کد خبر: ۶۹۷۹۵۴
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
چگونه توافق هسته‌ای ایران را بادوام‌تر کنیم

توصیه‌هایی برای حفظ برجام و روابط ایران و امریکا

حسین موسویان دیپلمات پیشین ایران و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و ابواقاسم بینات استاد دانشگاه هاروارد آمریکا طی مقاله ای مشترک در نشریه آمریکایی به بررسی چگونگی احیای توافق هسته ای پرداختند. ایران و امریکا هر دو باید این موضوع را برسمیت شناسند که نزاع سیاسی‌شان در چهار دهه گذشته برنده‌ای نداشته و بازی باخت - باخت برای آنان بوده است.
توصیه‌هایی برای حفظ برجام و روابط ایران و امریکا
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- آمریکا و ایران باید بتوانند نزاع سیاسی خود را در محدوده‌ای کنترل شده حفظ کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "حسین موسویان" دیپلمات سابق ایران و از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مقاله‌ای در نشریه "نشنال اینترست" توصیه‌هایی را برای چشم‌انداز برجام و روابط ایران و امریکا مطرح کرده است.

او می‌نویسد: "سرنوشت برجام به رشته‌ای آویزان است. در حالی که دیپلمات‌ها به دنبال یافتن راهی برای احیای برجام هستند، پرسش اساسی مطرح شده آن است که چگونه می‌توان به توافقی با دوام دست یافت که در دوره "جو بایدن" و جانشین او حفظ شود. معامله‌ای بزرگ با ایران و مشارکت دادن کنگره در توافق هسته‌ای می‌تواند دو راه حل بالقوه باشد، اما عملی و واقع‌گرایانه نیست. فراتر از آن، ما می‌توانیم توافق هسته‌ای را در بلندمدت از طریق تنظیم دوباره رابطه ایران و امریکا و برقراری نوعی رابطه و شیوه زیست میان ایران و امریکا حفظ کنیم.

در پنج سال گذشته، آشکار شد که تهدید اصلی برای برجام تمایل امریکا برای استفاده از اهرم تحریم به منظور اعمال فشار اقتصادی بر ایران و به حداقل رساندن نفع ایران از لغو تحریم‌ها بوده است. این بدان خاطر است که تنش اصلی در رابطه ایران و امریکا درباره منطقه است و نه صرفا درباره مسئله هسته‌ای. خروج امریکا از برجام در دوره ترامپ و اعمال تحریم‌ها علیه ایران به امید حصول توافقی تازه و توافق بر سر مسائل منطقه‌ای بود.

نگرانی از عهدشکنی امریکا و دغدغه‌ها و انگیزه‌های امنیتی ایران سبب می‌شوند تا تهران از پایبندی کامل به برجام سر باز زند و قابلیت‌های هسته‌ای را به عنوان اهرم خود حفظ کند. آسان و سریع بودن روند بازگشت تحریم‌های امریکا و زمان‌بر بودن روند احیای زیر ساخت‌های هسته‌ای سبب می‌شوند تا تهران دغدغه و نگرانی‌های جدی را در سیاستگذاری خود لحاظ کند.

خروج امریکا از برجام صرفا مهر تاییدی بر نگرانی‌های ایران و عاملی برای تشدید بی‌اعتمادی میان دو کشور بود. خروج از این وضعیت بدون کنار گذاشتن ذهنیت بازی با حاصل جمع صفر در رابطه ایران و امریکا امکان‌پذیر نیست. ایران و امریکا هر دو باید این موضوع را برسمیت شناسند که نزاع سیاسی‌شان در چهار دهه گذشته برنده‌ای نداشته و بازی باخت - باخت برای آنان بوده است. امریکا و ایران باید راهی برای مدیریت نزاع سیاسی شان پیدا کنند. این موضوع امکان‌پذیر نخواهد شد مگر آن که امریکا در تعیین استراتژی خود ارزیابی واقع‌بینانه‌تری از قابلیت‌ها و اهداف ایران در منطقه داشته باشد و رویکرد مبالغه‌آمیز و هشدار دهنده را کنار گذارد.

رویکرد واقع‌بینانه‌ای که امریکا باید در پیش گیرد پذیرش این واقعیت است که ایران تنها قدرت در میان قدرت‌های منطقه است که کم‌ترین بودجه را برای هزینه‌های نظامی خود در نظر گرفته است. ایران خواستار برسمیت شناخته‌شدن نقش منطقه‌ای خود است و نباید این موضوع را به عنوان مداخله منطقه‌ای قلمداد کرد.

فعالیت ایران در عراق و سوریه برای جلوگیری از سقوط متحدان‌اش بوده و نه در راستای توسعه‌طلبی. همچنین، حضور نظامی ایران در منطقه در مقایسه با عربستان، اسرائیل و ترکیه بسیار کمرنگ‌تر بوده است. دستیابی به راه‌حلی میان ایران و امریکا آسان نیست و ظرف مدت یک شبانه روز حاصل نخواهد شد چرا که دو طرف چهره‌ای هیولاوار را در چهار دهه گذشته از یکدیگر ترسیم کرده‌اند.

با این وجود، با نشان دادن حسن نیت و اقداماتی اعتمادساز از جمله کاهش انگشت اتهام گرفتن لفظی به سوی یکدیگر و خودداری از شعار دادن، دو کشور می‌توانند روند تنش‌زدایی تدریجی را مدیریت کنند. این کار با احیای برجام و اجرای آن با حسن نیت امکان‌پذیر است. همکاری اقتصادی در چارچوب برجام می‌تواند گام بعدی باشد. قرارداد بوئینگ با ایران برای فروش هواپیما در دوره اوباما نشان داد همکاری اقتصادی امکان‌پذیر است. قرارداد‌های مشابه می‌توانند ایران را در چارچوب تجارت عادی بین‌المللی قرار دهند و باعث ایجاد روابط نامحدود بانکی آن کشور با نهاد‌های مالی سرتاسر جهان شوند".

موسویان در ادامه می‌افزاید: "حل مسائل امنیتی منطقه‌ای اما دشوارتر است و لازمه آن ایجاد سطح بالاتری از اعتماد متقابل خواهد بود. با این وجود، اگر منافع مشروع امنیتی در منطقه لحاظ شوند امکان کاهش تنش و مهار رقابت و ایجاد بستر نظام همکاری بلندمدت فراهم خواهد شد. در آن صورت می‌توان راه‌حلی برای مسائلی، چون جرایم ‌سازمان‌یافته، امنیت انرژی، مشکلات زیست محیطی، قاچاق مواد مخدر و ثبات منطقه‌ای پیدا کرد. ناکام ماندن در ایجاد سطحی حداقلی از همزیستی مسالمت‌آمیز میان ایران و امریکا باعث تداوم ناامنی در منطقه می‌شود و دو کشور و کل منطقه را به سوی منازعه نظامی سوق خواهد داد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
7
فقط فشار روزافزون بر مردم بیچاره ایران و به تاراج رفتن منابع ملی توسط سایر قدرت ها بوده
محمدگلکارخوزانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
1
2
باسلام
بزرگترین اشتباه این بود که بعد از برجام ما به درخواست اوباما جواب منفی دادیم و اوباما خیلی میخواست که این تابو سه دهه قطع ارتباط را بشکند و مایل بود به ایران بیاد و اول هم به دیدار رهبری برود و اگر انجام می شد به نظر خیلی بهتر بود و در صورت عدم حصول نتیجه برای مردم برای همیشه روشن بود که ارتباط حسنه داشته باشند ولی آمریکا زیر بار نرفت و این پرونده تا تجدید نظر آمریکا مبنی تن دادن به درخواست های ایران بسته میشد ولی یک عده کاسبان تحریم بازی و حرفهای چندر یک غاز خورد مردم دادند که نتیجه آن آمدن ترامپ و هزار مصیبت برای مردم درست کردن بخصوص طبقه آسیب پذیر جامعه که جمعیت حداقل 60 ملیون را دارا میباشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
در برجام آشکارا عقب نشینی کردیم اما چند روز بعد از اجرای سریع و یکطرفه برجام آمریکای اوباما بر تحریم ها افزود. و شما این را و واقعیت جنگ آمریکا با نظام سیاسی مستقل کشورمان را نادیده می گیرد! بحث ترامپ و اوباما نیست.رفتار بایدن را ببینید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
2
این تحلیل در حالت واقع گرایانه به شرطی که همه خواهان صلح وجهان عاری از جنگ باشند درست است اما نکته اصلی که درش رعایت نشده ویا به عمد دیده نشده و حذف شده اینه که قدرتهای بزرگ برای بهره برداری از دیگر کشورها و در صورت لزوم تغییر در جغرافیای جهان و یا تغییر دادن مهره های بازی عنصر تفرقه و اختلاف افکنی و دشمن تراشی دربین کشورها همیشه استفاده میکنن ببینید این مشکل در آبهای چین کشورهای جدا شده از چین حوزه آسیای میانه منطقه قره باغ منطقه کشمیر کشورهای جدا شده از روسیه و جزیره کریمه و در خاورمیانه اسرائیل در افریقا نزاع همیشگی به اضافه داعش کنونی نا امنی افغانستان که باعث نا امنی ایران پاکستان چین و ازبکستان وغیره اگه واقعا جامعه جهانی به خصوص قدرتهای بزرگ اگه عزمی برای بر طرف شدن این مسائل را داشت تا به حال همه این ها حل شده بود اما تجارت این قدرتها از نا امنی درهمین نقاط میباشد و بده بستانها در همین مناطق است فقط قدرتها سعی بر این دارند تا توازنی بر قرار باشد تا هیچگاه هیچکدام نتواند برتری بر دیگری یابد بستن عمد نامه ها وپیمانها ویا زدن زیر آنها در همین راستا صورت میگیرد زمانی اسرائیل دلیل خرید سلاح اعراب از اونا بود و حالا ایرانه و اسرائیل از فرمول کنار رفته بر همین اساس وجود ایران حتی برای خود اسرائیل نیز مهم است چون توجهات رو از روی اون کم کرده فقط اونا ایران رو کنترل شده تر میخواهند
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
6
بازندش مردم ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
3
1
درود فراوان به انسانهای فرهیخته . علم و درایت افرادی مانند موسویان گاهی خطرات بزرگی را از کشورها دور میکند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
8
1
وضع امروز آمریکا و ایران رو با وضع چهل سال پیش آمریکا و ایران مقایسه کنید حساب کار دستتون میاد.
چهل سال پیش آمریکا تو خاک ایران نیرو پیاده کرد کسی متوجه نشد. الان ایران یک تنه سوریه رو نگه داشت در مقابل ده ها کشور. کشتی اسراییل رو با موشک میزنه، پایگاه آمریکا رو بمباران میکنه.
دوستانی هم که اینها رو پیشرفت نمیدونن، وضع تغذیه رو از پدرانشون در اون زمان بپرسن و با الان مقایسه کنن. چرا تغذیه؟ چون هر چیز دیگه ای بگیم میگن دنیا پیشرفت کرده ما هم پیشرفت کردیم. شیر رایگان و بیسکوییت و این چیزهایی که گفته میشه در مدارس میدادن هم به خاطر گزارش های فائو از سوء تغذیه بچه های ایرانی بوده. اینقده دست کم نگیریم خودمونو.
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
0
ظریف با فشار دوستان از دشمن بدتر .
خیلی سنگ از چاه در اورد .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
1
این آقای خارج نشین همان حرفها و توجیه های داخلی را به زبان دیگه تکرار کرده و با التماس از آمریکا میخواهد تحریم ها را بردارد پا شو بیا ایران تو اصلا چطوری رفتی اونجا و تابعیت گرفتی داری عشق دنیا میکنی .
ناشناس
|
France
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
2
دیپلمات پیشین که حالا استاد دانشگاه آمریکا شده و در نشریه آمریکایی نظریه میدهد . و لابد تابعیت آمریکا هم گرفته . خوش به حالش
اوباما واقعا طی برجام خیلی امتیازات به مسولین قبلی و خانواده ها شون داد .از جمله همین اقامت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
1
مطمئن باشيد برنده انگليس فرانسه و روسيه و کشورهاي عربي بودند
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
1
برنده نزاع
عربستان وکشورهای حاشیه خلیج فارس که از شتر چرانی به بزرگترین فرودگاه ومدرنترین هواپیما ها را وهزاران پیشرفت برای کشور وملتشان ،،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
2
برنده اصلی چین و روسیه و عربستان بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
2
بازنده واقعی مردم و کشور ایران
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
2
چقدر پول از جیب ملت بدبخت ایران میدهند تا اینرا در رسانه های امریکا چاپ کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
3
برنده اصلی اول از همه اسرائیل، بعد امارات،عربستان، بحرین و قطر و بالاخره چین و روسیه. بازنده اصلی اصلی اصلی هم مردم ایران.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین