کد خبر: ۶۶۸۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷

یک متهم به قتل بخشیده شد

روابط عمومی مرکز توسعه حل اختلاف کشور از بخشش یک متهم به قتل در استان کهگیلویه و بویراحمد و صلح و سازش میان دو طایفه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

روابط عمومی مرکز توسعه حل اختلاف کشور، اعلام کرد:

به برکت ماه و محرم و نام زیبای سید و سالار شهیدان، در روز پنج شنبه سی مرداد ۱۳۹۹ آئینی برگزار گردید تا بار دیگر با اعلام رضایت و بخشش قاتل، پیمان برادری و اخوت بین ایل بزرگ خواجه و طایفه بایاری در شهرستان چرام صورت گیرد. آری در ماهی که بنام فرزند رسول الله است سازشی انجام و قاتلی از چوبه دار نجات یافت. صلحی که با شور حسینی انجام شد.

یک متهم به قتل بخشیده شد

۱۵ سال پیش در یک درگیری جوانی به قتل می‌رسد و قاتل متواری می‌گردد و پس از ۴ سال متواری بودن، خود را به نیروی انتظامی معرفی نمود. پس از آن، تشریفات قانونی قضایی معمول و وی به قصاص نفس محکوم گردید و چندین مرتبه برای اجرای حکم، مقدمات فراهم گردید.

این سازش با تلاش و همت پیاپی و شبانه روزی بزرگان و ریش سفیدان، علما و روحانیون، امام جمعه شهرستان چرام، رئیس شعبه دوم شورای حل اختلاف چرام و سفیران صلح و با پیگیری‌های جناب عدل هاشمی پور نماینده دوره دهم مجلس، پس از ۱۵ سال و در روز سی مرداد ۹۹ انجام گرفت.

در این آیین نماینده ولی فقیه استان در سخنانی از تلاش‌های ۱۵ ساله ریش سفیدان و بزرگان و همه ذی نفوذانی که در عقد این صلح و سازش کوشش کردند، تشکر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی، واقعه صلح و سازش را بزرگ نامید و اظهار کرد: امروز شجاعت بزرگی به نام بخشش رخ می‌دهد که می‌توانست قصاص انجام گیرد و جان انسان دیگری را بگیرد.

امام جمعه یاسوج افزود: خانواده محترم مقتول با عقلانیت و محبت و عشق و توجه به فرامین پروردگار عفو و گذشت را برگزیدند و این از مصادیق احیای یک انسان است.

وی با ابراز رضایت از تلاش‌های انجام گرفته که در ۲ هفته گذشته پرونده دو فقره قتل را در حوزه‌های کهگیلویه و چرام با صلح و سازش مختومه کردند، اظهار داشت: افراد مصلح سال‌های سال دنبال حل این معضل و مشکل بودند تا موفق شدند آن را به انجام برسانند.

در نشست صلح و سازش پرونده قتل، حجت الاسلام و المسلمین افشار امام جمعه چرام به اهمیت صلح و سازش در اسلام پرداخت.

وی گفت: در عفو و گذشت یکی از جلوه‌های رحمت الهی ساری و جاری است و لذت عفو، بعد از گذشت نمود بیشتری دارد.

افشار افزود: عفو و گذشت موجب شده که میوه شیرین وحدت را با جان و دل پذیرا باشیم.

معاون قضایی رئیس کل در امور شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد سید محمدابراهیم ساجدی نیز در این نشست با بیان اینکه، این نشست حاصل تلاش و همت پیاپی و شبانه روزی بزرگان و ریش سفیدان، علما و روحانیون، امام جمعه شهرستان چرام، رئیس شعبه دوم شورای حل اختلاف چرام و سفیران صلح و با پیگیری های جناب عدل هاشمی پور نماینده دوره دهم مجلس است، گفت: آنهایی که بزرگ هستند، بزرگ می‌مانند و کار بزرگ انجام می‌دهند و آتش‌هایی که دودش به چشم همه می‌رود را خاموش می‌کنند لذا پانزده سال تلاش کردند تا امروز شاهد این نشست صمیمی هستیم.

رییس شوراهای حل اختلاف استان با بیان اینکه مدت ۱۱ سالی که قاتل تحمل کیفری می‌نماید هر دو طایفه در کنار هم زندگی می کنند، افزود: بستگان و طوایف در کمال آرامش در کنار هم زندگی و حتی در مراسمات یکدیگر مثل گذشته شرکت می‌کردند.

وی با بیان اینکه وقتی بزرگان و ریش سفیدان در جامعه احساس تکلیف می‌کنند شاهد امنیت هستیم، گفت: در این خصوص می‌توان نتیجه گرفت که بزرگان در کنار مسئولان می‌توانند امنیت را تأمین کنند و در سایه امنیت است که جامعه رشد می‌کند و فضائل اخلاقی احیاء می‌شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در ادامه اظهار کرد: در استان به دنبال شناسایی افرادی هستیم که دارای نفوذ کلام و مردم نیز برای آنها ارزش قائلند که به عنوان سفیران صلح و همیاران شوراهای حل اختلاف انتخاب شوند و در ۴ شهرستان بویراحمد، گچساران، باشت و کهگیلویه آنان را شناسایی و برنامه‌های توجیهی آنان برگزار شده است.

وی افزود: در سایر شهرستان‌های استان نیز آنان را شناسایی نموده تا برای ایجاد صلح و سازش و اصلاح ذات البین در کنار دستگاه قضایی قرار گیرند.

ساجدی در پایان اظهار کرد: همه می‌دانیم که قانون خشک است و بزرگان و ریش سفیدان و روحانیت می‌توانند در احیاء فضائل اخلاقی نقش مؤثری داشته باشند.

در این نشست سید محمد موحد نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی از شخصیت‌های بزرگی که در شکل گیری این حرکت نقش داشتند، تشکر کرد.

وی افزود: آنچه که امروز در ۲ طایفه بزرگ «خواجه» و «بایاری» می‌بینم حرکت سازشی است که بین این دو مجموعه شکل گرفت، نقش اصلی آن‌ را نماینده محترم ولی فقیه در استان بر عهده داشتند.

این نماینده مجلس از کسانی که در شکل گیری این آیین آشتی تلاش نمودند، تشکر نمود و اظهار کرد: برای شکل گیری این آشتی کنان، بزرگان عزیزی وقت خود را صرف کردند و تلاش‌های مضاعفی انجام دادند تا در ماهی که مصیبت آن در هیچ کجای آسمان و زمین و زمان مشابهت نداشته، دست به این اقدام بزنند و این حادثه می‌تواند ریشه در مفاهیم عاشورا داشته باشد.

در این آیین سردار عدل هاشمی پور معاون سازمان اقتصادی کوثر به انجام کار خیر و نیک و اصلاح ذات البین اشاره کرد و گفت: آموزه‌های دینی به ما یاد داده که تعریف، تمجید، عناوین و القاب دنیوی همه خواهد رفت و تنها عملی که نمی‌افتد و نمی‌پوسد، همین کارهای خیری است که آنها انجام می‌دهند.

سردار هاشمی پور افزود: بنده در کنار بزرگان، ریش سفیدان، معتمدین و سفیران صلح شورای حل اختلاف و آموزه‌های دینی و علما یاد گرفته‌ایم، کارهای خیر نمی‌پوسند و ماندگار هستند و افرادی که این کار خیر را انجام دادند، نام نیکشان تا همیشه بر زبان‌ها جاری است.

وی ضمن تشکر از دستگاه قضایی در ایجاد امنیتی که در استان وجود دارد، اظهار کرد: الحمدالله با تلاش دستگاه قضایی و نیروهای مسلح و امنیتی، در استان امنیت فراهم است و همه باید یکصدا شویم تا بتوانیم مشکلات مردم را حل نمائیم.

سردار هاشمی پور در پایان گفت: کسانی که برای کار خیر نیت دارند، هرگز به بن بست نمی‌رسند.

در ادامه ی این آیین سردار مهدی انصاری فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه اصلاح قتل‌ها را از سال ۱۳۷۲ از شهر چرام آغاز کردیم افزود: از آن سال تاکنون پرونده ۲۰ فقره قتل را با صلح و سازش، مختومه کردیم و ۶ پرونده قتل دیگر را در دستور کار داریم.

وی گفت: در طول ۳۷ سال خدمتم از حضور در هیچ جایی، به اندازه شرکت در مراسم اصلاح ذات البین لذت نبرده‌ام.

سردار انصاری با بیان اینکه هرچه در مجالس صلح و سازش شرکت کنیم، از اختلافات فاصله می‌گیریم، اظهار کرد: ناامنی، اختلاف و درگیری برای همه ما ضرر دارد و جامعه را به چالش می‌کشاند، از بزرگان و ریش سفیدان می‌خواهم جلوی اختلافات را از آغاز بگیرند تا آتش آن گسترده تر نشده و به سایر طوایف کشانده نشود.

در پایان این مراسم صمیمی و با شکوه، با حضور مسئولان، رضایت نامه اولیاء دم به خانواده قاتل اهداء گردید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین