کد خبر: ۷۱۳۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

تاثیر نور آفتاب در جلوگیری از شیوع بیماری ام اس

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در نقاطی که مردم در معرض نور آفتاب کمتری هستند، شیوع ام اس بالاتر است، گفت: شاید یکی از دلایل بالا بودن آمار ام اس در این استان این باشد که ساکنان این استان کمتر در معرض نور آفتاب قرار دارند.
تاثیر نور آفتاب در جلوگیری از شیوع بیماری ام اس
آفتاب‌‌نیوز :

مجید جعفری با بیان اینکه ام اس یک بیماری خود ایمنی است، اظهار کرد: در بیماری ام اس، سیستم ایمنی علیه میلین (غلاف سلول‌های عصبی) در مغز و نخاع وارد واکنش می‌شود و آن‌ها را از بین می‌برد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه چند فاکتور در ایجاد بیماری ام اس موثر است، افزود: ژنتیک، عوامل محیطی، ویروس ( EBB ) و عوامل دیگر در بروز این بیماری اثرگذار هستند و این مطلب که گفته می‌شود، عناصر موجود در آب باعث بیماری ام اس می‌شوند، هنوز اثبات نشده است.

وی در خصوص شایع بودن بیماری ام اس در برخی از نقاط کشور، تصریح کرد: علت این مسئله که چرا تعداد مبتلایان به این بیماری در برخی از استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری بالا است، هنوز مشخص نشده، اما یکسری از تئوری‌ها از جمله فاصله از خط استوا و کم شدن نور آفتاب برای این بیماری مطرح است.

جعفری ادامه داد: در نقاطی که مردم در معرض نور آفتاب کمتری هستند، شیوع ام اس بالاتر است و نمونه بالای ابتلا به ام اس در کشورهای حوزه اسکاندیناوی در اروپا است، آب و هوای بسیار سردی دارند، اما باز هم این قائده کلی نیست، به‌عنوان مثال عرض جغرافیایی انگلیس و ژاپن تقریبا برابر است، اما آمار ام اس در انگلیس ۶۰ برابر ژاپن است.

این متخصص مغز و اعصاب کمبود ویتامین D را در ابتلا به بیماری ام اس موثر دانست و اضافه کرد: در چهارمحال و بختیاری مردم کمتر در معرض نور آفتاب هستند و احتمالا این مسئله در ابتلا به ام اس موثر باشد.

وی درباره ژنتیکی بودن این بیماری، توضیح داد: بررسی‌ها نشان داده است که اگر یک نفر در یک خانواده مبتلا به ام اس شود، تنها چهار تا پنج درصد بستگان درجه یک ممکن است به ام اس مبتلا شوند.

جعفری شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری ام اس را بین ۲۰ تا ۴۰ سال عنوان کرد و ادامه داد: ابتلا به این بیماری در افراد با سن کمتر از ۱۰ سال و بالاتر از ۶۰ سال به ندرت اتفاق می‌افتد.

این متخصص مغز و اعصاب شیوع بیماری ام اس را در بانوان دو تا سه برابر مردان عنوان و بیان کرد: علت این مسئله مربوط به تغییرات هورمونی در بانوان است و در مجموع بیماری‌های خودایمنی در بانوان بیشتر از مردان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه بانوان مبتلا به ام اس هم می‌توانند باردار شوند، تصریح کرد: احتمال ابتلا به ام اس پس از زایمان وجود دارد، زیرا پس از زایمان تغییرات هورمونی در بدن صورت می‌گیرد، اما مشاهده شده است که زن مبتلا به ام اس که زایمان‌های متعدد داشته باشد، از شرایط بهتری در مقایسه با زنان با تعداد زایمان کمتر، برخوردار است، آن‌چه که در بیماری ام اس اهمیت دارد، مصرف دارو و کنترل بیماری است.

جعفری در خصوص نشانه‌های بیماران مبتلا به ام اس، گفت: تاری دید، کم شدن دید، دو بینی، بی‌حسی و ضعف اندام و سرگیجه شایع‌ترین نشانه‌های بیماری ام اس است، البته خستگی زودرس و تحمل نکردن گرما نیز از جمله نشانه‌های دیگر این بیماری محسوب می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه سیر بیماری ام اس به‌دلیل ژنتیک افراد، محیط و برخورد با بیماری در افراد متفاوت است، عنوان کرد: بیماری اکثر افراد با دارو کنترل می‌شود و بیماران می‌توانند از زندگی نرمال برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: دریافت ویتامین D، ورزش، مصرف نکردن سیگار و الکل، مصرف ویتامین‌ها و استفاده از غذاهای دریایی از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین