کد خبر: ۶۷۵۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

هوشمندسازی مرزهای ایران تا ۳ سال آینده

روزنامه جام‌جم در گفت وگو با سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی کشور، ‌آورده است: برای هوشمندسازی حوزه مرزهای کشور، سند تحولی تدوین شده و طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، هوشمندسازی مرزبانی طی سه سال آینده باید محقق و اجرایی شود تا به مرزبانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی برسیم.
هوشمندسازی مرزهای ایران تا ۳ سال آینده
آفتاب‌‌نیوز :

وظیفه‌شان حراست و مراقبت از ۸۷۵۵ کیلومتر مرز مشترک با ۱۵ کشورهای همسایه است. سرما و گرما نمی‌شناسند و برای مقابله با متجاوزان سینه خود را سپر بلا کرده‌اند تا در داخل کشور در سایه امنیت زندگی کنیم. خدمت در شرایط سخت، از آنها فولاد آب‌دیده ساخته و برای هدف خود از جان گذشته‌اند. همین چند روز قبل بود که دو سرباز مرزبان جان خود را فدا کردند تا امنیت مرزهای شرقی حفظ شود. در چندسال اخیر با اقداماتی که برای انسداد مرزها انجام شده و پیگیری‌های دیپلماسی و ضربه‌های سخت مرزبانان به متجاوزان مرزی، دیگر شاهد حوادثی مانند تاسوکی و دارزین نیستیم.

وضعیت امنیتی مرزهای کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تنوع اقلیم در مرزها سرزمینی ایران و گستردگی مرزهای جغرافیایی، باعث شده کشورمان ازنظر استراتژیکی و سوق‌الجیشی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. مرزبانان نیروی انتظامی با مقابله جدی با برهم‌زنندگان نظم عمومی و سودجویان و قاچاقچیان، فرصت هرگونه سوءاستفاده از سرحدات سرزمینی را به حداقل رسانده و ما مرزبانان وظیفه‌داریم به‌منظور حفظ حقوق مرزنشینان در مقابله با ناامنی و قاچاق با جدیت فعالیت‌های مأموریتی را ادامه دهیم و شرایط دادوستدهای معیشتی قانونی برای مرزنشینان را تسهیل کنیم.


مرزبانی، نقطه ثقل هشدار نسبت به هرگونه ناامنی در نقاط مرزی است که در صورت سهل‌انگاری به‌سرعت، به یک تهدید برای موجودیت یک ملت و یک کشور تبدیل خواهد شد. اگر امروز در مرزهای ایران اسلامی، ثبات و آرامش و سازندگی است، ناشی از مجاهدت‌های شبانه‌روزی مجاهدان فی سبیل‌ا... در مرزبانی نیروی انتظامی است که به معنای واقعی کلمه، مرزبانان ادامه‌دهندگان راه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند. برای جمهوری اسلامی ایران افتخار است که امنیت مرزهای کشور در بهترین سطح قرار دارد، در حالی که در آن‌سوی مرزها ناامنی وجود دارد که ریشه این ناامنی‌ها، دخالت‌ قدرت‌های استکباری و فرامنطقه‌ای است. در حال حاضر در بهترین وضعیت امنیتی مرزهای کشور قرار داریم و مرزهای کشور عزیزمان و همچنین مناطق مرزی آماده و مستعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است. سرمایه‌گذاری در صنایع کشاورزی و تبدیلی و فرآوری که می‌تواند به ماندگاری جمعیت در مناطق مرزی و شکوفایی اقتصادی و رفاه مردم مرزنشینان که مرزبانان واقعی کشور هستند، منجر شود.


وضعیت انسداد مرز در جنوب استان سیستان و بلوچستان به کجا رسیده است؟
استان پهناور سیستان و بلوچستان در جنوب‌شرق کشور، با سه کشور پاکستان، افغانستان و عمان همسایه است و وضعیت سیاسی حاکم بر دو کشور افغانستان و پاکستان و دخالت برخی از کشورها باعث شده تا شاهد نابه‌سامانی در حوزه امنیتی، قاچاق و اقدامات تروریستی باشیم.


از طرفی کشت و تولید موادمخدر در کشور افغانستان و فعالیت باندهای مافیایی موادمخدر و تلاش برای انتقال آن از مسیر ایران به سایر کشورها یکی از چالش‌های مرزی استان است، کوهستانی و صعب‌العبور بودن بسیاری از نقاط مرزی و پراکندگی جمعیت نیز بر سختی کنترل مرز در این استان افزوده، ولی هیچ‌کدام از این سختی‌ها باعث نشده خللی در عزم و اراده مرزداران غیور این خطه از ایران به وجود بیاید. با درخواست رئیس‌جمهوری و موافقت رهبر معظم انقلاب برای انسداد مرزهای جنوب‌شرق کشور صد میلیون دلار اختصاص یافته که این اعتبار سرعت کار انسداد مرزهای جنوب‌شرق کشور را شتاب بخشیده، اما کافی نیست.


جمهوری اسلامی ایران به صورت یکجانبه نمی‌توان انسداد مرز را انجام دهد و در این زمینه توافقاتی با تلاش ستادکل نیروهای مسلح با پاکستان انجام شده که این کشور نیز انسداد مرز را آغاز کرده و با ایجاد موانع سیم خاردار و فنس‌کشی، بخشی از نوار مرزی را مسدود کرده که اگر این روند ادامه داشته باشد، بسیار امیدوارکننده خواهد بود.


برای کنترل مرز آیا از تجهیزات هوشمند استفاده می‌شود؟
تقویت و تجهیز مرز به صورت ویژه مورد تأکید فرمانده نیروی انتظامی است و همواره در تلاش هستیم کنترل مرزها به صورت الکترونیکی، اپتیکی و هوشمند در قالب استفاده از سیستم‌های کنترل از راه دور باشد تا با بهره‌گیری از تجهیزات نوین و فنی در نوار مرز، اجازه هیچ‌گونه تعدی دشمنان به داخل کشور را ندهیم. تحقق مرزبانی هوشمند یکی از اولویت‌های مهم است، این موضوع باعث تقویت و ارتقای توان عملیاتی مرزبانان خواهد شد. تاکنون اقدامات موثری در مرزها انجام شده و اشراف و تسلط بر اوضاع، باعث افزایش کشفیات در حوزه قاچاق و غیره شده است.


مهم‌ترین جوهره تصمیم‌گیری، شناخت است و برای رسیدن به شناخت، باید به صورت هوشمند اطلاعات را در اختیار داشت تا بر مبنای اطلاعات به دست آمده، به نحو مطلوب از مرزها حراست و مراقبت کنیم. لذا برای هوشمندسازی حوزه مرزهای کشور، سند تحولی تدوین شده و طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، هوشمندسازی مرزبانی طی سه سال آینده باید محقق و اجرایی شود تا به مرزبانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی برسیم.


یکی از اولویت‌های مهم هوشمندسازی نظارت و کنترل الکترونیکی و هوشمندسازی یکپارچه مرزهای کشور، بهره‌برداری از فناوری، ابزارهای نوین نظارت کنترلی، سامانه‌ها و سنسورهای هوشمند برای پایش است که استفاده از این تجهیزات باعث کاهش اتکا به نیروی انسانی و ارتقای توانمندی در اجرای مأموریت‌ها، خصوصا در حوزه مبارزه با قاچاق شده است.


یکی از راه‌های تعدی و حتی قاچاق، مرزهای آبی است برای تجهیز دریابانی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
طول مرزهای دریایی ایران با کشورهای همسایه ۲۷۰۰کیلومتر است، مرزبانی نیروی انتظامی در حوزه شمال، مرزهای دریای خزر و در جنوب مرزهای آبی خلیج‌فارس و دریای عمان، وظیفه حراست از مرزهای آبی کشور را برعهده دارد. نیاز است برای تقویت یگان دریایی، شناورهای پیشرفته در اختیار آنان قرار گیرد. لذا با وجود تحریم‌های ظالمانه، جوانان کشورمان توانستند شناورهای پیشرفته دریایی بسازند که با همکاری وزارت دفاع در آینده نزدیک این شناورهای پرسرعت به ناوگان شناوری مرزبانی ملحق خواهند شد.


جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ژئوپلتیک خود با ۱۲ کشور دارای مرز آبی است و بر این اساس ضروری است تا یگان‌های مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از قابلیت و توانمندی ویژه‌ای برای اجرای مأموریت‌های خطیر خود برخودار باشد. لذا سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با تمام توان آماده همکاری برای افزایش توان رزم مرزبانی نیروی انتظامی در حوزه دریایی است تا یگان مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را با به روزترین تجهیزات مجهز و مسلح کند. اخیرا شناور کلاس حیدر ناوگان شناوری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر دفاع در آب‌های کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این شناوری با قابلیت هیدرو دینامیکی بالا، دارای ویژگی‌های تعادل و تحرک در فورس‌های بالا و دریای مواج متناسب با قابلیت‌های مورد انتظار از شناورهای SAR به‌ویژه قابلیت Self-righting برای حفظ تعادل و غرق نشدن شناور حتی در زوایای رول بالا (۱۸۰ درجه) ساخته شده و در مأموریت جست‌وجو و نجات و نیز گشت و کنترل و بازرسی دریایی، مورد استفاده قرار گرفته است.


رئیس پلیس مواد مخدر ناجا چندی قبل در گفت‌وگو با جام‌جم اعلام کرد قاچاقچیان به سمت قاچاق مواد مخدر از طریق دریا رفته‌اند، برنامه پلیس دریابانی برای مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر چیست، آیا کشفیات در دریا افزایش داشته است؟
همان‌طور که گفتم تولید موادمخدر در افغانستان افزایش یافته، همسو با آن ترانزیت مواد افیونی نیز توسط باندهای کلان مواد مخدر افزایش داشته است. به همین خاطر حضور مقتدرانه مرزبانان در مرزهای خشکی و همچنین اقدامات موثر در انسداد مرزها، باعث شده تا قاچاقچیان با سد محکم مرزبانان روبه‌رو باشند و در واقع از قاچاق مواد مخدر در مرزها شرقی و جنوب‌شرقی ناکام ماندند.


از این رو قاچاقچیان که توان مقابله با مرزبانان آماده نیروی انتظامی را ندارند، با انتقال مواد مخدر از خشکی به دریا، قصد دارند از طریق آب‌ و دریا به اهداف خود برسند، مرزبانی با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر فعالیت‌ قاچاقچیان مواد مخدر و اقدامات تأثیرگذار دیپلماسی با کشورهای همسایه در حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان اجازه فعالیت را از سوداگران مرگ سلب کرده‌اند و در این زمینه، مرزبانان نیز کشفیات خوبی در مرزهای آبی سیستان و بلوچستان چابهار، هرمزگان، بوشهر و خوزستان داشته‌اند و توانستند از ورود مواد افیونی از مرزهای آبی به عمق کشور جلوگیری کنند.

وضعیت قاچاق سوخت و کالا و برخورد با قاچاقچیان این حوزه به چه صورت است؟
برابر منویات رهبر معظم انقلاب درخصوص رونق جهش تولید در کشور، جهش تولید در سایه امنیت محقق می‌شود، تاکید در یگان‌های مرزی بر این است که جهش ویژه‌ای برای برقراری امنیت اقتصادی و برخورد با قاچاقچیان کالا در سواحل و دریا داشته باشیم. متاسفانه تفاوت فاحش قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران با کشورهای همسایه و توجه مرزنشینان کشورهای همسایه به بازارهای داخلی و تلاش برای قاچاق کالا به ایران، باعث گسترش پدیده قاچاق سوخت و قاچاق کالا شده که در این زمینه با تلاش و کوشش مرزداران، استفاده از تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی، تعامل و هم‌اندیشی با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط، برقراری ارتباط با سران ‌طوایف، ریش‌سفیدان و متنفذین محلی و... با پدیده قاچاق کالا و موادمخدر مبارزه می‌شود و این کار یکی از رسالت‌های اصلی مرزبانی نیروی انتظامی در مرزهای ایران اسلامی است.


از ابتدای سال جاری تا کنون از خروج ۹ میلیون و ۵۳۲هزار و ۳۳۰لیتر سوخت قاچاق که سرمایه ملی محسوب می‌شود، از مرزهای کشور جلوگیری شده و از ورود هزاران تریلیون ریال انواع کالای قاچاق که ورود آنها به کشور ضربه سنگینی به تولیدات داخلی کشور وارد می‌کرد، جلوگیری شده است.


برای حفظ امنیت در مرزهای کشور، نگاه دیپلماسی هم دارید؟
مرزبانان نیروی انتظامی در اقصی نقاط مختلف مرزهای ایران اسلامی حافظ منافع ملی کشور در مرزها بوده و در روابط دیپلماسی و مذاکره با کشورهای همسایه این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و یکی از مهم‌ترین وظایف اساسی و مهم مرزبانان، همکاری دوجانبه با مرزبان کشور مقابل براساس قراردادها و پروتکل‌ها و توافقنامه‌های طرفین در مرز برای رسیدن به امنیتی پایدار در نواحی مرزی است که از آن به‌عنوان دیپلماسی در مرز نام‌ برده می‌شود. ارتقای دیپلماسی مرزی در دستور کار جدی مرزبانی نیروی انتظامی است که منجر به ارتقای امنیت در مرزها می‌شود و در دنیای امروز باید حقوق همسایگی را بشناسیم و بر رعایت قوانین و مقررات مرزی اهتمام داشته باشیم. مرزبانان، مسوولیت سنگین حقوقی در نوار مرزی را به عهده ‌دارند و حراست از تمامیت ارضی ایران اسلامی وظیفه مرزبانان نیروی انتظامی است که باید برای اجرای هرچه ‌بهتر آن، دانش علمی را افزایش داده تا بر مأموریت‌های محوله اشراف پیدا کنند. انتظامات مرزی به مرزبانان اختیار می‌دهد با تشریفات و پروتکل‌ها با کشور مقابل و همسایه تعامل و ارتباط داشته باشند و نگهداری صحیح علائم مرزی، اهمیت ویژه‌ای در مرزها دارد که باعث حفظ اقتدار سازمانی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

افزایش ۹۴درصدی کشفیات مواد مخدر

باتوجه به افزایش تولید مواد مخدر در کشور افغانستان چه اقداماتی برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به مرزهای کشور صورت گرفته است؟
حضور نامشروع آمریکا در منطقه موجب افزایش تولید مواد مخدر در کشور افغانستان شده است، طی ۲۰ سال گذشته که پای آمریکا به کشور افغانستان باز شده، کشت و تولید مواد مخدر از ۲۰۰ تن در سال به ۹۰۰۰ تن رسیده است.


کشت و تولید مواد مخدر به قصد ترانزیت به کشورهای اروپایی افزایش داشته و خواسته ما از ملت‌های اروپایی این است که برای جلوگیری از ورود این بلای خانماسوز در کشورشان و در بین جوانان، از دولت‌های خود مطالبه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را داشته باشند.


جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به همسایگی با کشور افغانستان در واقع در لجمن- خط مقدم- مبارزه با مواد مخدر در مرزهای جنوب شرقی، شرق و جنوبی قرار دارد و مرزبانان نیروی انتظامی در شش ماهه گذشته سال جاری موفق به کشف ۶۸ تن انواع مواد مخدر در مرزهای کشور شدند که نسبت به سال گذشته ۹۴ درصد افزایش یافته است.

از کولبر مجاز حمایت می‌کنیم

آیا مرزبانی کولبری را جرم می‌داند؟
در بند هشت ماده چهار قانون ناجا، وظایف مرزبانی به عنوان ضابط قانونی مشخص شده است. یکی از این وظایف جلوگیری از تردد غیرمجاز از مرزها و مبارزه با انواع قاچاق اعم از سلاح و مهمات، انسان، مواد مخدر، مشروبات الکلی و جلوگیری ازورود هرگونه کالا غیر از مبادی ورودی و خروجی مرزهای رسمی، به‌خصوص حمل کالاهای ضدامنیتی، ضدفرهنگی و کالاهای ممنوع‌المعامله است. مرز طبق قانون تعریف دارد؛ هرگونه تردد غیرمجاز در مرز جرم تلقی می‌شود، گاهی مصاحبه‌هایی را شاهدیم که آگاهانه و ناآگاهانه عنوان می‌کنند که مرزبانی با کولبران برخورد کرده، در صورتی که کولبر مجاز مورد حمایت مرزبانی است، اگر اقدام کولبران قانونی و در چارچوب وظایف باشد، مرزبانی امنیت آنها را برعهده خواهد گرفت تا به شکل قانونی و در کمال امنیت به کولبری خود بپردازند.


کولبر فردی است که در زمان و مکان و روز مشخص به جابه‌جایی کالایی مشخص مبادرت می‌ورزد و عملکردش با نظارت مرزبانی است، اما وقتی فردی در نیمه‌شب در دره‌ها و ارتفاعات تردد غیرمجاز دارد و با مرزبانی درگیر شده و اقدام به تیراندازی می‌کند، مسلم است که کولبر نیست؛ گرچه با کوله خود اجناس غیرمجاز، ضدفرهنگی، مشروب، اسلحه و مهمات را حمل می‌کند. برخی اظهارنظرها و انتقادات بر علیه مرزبانی است که نباید تلاش شبانه‌روزی و مستمر سربازان،‌ درجه‌داران و مرزبانان ما که در شرایط سخت خدمتگزاری می‌کنند با اظهارنظرهای نادرست زیر سؤال برود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین