کد خبر: ۶۶۸۰۳۳
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
ماجرای تحریف سخنان نوبخت توسط فارس، تسنیم، عصرایران و ...

موج‌سواری برخی رسانه‌ها بر زخم‌های مردم با دروغ‌پردازی؛ پوپولیست‌ها چه می‌خواهند؟

برخی از رسانه‌ها(همچون فارس، تسنیم، عصرایران و...) و شبکه‌های اجتماعی مجازی، ویدئوی کوتاهی از گفت‌وگوی نوبخت را نشر دادند و تیتر «بی‌اطلاعی نوبخت از قیمت کالاهای اساسی» را هم چاشنی آن کردند تا شاید از رهگذر گل‌آلود کردن آب، ماهی جناحی و منافع سیاسی خود را صید کنند؛ آن هم در حالی که وی تصریح کرد در تحریم‌های جدید حتی اجازه فروش نفت برای تهیه غذا هم امکان‌پذیر نیست.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه صبح دیروز(شنبه اول شهریور) در شبکه خبر حضور یافت و از شرایط اقتصادی کشور، دشواری‌های تحریم و سختی‌های مضاعف ناشی از کرونا صحبت کرد و آنچه را بر کشور می‌گذرد با مردم در میان گذاشت.

اما بریده‌ای از یک بخش این مصاحبه، دوباره دستاویز رسانه‌هایی شد که نه اطلاع‌رسانی سالم را در اولویت خود قرار می‌دهند، نه دغدغه‌های مردم را در قالب روایت‌های رسانه‌ای دنبال می‌کنند و فقط مقاصد سیاسی خود را در بازی‌های رسانه‌ای در پیش می‌گیرند تا شاید از رهگذر گل‌آلود کردن آب، ماهی جناحی و منافع سیاسی خود را صید کنند.

موج‌سواری برخی رسانه‌ها بر زخم‌های مردم با دروغ‌پردازی؛ پوپولیست‌ها چه می‌خواهند؟

بعضی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی، ویدئوی کوتاهی از گفت‌وگوی نوبخت را نشر دادند و تیتر «بی‌اطلاعی نوبخت از قیمت کالاهای اساسی» را هم چاشنی آن کردند تا در روزهایی که کشور بیش از همیشه در معرض فشارهای بین‌المللی و نیازمند آرامش و همدلی همه جناح‌ها برای رفع مشکلات مردم است، فضایی غبارآلود و تحریک‌کننده ایجاد کنند.

ماجرا از این قرار بود که در بخشی از این گفت‌وگو مجری شبکه خبر از نوبخت می‌پرسد اجازه می‌دهید در مورد قیمت برخی کالاهای اساسی از شما سوال کنیم که نوبخت می‌گوید همسرم خریدها را انجام می‌دهد، هر چند او به گلایه‌های همسرش از قیمت‌ها هم اشاره می‌کند. همین بخش از گفت‌وگو، تیترهای عجیب و غریبی را از سوی رسانه‌های جریان‌های مخالف دولت با کلیدواژه بی‌اطلاعی نوبخت از قیمت‌ها روانه فضای مجازی کرد.

اما این فضاسازی رسانه‌ای از سوی برخی جریان‌های سیاسی عملا با هدف نادیده گرفتن صحبت‌های صادقانه نوبخت با مردم بود که در بخشی‌ از آن‌ها یادآور شد در تحریم‌های جدید حتی اجازه فروش نفت برای تهیه غذا هم برای ما امکان‌پذیر نبود. او با یادآوری سیاست‌های خصمانه دشمنان کشور گفت اگر قبلا «نفت در برابر غذا» را به عنوان یک مجازات سنگین برای ایران اسلامی پذیرفته بودند، در شرایط کنونی نه تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمی‌توانیم بفروشیم.

نوبخت البته یادآور شد، با همه این فشارها حرکت کشور به سمت توسعه متوقف نشد و دستاوردهایی در حوزه‌های اشتغال، فعالیت‌های عمرانی، توسعه کشاورزی و ساخت‌ مسکن برای محرومان داشته‌ایم. با این حال رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از دشواری‌های کشور نیز صحبت کرد و مشکلات کنونی را نادیده نگرفت و گفت شرمنده مردم هستیم.

شاید برای بخشی از جریان‌های سیاسی، برخی رفتارهای پوپولیستی که در گذشته شاهد بودیم بیشتر خوشایند است که یک مسئول دولتی به جای آنکه همه وقت خود را برای حل مشکلات کشور بگذارد، هر روز در میوه و تره‌بار حاضر شود و خریدهای شخصی خانه‌اش را انجام دهد. اما در مورد خاص «قیمت کالاها» نیز نوبخت به دور از مناسبات و تعارف‌های برخی مسئولان سابق و بدون آنکه بخواهد اغراق‌های نمایشی داشته باشد، صادقانه گفت که خریدهای خانه را همسرش انجام می‌دهد و او گلایه‌هایی را هم در مورد قیمت‌ها دارد.

شاید برای بخشی از جریان‌های سیاسی، برخی رفتارهای پوپولیستی که در گذشته شاهد بودیم بیشتر خوشایند است که یک مسئول دولتی به جای آنکه همه وقت خود را برای حل مشکلات کشور بگذارد، هر روز در میوه و تره‌بار حاضر شود و خریدهای شخصی خانه‌اش را انجام دهد و بعد هم اگر چالشی در مورد قیمت‌ها به وجود آمد، بگوید قیمت‌ها آنگونه نیست که گفته می‌شود زیرا من خودم هر روز خرید می‌کنم.

هنوز فراموش نکرده‌ایم که در دوران احمدی‌نژاد، وقتی طبق عادت، لایحه بودجه را با تاخیر به مجلس برده بود، در جمع نمایندگان گفت: «یکی از دوستان به من می‌گفتند که ما شاهدیم که کالاهای مصرفی افزایش پیدا کرده و مثلا گوجه فرنگی کیلویی ‌۲ هزار تومان است» که در این هنگام نمایندگان مجلس فریاد زدند کیلویی ‌۳ هزار تومان. پاسخ احمدی‌نژاد احتمالا به مذاق رسانه‌های مخالف امروز خوش آمد. او با وجود سیر صعودی قیمت‌ها، نه تنها صادقانه ابراز شرمندگی نکرد، بلکه خطاب به نمایندگان گفت: «بیایید از تره‌بار نزدیک خانه ما خرید کنید، چرا از جاهای گران خرید می‌کنید؟»

اما در دولت روحانی، دولتمردان چنین پاسخی را توهین به شعور و شأن مردم می‌دانند و به جای فرافکنی مشکلات و حواله‌ دادن آن‌ها به شوخی‌هایی نظیر «بیایید از محله ما خرید کنید» صادقانه با مردم از مشکلات حرف می‌زنند. از تحریم‌های بی‌سابقه، از مشکلات مضاعف ناشی از کرونا و از فشارهای ظالمانه غرب صحبت می‌کنند و در عین حال یادآور می‌شوند که چگونه این دولت توانست آرزوی دیرینه‌ی دولت‌های گذشته مبنی بر تحقق اقتصاد بدون نفت را در سایه تحریم‌های ظالمانه برآورده کند.

فضاسازی‌ها و خبرسازی‌های به دور از واقعیت اگر چه در ظاهر فقط با هدف تخریب دولت انجام می‌شود اما عملا آب در آسیاب جریان‌هایی خواهد ریخت که نه فقط دشمن این دولت، بلکه دشمنی خود را با کلیت کشور نشان داده‌اند. بازی‌های رسانه‌ای برخی جریان‌ها، هر چند بر مبنای واقعیت نیست و فقط هدف تخریب دولت و منافع جناحی و گروهی را دنبال می‌کند اما این جریان‌ها از یک نکته غافل هستند که فضاسازی‌ها و خبرسازی‌های به دور از واقعیت اگر چه در ظاهر فقط با هدف تخریب دولت انجام می‌شود اما عملا آب در آسیاب جریان‌هایی خواهد ریخت که نه فقط دشمن این دولت، بلکه دشمنی خود را با کلیت کشور نشان داده‌اند.

بی‌دلیل نبود که چهارشنبه گذشته، حسن روحانی رییس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت تاکید کرد اگر دولت قوی باشد، یعنی نظام قوی است و اگر دولت بشکند یعنی نظام شکسته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
56
5
اگر در ایران، مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوءمدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند
پاسخ ها
زارعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
این مدیریت جهادی رو یه توضیح می دید؟همه میگن جهادگریم ولی .... مدیریت باید رو قاعده و قانون باشه تا کسی نتونه سو استفاده بکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
یعنی در کشور امارات و قطر و مالزی و خود امریکا مدیریت جهاد انجام میشه؟ این شعارهای پوپولیست بگذارید کنار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
مدیریت جهادی پنج کشتی سوخت با تمام مشکلات و خطرها به ونزویلا برسونید ولی آب به روستای غیزانیه نرسید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
مدیریت جهادی یعنی تخریب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
54
1
وقتی ملت ایران صبر کرده و در برابر افزایش قیمت‌ها نجابت به خرج داده و سختی‌ها را تحمل کند، دشمنان‌ نا امید می شوند.
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
آفتاب جون! آخرین تیر در چله هاتو برای دفاع از دولت کسل و پیر و ناامید بکار ببند. بالاخره که چی؟ الحمدلله چندماه مونده. زود تموم میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
37
2
متاسفانه بسیاری از مردم حریص هستند. خانه و ماشین شان را می‌فروشند و دلار و سکه و سهام می‌خرند و علی‌رغم وفور نعمت، مرغ و برنج و حبوبات و... در منزل انبار می‌کنند که این شایسته نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
33
2
در این موقعیت حساس اقتصادی باید مردم از ریخت و پاش‌ها دوری کنند و سیاست تعمیر را به جای تعویض برگزینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
تعمیر بیشتر از تعویض هزینه دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
35
رسانه های اصولگرا دو سال پیش که ترامپ تحریمها را دوباره بر ایران تحمیل کرد به وضوح خوشحال بودند حالا طلبکار شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
27
4
اصلا دولت گله ، ماه ، نمونه ، مثل نداره
خوبه آفتاب جون
فقط نمیدونم چرا توی دولت احمدی نژاد اینطوری نبودین
آخه اونا هم زحمت میکشیدن مثل نوبخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
8
3
واقعا شما رو تعصب جناحي كور كرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
11
فارغ از ناراحتی از این اوضاع و تعصب احساسی، از نظر فنی، اطلاع از شاخص قیمتها حداقل وظیفه مسول برنامه و بودجه کشور هست.
در غیر این صورت برنامه ریزی معنا پیدا نمی کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
1
7
یعنی واقعا یک رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور نباید درصد افزایش قیمتها را بطور میانگین مطلع باشد. بنابراین چه انتظاری در مدیرت و برنامه ریزی آتی کشور داشت حقیقتا تاسف دارد.
خدا بداد ملت برسد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
15
ما ۱۲ سال مدیریت جهادی در شهرداری تهران را تجربه کردیم .
۱-پرونده بزرگ فساد مالی قائم مقام جهادی آن که به گفته سخنگوی دولت تا کنون ۴۰ جلسه دادگاه غیرعلنی !!
برای آن تشکیل شد .

۲- افزایش بی سابقه ساخت پاساژهای لوکس در مناطق مرفه نشین.
۳-نابود شدن باغ های تهران با مجوزهای غیرقانونی
۴-لابی و تلاش بی سابقه شهردار وقت برای جلوگیری از تحقیق و تفحص مجلس و با مستندات آقای میرسلیم پرداخت
ده هامیلیارد رشوه به کمسیون مربوطه مجلس.
۵- انجام هزینه های هزاران میلیاردی برای پلهای صدر
بدون ضابطه و مناقصه .
۶-ساخت و پاخت با بابک زنجانی و دادن مجوز ساخت در چند نقطه تهران به ایشان
۷- انتقال هزاران خانه و آپارتمان متعلق به شهرداری
به خودی ها(املاک نجومی)
۸-تراکم فروشی به قیمت ایجاد معضل برای تهران
۹-استخدام ده ها هزار نفر از سفارش شده ها در سال آخر ریاست بدون داشتن پست سازمانی خالی
۱۰- باقی گذاشتن ۶۵ هزار میلیارد تومن بدهی برای شهردار بعدی.
۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
2
6
لطفا دو درصدی ها یک نگاهی هم به منفی های کنار نظراتشان بکنند و به دامان اکثریت برگردند
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
2
8
این حقیقت که مسئولین و نمایندگان مجلس از قیمت کالاهای اساسی بی خبرن و نه تحریفه نه موج سواری
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین