کد خبر: ۶۶۹۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳

بیانیه روسیه در واکنش به اتهامات فرانسه و آلمان درباره ناوالنی

وزارت امور خارجه روسیه با رد اتهام آلمان و فرانسه علیه مسکو در مورد مسمویت الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه اعلام کرد که ماده سمی نوویچوک را کشورهای غربی و اعضای ناتو ساخته اند.
بیانیه روسیه در واکنش به اتهامات فرانسه و آلمان درباره ناوالنی
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه خود با اشاره به اظهارات خصمانه سیاستمداران غربی در مورد روسیه در وضعیت پیرامون سلامتی ناوالنی گفته است: ازجمله به بیانیه مشترک هایکو ماس و ژان ایو له دریان وزیران خارجه آلمان و فرانسه در این مورد توجه کردیم.

روز جمعه وزیران خارجه آلمان و فرانسه بیانیه مشترکی در مورد وضعیت پیرامون سلامتی ناوالنی صادر کردند که در آن گفته شده است که این دو وزیر ناراحتی عمیق از این حمله به ناوالنی را می پذیرند.

آنها بیماری ناوالنی را نقض جدی اصول بنیادین دمکراسی و تکثرگرایی خوانده و خاطرنشان کردند که از دولت روسیه انتظار دارند امنیت و حقوق مدنی و سیاسی شهروندان خود را تضمین کند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفته است: در رابطه با ادعاهای متعدد مبنی بر این که مواد سمی شیمیایی فلج کننده اعصاب که در غرب نوویچوک نامیده شده در روسیه تولید شده است، باید به این نکته اشاره کرد.

در بیانیه اضافه شده است: در طول چندین سال متخصصان چندین کشور غربی و ناتو بر روی این ماده سمی کار کرده اند.

در ادامه بیانیه آمده است: علاوه بر آن، در آمریکا طراحان تکنولوژی برای بکارگیری جنگی بطور رسمی بیش از ۱۵۰ مجوز برای این منظور داده اند.

مقام‌های آلمانی به تازگی مدعی شدند که ناوالنی با ماده ای سمی به نام نوویچوک که دو سال پیش در مسمومیت سرگئی اسکریپال سرهنگ سابق روسی پناهنده به انگلیس و دخترش یولیا بکار گرفته شده بود، مسموم شده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که نتیجه گیری کارشناسان آلمانی حکایت از سوء قصد به جان این وبلاگ نویس روس دارد.

در بیانیه رسمی دولت آلمان مسمویت ناوالنی با یک عامل عصبی شیمیایی توصیف و از دولت روسیه درخواست شده است تا فوراً توضیحی ارائه دهد.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در همین رابطه اعلام کرد: پیش از انتقال ناوالنی به برلین، هیچ ماده سمی در بدن وی یافت نشد با این حال روسیه برای همکاری همه جانبه با آلمان برای روشن شدن تمامی زوایای این حادثه آماده است هر چند که برلین به درخواست های رسمی ما تا امروز پاسخی نداده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز این موضوع را دسیسه ای تکراری علیه روسیه و در جهت سیاه نمایی از این کشور خوانده است.

وی ادامه داد: غربی ها می دانند که در این مواقع چه رخ می دهد و روسیه نیز پاسخ مناسب را ارایه خواهد کرد.

الکسی ناوالنی منتقد دولت روسیه به عنوان رهبر مخالفان از حمایت کشورهای غربی برخوردار شده است.

عوامل نوویچوک یا گاز نوویچوک به دسته‌ای از عوامل عصبی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه تولید شده‌اند.

به گزارش مجل آلمانی اشپیگل، کارشناسان در بیمارستان چاریته به دلیل شباهت ها با نوع مسمویت سرگئی اسکریپال طی سال ۲۰۱۸ در انگلیس، با آزمایشگاه ویژه انگلیس برای تحقیق در مورد سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی، مشاوره گرفته اند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که سفیر روسیه در برلین با توجه به یافته های جدید احضار شده است.

الکسی ناوالنی دو هفته پیش در حالی که از تومسک در سیبری به مسکو پرواز می کرد در هواپیما دچار حمله عصبی شدید شد و در حالی که به کما رفته بود در بیمارستانی در شهر اومسک سیبری بستری شد.

پس از یک هفته، مخالفان دولت روسیه توانستند از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اجازه خروج او از کشور و اعزامش به آلمان را بگیرند.

کیرا یارمیش سخنگوی ناوالنی ضمن حمله توئیتری به مقامات دولتی یا خبرنگاران طرفدار دولت روسیه برای دفاع از کشورشان مبنی بر دست نداشتن در حادثه بوجود آمده برای ناوالنی، اعلام کرد که حال الکسی خوب نیست و او همچنان در کما است و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کند و بنظر نمی رسد که به این زودی ها تغییری در وضعیت وی حاصل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین