کد خبر: ۷۱۱۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

بدترین کارهایی که هنگام گیر افتادن در آسانسور می‌توانید انجام دهید!

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه به آمار بالای محبوس شدگان در آسانسور در قطعی‌های اخیر برق اشاره کرد و خواستار رعایت نکاتی ایمنی برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی شد.
بدترین کارهایی که هنگام گیر افتادن در آسانسور می‌توانید انجام دهید!
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا برزگر اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به قطعی برق در مناطق مختلف شهر، میزان گرفتار شدن افراد در آسانسورها افزایش یافته است و این اتفاق بیشتر در ساختمان‌های بلندمرتبه رخ می‌دهد.

وی در ادامه قطع برق ساختمان، استفاده نادرست مسافر از آسانسور و نقص مکانیکی و الکتریکی را سه دلیل عمده از کار افتادن آسانسور دانست و افزود: در هنگام گیر افتادن در آسانسور باید توجه داشت که بدترین کار بیرون پریدن یا بالا رفتن از آسانسور است که بسیار کار غیر عاقلانه‌ای است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث در حوزه آسانسور زمانی رخ می دهد که مردم تلاش می‌کنند خودشان از آسانسور خارج شوند، افزود: اگر هنگام قطع برق، داخل آسانسور محبوس شدید و اقدام به نجات شما کردند بخصوص اگر اتاقک آسانسور بین طبقات بود حتما ابتدا درخواست کنید کلید اصلی برق یا فیوز آسانسور قطع شود و بعد اقدام به خارج کردن خود کنید. باید توجه داشت اگر هنگام خروج شما و قطع نکردن فیوز ناگهان برق وصل شود اتاقک طبق دستور قبلی شروع به حرکت ناگهانی کرده و لطمات جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد.

برزگر با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی در آسانسور بمانید چرا که آسانسور سقوط آزاد نمی‌کند و ایمن است، افزود: در زمان سقوط، ترمزهای آسانسور از سقوط آزاد آن جلوگیری می‌کنند. نگران اکسیژن نباشید چرا که جریان هوا در آسانسور وجود دارد و کابین آسانسور در برابر آن ایزوله نیست.

وی افزود: نگران ماندن در تاریکی نباشید. در هنگام بروز مشکل سیستم روشنایی آسانسور کار خواهد کرد. خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید از طریق دکمه زنگ خطر در آسانسور یا تلفنی که در داخل کابین تعبیه شده است با بیرون تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. یا با تلفن همراه خود شماره ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را شماره گیری کنید.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه گفت: اگر مورد اضطراری پیش آمد، مثلا یکی از مسافران از بیماری قلبی رنج می‌برد، از طریق تلفن همراه خود با اورژانس تماس بگیرید. در هنگام بروز مشکل از درب‌های آسانسور فاصله بگیرید و به سمت انتهای کابین بروید. هنگامی که برای کمک به شما آمدند و درب آسانسور باز شد به جلوی پایتان نگاه کنید، ممکن است کابین کاملا هم سطح با طبقات نایستاده باشد. در آخر، هنگام خروج عجله نکنید و دیگران را هل ندهید.

وی در ادامه به بیان آماری در خصوص تماس‌های مردمی با آتش نشانی به دلیل محبوس شدن در آسانسور اشاره کرد و گفت: از ابتدای قطعی های روزانه و مکرر برق، ۱۱ مورد تماس تلفنی در خصوص مشکلاتی که قطع برق برای آسانسور ایجاد کرده با سازمان آتش نشانی ساوه صورت گرفته است.

برزگر در خصوص سایر حوادث مربوط به قطعی برق نیز گفت: محبوس شدن افراد در مغازه به خاطر درب‌های برقی و گیر افتادن در بالای بالابر نیز گزارش شده است که آتش نشانان ساوه با حضور در محل به مردم خدمت رسانی کرده اند.

او تصریح کرد: در حوادث آسانسور غالبا امدادرسانی آتش نشانان شامل رهاسازی محبوسین با رعایت نکات ایمنی از داخل کابین آسانسور است و خوشبختانه تمامی ماموریت‌ها با موفقیت و بدون وارد شدن هرگونه آسیبی به مردم صورت گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین