایش قیمت اجناس و گرانی عذر میخوام!
مردم هم راضی به نارضایتی شما نیستند مبادا خاطر مبارکتان مکدر شود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
0
کسایی که بلد نیستند پولاشونا بردارند تو بانک
آخه تو که کارمندی چرا فکر میکنی بلدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
2
بهتر نبود اصلاح را قبل انجام میدادید تا مردم ساده دل آسیب نبینند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
1
فقط بلدید مصاحبه کنید ...
فتح‌الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
0
علی برکت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
0
0
تنها چیزی که شما قیمتش رو پایین اوردید قیمت سهام مردم بوده تا خودتان اون رو به مفت بخرید والا دلار و سکه که دست خودتون همون طور بالا مونده که هیچ ، بالاتر هم میره خوب قیمت اینها رو هم اصلاح کنید اگه راست میگید دروغگوهای خبیث
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین