کد خبر: ۷۱۲۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

ادعای بانک آمریکایی/ ورود نفت ایران به بازار قیمت‌ها را افزایش می‌دهد

بانک آمریکای گلدن ساکس در پیش‌بینی عجیب اعلام کرده که لغو تحریم‌های نفتی علیه کشورمان می‌تواند به افزایش نفت در بازار جهانی منجر شود.
ادعای بانک آمریکایی/ ورود نفت ایران به بازار قیمت‌ها را افزایش می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از CNBC، مدیر بخش تحقیقات انرژی بانک گلدمن ساکس آمریکا می‌گوید: توافق ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای می‌تواند علیرغم آنکه به افزایش عرضه نفت به بازار جهانی منجر شود باعث شود که قیمت طلای سیاه در بازار هم افزایش یابد.

دامین کروالین، در این باره می‌گوید: اگر چه ممکن است متناقض به نظر برسد اما توافق برای بازگشت نفت ایران می‌تواند به افزایش قیمت در بازار جهانی منجر شود.

چند هفته‌ای است که ایران و 1+4 در کنار حضور غیرمستقیم آمریکا در حال مذاکره برای احیای برجام هستند و هنوز مشخص نیست که چه زمانی قرار است این مذاکرات به سرانجام برسد.

هرگونه توافق در این زمینه به معنای لغو تحریم علیه ایران است که از سال 2018 و در پی خروج آمریکا از برجام علیه کشورمان اعمال شده است.

کروالین برای اثبات ادعای خود به افزایش قیمت نفت در ماه آوریل و پس از اعلام اوپک‌پلاس مبنی بر تصمیم برای افزایش عرضه تدریجی قیمت به بازار اشاره کرد.

وی گفت: آنها تصمیم به افزایش عرضه گرفته‌اند و در عین حال شاهد افزایش قیمت بودیم. چرا؟ به خاطر اینکه شاهد از بین رفتن بی‌ثباتی و ابهامات موجود در بازار بودیم.

این کارشناس بانک گلدمن‌ساکس می‌گوید: می‌توان ادعای مشابهی هم درباره نفت ایران مطرح کرد چرا که حصول توافق می‌تواند بخشی از ابهامات و بی‌ثباتی موجود در بازار را از بین ببرد و نهایتا به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی منجر شود البته دیگر کارشناسان نظری مخالف کروالین‌ها دارند و معتقدند ورود نفت ایران به بازار جهانی حداقل در کوتاه‌مدت به کاهش قیمت منجر خواهد شد.

بانک مورگان استنلی طی مقاله‌ای گفته که افزایش صادرات نفت ایران احتمالا باعث خواهد شد تا قیمت نفت برنت زیر سقف 70 دلار در هر بشکه محدود شود و باعث می‌شود که قیمت برنت در نیمه دوم سال 2021 بین 65 تا 70 دلار کاهش یابد.در حال حاضر قیمت نفت برنت حدود 71.4 دلار است.

توماس وارگا، کارشناس PVM OIL می‌گوید: به نظر ما واکنش اولیه بازار به ورود نفت ایران کاهش قیمت خواهد بود.

آستین پیکل، کارشناس موسسه ولز فاروو، نیز بر این باور است که ورود نفت ایران در صورت وصول توافق می‌تواند به یک فشار کاهش‌دهنده قیمت در بازار جهانی تبدیل شود.

با این حال اما کارشناسان می‌گویند: اگر ورود نفت ایران به بازار جهانی به کاهش قیمت منجر شود این مسأله موقتی خواهد بود.

پیکل در این باره می‌گوید: ما بر این باوریم که روند رو به افزایش تقاضا و واکنش نظام‌مند اوپک‌پلاس در این زمینه باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد.

وارگاه هم معتقد است که به همین دلیل قیمت نفت در بازار جهانی در سه ماهه پایانی سال 2021 به 80 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

وی می‌گوید: از زمان حصول توافق تا زمانی که ایران بتواند صادرات نفت خود را افزایش دهد یک فاصله زمانی خواهد بود و در همین بازه تقاضای نفت در جهان به قدری افزایش خواهد یافت که بتواند ورود این حجم نفت را هضم کند.

وی می‌گوید: اگرچه روند بهبود اقتصاد جهانی خیلی متوازن نبوده و شاهد بهبود سریع‌تر اوضاع در کشورهای توسعه‌یافته نسبت به کشورهای در حال توسعه بودیم زمانی که روند واکسیناسیون در آسیا سرعت بگیرد قیمت نفت هم افزایش سریع‌تری را تجربه خواهد کرد.

وارگاه بر این باور است ورود نفت ایران ممکن است فقط روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را کمی به تأخیر بیندازد.

یکی از کارشناسان مؤسسه S&P گلوبال نیز بر این باور است که افزایش صادرات نفت ایران در کنار افزایش تولید نفت در آمریکا باعث فشار کاهشی بر قیمت نفت در ماه‌های پایانی سال جاری خواهد بود و در نتیجه قیمت را برای اواخر سال 2021 و 2022 به 60 دلار در هر بشکه کاهش خواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین