کد خبر: ۶۸۵۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰

دوئل کرونا با معیشت مردم/ کابوسی یک ساله که تمامی ندارد

نزدیک به یک سال پیش که کرونا آمد، ترس وجودمان را فرا گرفت و تمام و کمال خودمان را ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی می دانستیم؛ ولی این روزها گویی این کابوس یکساله تمامی ندارد و در زندگی روزمره همه ما جاخوش کرده و عادی شده است.
دوئل کرونا با معیشت مردم/ کابوسی یک ساله که تمامی ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

یک سال پیش در چنین روزهایی هنوز میزبان میهمان ناخوانده نبودیم و «کرونا» را نمی شناختیم. از اوایل اسفند بود که زمزمه شیوع یک بیماری ناشناخته همه را دچار استرس و نگرانی کرد. وسواس گونه و با اضطراب دستورالمعمل های بهداشتی را رعایت می کردیم، ماسک می زدیم و وقتی بیرون می رفتیم، الکل همراهمان داشتیم.

مثل همیشه نوع دوستی مان گل کرد و پای کار آمدیم و شبانه روزی ماسک دوختیم و رایگان توزیع کردیم و شاید اولین بار که زمزمه قرنطینه شهرها مطرح شد، یاد فیلم های علمی و تخیلی افتادیم که اکنون به واقعیت تبدیل شده است.

حس از دست دادن عزیزان و ترس بیمار شدن سراسر وجودمان را فرا گرفته بود و واقعا خودمان را ملزم به رعایت کامل توصیه های بهداشتی می دانستیم.

عید که همیشه بهترین فرصت دید و بازدیدها و دورهمی هایمان بود، غریبانه آمد و غریبانه هم رفت. همه در خانه ها تنها ماندیم و به صورت مجازی دلتنگی هایمان را رفع کردیم، ولی این روزها کرونا گویی از مهمان نوازی و مهربانی ما خوشش آمده و جا خوش کرده؛ ما هم انگار با کرونا خو گرفتیم. شاید باورش سخت باشد ولی نسبت به کرونا بی تفاوت شده ایم و انگار کرونای وحشتناک دیروز، بخشی از زندگی امروز ما شده است.

صاحبان مشاغل و اصناف می گویند که تابع قانون هستند و می خواهند سهمی در قطع زنجیره انتقال کرونا داشته باشند، ولی خیلی‌ها دغدغه معیشت و نان شب زن و فرزند خود را دارند و باید سرکار باشند تا شرمنده تامین مایحتاج خانواده نشوند.

طی ماه های گذشته بسیاری از مشاغل زیان دیده اند و علیرغم تلاش دولت در پرداخت تسهیلات معیشتی برای جبران بخشی از ضرر و زیان کرونا، هنوز هم اقتصاد دغدغه بسیاری از مردم است تا جایی که گویی حاضرند به جنگ تن به تن با کرونا بروند، اما دست خالی به خانه برنگردند.

قطعا این زخم مرهمی جز رخت بربستن کرونا و برگشتن به زندگی عادی ندارد که آن هم با همت جمعی و توجه جدی تر به رعایت پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال ممکن می شود.

مردم از کرونا آسیب دیدند، ولی باید قانون را اجرا کنیم

اسماعیل میرغضنفری، فرماندار شهرستان بندرانزلی در جلسه ستاد اضطراری کرونا، با بیان اینکه اعلام وضعیت شهرها در روزهای کرونایی دغدغه مردم است، گفت: از همراهی مردم که در ماه های اخیر با تصمیمات اتخاذ شده برای برون‌رفت از این بن بست همراهی کردند، قدردان هستیم زیرا اگر همراهی مردم نباشد این تصمیمات اجرایی نخواهد شد و مردم با همراهی و کمک خود می‌توانند کمک حال مسئولان بوده تا بتوانیم وضعیت را به حالت مطلوب برسانیم.

وی با بیان اینکه هر تصمیمی در رابطه با کرونا توسط دولت، وزارت بهداشت، ستاد کرونا یا حاکمیت اتخاذ شود به دلیل محدودیت ها به یک گروه یا چند گروه آسیب می زند، گفت: به عنوان نمونه تعطیلی مشاغل قطعا در اجرای فعالیت اقتصادی خلل ایجاد کرده و باعث می‌شود اجرای تصمیمات را از سوی مردم سخت کند لذا به مردم حق می‌دهم ولی باید به مسئولان نیز حق داد تا دستورالعمل های ابلاغی اجرایی شود.

فرماندار بندرانزلی، با تاکید بر اینکه تمام رویکرد ما تذکری و ایجابی است و تصمیم دولت و حاکمیت برخورد سلبی و قهری نیست، خاطرنشان کرد: اگر مجبور شویم برای سلامت عموم جامعه در اعمال قانون سختگیری لازم را خواهیم داشت.

میرغضنفری ادامه داد: در مرحله اول با ارشاد و تذکر، سپس اخطار کتبی و گرفتن مهلت ۲۴ ساعته و اگر نشد، با اجرای قانون سلبی وارد عمل می شویم، زیرا مردم آسیب دیده اند و نمی خواهیم بیشتر آسیب ببینند؛ از طرف دیگر نمی توانیم قانون را اجرا نکنیم.

مردم از حضور در تجمعات پرهیز کنند

دکتر بابک صیاد، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی نیز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از آغاز اجرای طرح شهید سلیمانی تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار خانوار در سطح شهرستان غربالگری شدند، اظهار کرد: با تلاش همکاران و همچنین اجرای موفق طرح غربالگری شهید سلیمانی ردیابی بیماری نسبت به قبل در سطح شهرستان بهتر شده و قابل قبول است.

وی با اشاره به وضعیت این روزهای جامعه و لزوم رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی، تصریح کرد: متاسفانه طبق آمار وضعیت شهرستان رو به صعود است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی، با اشاره به اینکه شهروندان رعایت پروتکل های بهداشتی را به صورت جدی مورد توجه داشته باشند، تاکید کرد: از همه مردم درخواست داریم تا حد ممکن در اجتماعات حضور پیدا نکنند و از حضور در تجمعات بپرهیزند، زیرا بیشترین جایی که بیماری انتقال پیدا می‌کند در تجمعات است.

صیاد، با تاکید بر اینکه در صورت لزوم برای خروج از خانه حتما رعایت فاصله گذاری اجتماعی را مدنظر داشته و ماسک بزنیم، گفت: این حداقل کاری است که مردم می توانند با انجام آن کادر بهداشت و درمان را در کنترل بیماری کرونا یاری دهند تا بتوانیم هر چه سریع تر شاهد ریشه کنی کرونا باشیم.

رعایت قانون و دستورالعمل های بهداشتی از سوی تک تک آحاد جامعه، شاید سخت باشد و حتما این روزها همه ما به نوعی از این همه محدودیت خسته شده ایم، اما سختی های این روزها به شیرینی جان سالم خودمان و اطمینان از سلامت عزیزانمان می ارزد.

اگر چند صباحی دلتنگی دوری را تحمل کنیم، بهتر است تا خدای نکرده ملال دلتنگی عزیزانمان بشود داغ همیشگی دل هایمان...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین