کد خبر: ۶۷۹۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل مطرح کرد

دموکرات‌ها و احتمال استمرار تحریم‌های هوشمند علیه ایران

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: با روی کار آمدن جو بایدن، این احتمال وجود دارد که تحریم‌های حداکثری ایالات متحده علیه ایران حفظ و حتی تحت عنوان تحریم‌های هوشمند علیه ایران در زمان دموکرات‌ها ادامه پیدا کند.
دموکرات‌ها و احتمال استمرار تحریم‌های هوشمند علیه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مهدی مطهرنیا ضمن اشاره به عدم پذیرش پیروزی بایدن از طرف ترامپ، اظهار کرد: ماجرایی که در سال ۲۰۰۰ بین بوش و الگور رخ داد، اکنون نیز مجددا در آمریکا در حال وقوع است و به یک بحران تبدیل شده است. در حال حاضر ایالات متحده در یک وضعیت مردد قرار دارد و این تردید به اندازه‌ای است که حتی مسکو و پکن به عنوان مراکز اصلی توجه به انتخابات آمریکا در بعد بین‌الملل، هنوز در گفتن تبریک به جو بایدن مردد هستند لذا مطرح شدن دعوای حقوقی از سوی ترامپ، نپذیرفتن پیروزی بایدن و امکان رفتن پرونده ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به دیوان فدرال ایالات متحده به مطرح است.

وی افزود: همچنین مجلس سنا نیز همچنان در دست جمهوری‌خواهان باقی مانده است، لذا بایدن با مشکلات بسیار زیادی در ارتباط با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران روبروست. از طرف دیگر مواضعی که بایدن تا کنون اعلام کرده است نشان از این دارد که او بازگشت به برجام را مشروط به پذیرش شروط بسیاری از طرف تهران می‌داند و اگرچه اعلام کرده است که به میراث اوباما یعنی برجام برمی‌گردد، اما معتقد است باید برجام بار دیگر مورد مذاکره گروه 1+5 قرار گیرد و بدین ترتیب ایران بار دیگر در این خصوص با آمریکا بر سر مذاکره بنشیند که این موضوع با مواضعی که تا کنون ایران اعلام کرده است در تعارض است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر سفر آبرامز، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، به اسرائیل و کشورهای منطقه و اعلام سفر پمپئو به اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ایجاد تحریم‌های حداکثری در ماه آینده بر علیه جمهوری اسلامی و ابلاغ آن توسط ترامپ پیش از ترک کاخ سفید، موجب می‌شود که صحبت‌هایی در خصوص افرایش تحریم‌ها علیه ایران مطرح شود و تحریم‌هایی که تا کنون تنها در رابطه با اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و آن هم قبل از فروپاشی آن در دوران ریگان وجود داشت، اکنون در قبال ایران مطرح شود.

مطهرنیا تصریح کرد: با روی کار آمدن جو بایدن، این احتمال وجود دارد که تحریم‌های حداکثری ایالات متحده علیه ایران حفظ و حتی تحت عنوان تحریم‌های هوشمند علیه ایران در زمان دموکرات‌ها ادامه پیدا کند. همچنین این مزیت برای دموکرات‌ها وجود دارد که اتحادیه اروپا، چین و روسیه همکاری بیشتری ناشی از همگرائی ایالات متحده در زمان دموکرات‌ها با نظام بین‌الملل تحت عنوان جهانی شدن داشته باشند و بین‌الملل‌گرایی دموکرات‌ها در این زمینه حساسیت‌ها نسبت به تهران و اعمال تحریم‌ها را افزایش دهد.

وی به وعده‌های ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ در خصوص عدم ورود به جنگی جدید اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس همین قول، در زمان ریاست جمهوری ترامپ آمریکا وارد برخورد مستقیم نظامی با ایران نشد؛ اگرچه ترور سردار سلیمانی در دستور کار قرار گرفت، اما در عمل آمریکا سعی کرد که به طور مستقیم وارد جنگ با ایران نشود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل بیان کرد: تجربه نشان داده که دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان در ارتباط با صدور دستور حمله نظامی، سرعت بالاتری دارند و نشان داده‌اند که به همان اندازه که اهل مذاکره هستند، در انجام عملیات نظامی سریع‌تر از جمهوری‌خواهان وارد عمل می‌شوند.

وی با بیان اینکه اسرائیل همواره شریک استراتژیک ایالات متحده بوده است، گفت: اگرچه از قرن بیست و یکم به بعد دیگر شریک حیاتی آمریکا نیست، اما یکی از مهم‌ترین شرکای استراتژیک آمریکا در سطح بین‌الملل آن هم در منطقه بسیار مهم خاور میانه است‌. لذا اگرچه بایدن نسبت به ترامپ در سیاست‌های خود در قبال رژیم صهیونیستی میانه‌روتر و با انتقاداتی نسبت به دولت تل‌آوویو عمل می‌کند، اما رسما حمایت خود از امنیت دولت اسرائیل را اعلام کرده و آمریکا را متعهد به حمایت از تل‌آویو می‌داند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: لذا روی کار آمدن بایدن باعث عدم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی نخواهد شد. اگرچه با رسیدن بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، دولت مستقل فلسطینی امید بیشتری را می‌تواند داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین