کد خبر: ۷۱۳۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰

رقابت شدید امارات و عربستان برای اشغال جزیره میّون در یمن

پس از غصب جزیره «سقطری» در جنوب یمن توسط اماراتی‌ها با کمک صهیونیست‌ها، این بار ابوظبی و ریاض رقابتی شدیدی را برای تصرف جزیره استراتژیک «میّون» در دهانه تنگه «باب المندب» به راه انداخته‌اند.
رقابت شدید امارات و عربستان برای اشغال جزیره میّون در یمن
آفتاب‌‌نیوز :

صرف نظر از اهمیت راهبردی تنگه «باب المندب» و جزیره "میّون" که سیطره بر آن یکی از مهمترین اهداف تجاوز ائتلاف سعودی – آمریکایی علیه یمن به شمار می‌آید، به تازگی عربستان در رقابتی شدید با امارات، خیز بلندی را برای تصرف این جزیره که در یکی از مهمترین نقاط در تنگه باب المندب یعنی ورودی آن به دریای سرخ می‌باشد، برداشته‌اند، جزیره‌ای که از آن به «ثروت نهفته در تنگه باب المندب» یاد می‌شود و در این میان نمی‌توان طمع و چشمداشت‌های صهیونیستی این دو رژیم را نادیده گرفت.

با گذشت بیش از ۶ سال از حمله ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن، هر روز بر ابعاد این تجاوز افزوده می‌شود، به ویژه آن که متجاوزانی همچون امارات اهداف خاصی از جمله تقسیم یمن و غصب نقاط راهبردی این کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

از همان ابتدای تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به یمن، اهداف مختلف متجاوزان به ویژه عربستان و امارات به این کشور اسلامی مشخص شد. هدف اصلی سعودیها از حمله به یمن دسترسی کامل به منابع نفتی این کشور با روی کار آوردن دولتی وابسته در یمن و هدف امارات نیز تقسیم این کشور و غصب نقاط راهبردی آن و حمایت از «شورای انتقالی جنوب یمن» بود، اما با اشغال جزیره "سقطری" در جنوب یمن توسط رژیم امارات با کمک نظامیان رژیم صهیونیستی و خیز آنها برای اشغال جزیره میّون، سعودی‌ها نیز برای عقب نماندن از غافله اقدامات اشغالگرانه خود در جنوب یمن را شروع کردند.

با توجه به اهداف دو کشور عربستان و امارات و ادامه جنایات شش ساله آنها در حق مردم یمن، مشاهده می‌کنیم که این دو کشور متجاوز، هیچکدام در راستای منافع مردم یمن، به این کشور کوچک و مسلمان تجاوز نکرده‌اند، بلکه برای تامین منافع نامشروع خود اقدام به آن نموده‌اند.

هر چند پیش از این گفته می‌شد که اهداف غاصبانه امارات در یمن بیش از عربستان است و سران ابوظبی در ادامه راه تجاوزگرانه خود و پیشبرد اهداف غاصبانه‌شان پس از توافق سازش در ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ، پای رژیم صهیونیستی را نیز در این مسیر باز کرده‌اند و با کمک صهیونیست‌ها به دنبال رسیدن به آرزوهای غاصبانه خود هستند، اما پیشنهادات وسوسه انگیز اخیر دلالان سعودی به اهالی جزیره میّون برای فروش زمین‌ها و خانه‌های خود و خروج از آن، حکایت از اقدامات غاصبانه سران سعودی در یمن دارد.

«سعودی لیکس» دیروز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کرد که اهالی جزیره میّون یمن که در ورودی تنگه باب المندب قرار دارد، اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی دلالانی را در این جزیره مستقر کرده تا اهالی میّون را در مقابل پیشنهادات مالی بسیار هنگفت، قانع به ترک این جزیره کنند، درحالی‌که اهالی این منطقه در برابر این پیشنهادات وسوسه‌کننده، تاکنون مقاومت کرده‌اند.

بر اساس گزارش سعودی لیکس، این دلالان به اهالی میون مبلغ حدود یک میلیون ریال سعودی را پیشنهاد داده‌اند تا این جزیره را ترک و هرگز به آن بازنگردند.

بنابر این گزارش، مردم این جزیره در برابر پیشنهاد وسوسه کننده دلالان سعودی مقاومت کرده و به حقوق خود در سرزمین‌شان پایبند هستند؛ با این وجود، ای نگرانی هست که نیروهای سعودی مجموعه‌ای از مجازات‌های جمعی را برای ساکنان جزیره اعمال کنند. همچنین ترس و نگرانی‌هایی در خصوص آزار و شکنجه اهالی جزیره میون مانند اهالی جزیره سقطری توسط نظامیان اشغالگر اماراتی و نظامیان صهیونیست وجود دارد.

چندی پیش تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد که امارات متحده عربی در حال ساخت یک پایگاه هوایی بزرگ در جزیره میّون است که در تنگه باب المندب قرار دارد و دریای سرخ و «خلیج عدن» را به هم متصل می‌کند.

نگاه امارات و عربستان به جزیره سقطری و میّون با عینک صهیونیستی یعنی جدا کردن این جزایر از یمن و تغییر موقعیت جغرافیایی آنها می‌باشد تا ابوظبی – ریاض – تل آویو از این طریق مناطق و گذرگاه‌های دریایی راهبردی همچون دریای عمان، اقیانوس هند و دریای عرب تا باب المندب و در ادامه دریای سرخ را در رصد اطلاعاتی و جاسوسی خود قرار دهند.

دولت امارات در حین جنگ ائتلاف عربی – آمریکایی علیه یمن از اردیبهشت ۱۳۹۷ جزیره یمنی سقطری را که صدها کیلومتر با این کشور فاصله دارد، اشغال کرده است، جزیره‌ای که کنترل آن پیش از آن در اختیار دولت‌های مختلف یمن بوده و با آغاز تجاوز ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودیها به این کشور، اقدامات اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه امارات در این جزیره استراتژیک یمنی نیز روز به روز افزایش یافته است.

تا ۳ سال پیش زیاده‌خواهی‌های امارات در یمن و به خصوص در جزیره سقطری با سودای گسترش نفوذ در منطقه تا آنجا پیش رفته بود که در ابتدا ابوظبی فقط درصدد ایجاد پایگاههای نظامی در این جزیره به منظور جمع‌آوری اطلاعات نظامی و جاسوسی بود، اما همانگونه که کارشناسان مسایل منطقه در گذشته پیش‌بینی کرده بودند، امارات و عربستان قصد تسخیر و اشغال جزیره سقطری و میّون یمن را همچون برادران صهیونیست خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دارند.

چندی پیش خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس" با انتشار گزارشی برای اولین بار از یک «پایگاه هوایی اسرار آمیز» پرده برداشته که بنا بر اعلام این خبرگزاری در جزیره "میون" در تنگه راهبردی باب المندب در جنوب یمن در حال ساخت است؛ پایگاهی که نشان از اهداف بلندپروازانه و غاصبانه امارات در منطقه دارد.

در این گزارش تاکید شده که محل احداث این پایگاه هوایی در یکی از مهم‌ترین نقاط دریایی جهان از نظر حمل و نقل انرژی و محموله‌های تجاری انتخاب شده است.

آسوشیتدپرس در ادامه آورده است، هیچ کشوری تاکنون رسما مسئولیت ساخت این پایگاه هوایی مرموز در جزیره میون در تنگه باب‌المندب را بر عهده نگرفته، اما ترافیک دریایی مرتبط با عملیات ساخت یک باند فرودگاهی در این جزیره ۵.۶ کیلومتری طی سال‌های گذشته عمدتا به کشور امارات عربی متحده ارتباط داشته است.

بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده، امارات در حال احداث آشیانه هواپیما و باند پروازی در جزیره میّون است و گفته ‌شده که هدف ابوظبی از احداث پایگاه هوایی در این جزیره که در باب‌المندب قرار دارد، در حقیقت افزایش حوزه نفوذ امنیتی، سیاسی و اقتصادی خود و رژیم صهیونیستی در «خلیج عدن» و تنگه راهبردی باب‌المندب و دریای سرخ است، که هم اکنون عربستان نیز وارد این عرصه شده است.

موقعیت جغرافیایی و اهمیت راهبردی جزیره میّون

جزیره میّون یا جزیره «پریم» در ورودی‌های دومین نقطه استراتژیک مهم جهان قرار دارد. این جزیره متعلق به یمن و مساحت آن ۱۳ کیلومتر مربع است که بر اساس آمار سرشماری یمن مربوط به سال ۲۰۰۴، تعداد اهالی آن ۲۲۱ نفر بوده است. قدرتهای جهانی مکان استراتژیک این جزیره را صدها سال است که به رسمیت شناخته‌اند.

جزیره «میّون» که به انگلیسی «پریم» نامیده می‌شود، به نام جزیره «دیودورس» نیز شناخته شده که یک دریانورد یونانی این نام را بر آن نهاده است، همانگونه که پرتغالی‌ها نیز آن را «ویراکروز» می‌نامند.

این جزیره در ورودی تنگه راهبردی و بسیار مهم «باب المندب» یمن قرار دارد؛ مساحت این جزیره ۱۳ کیلومتر مربع است و دروازه جنوبی دریای سرخ و کانل سوئز شمرده می‌شود. این جزیره با بندر «عدن» ۱۰۰ مایل دریایی و با جزیره «کمران» ۲۰۰ مایل دریایی فاصله دارد. در این جزیره بندری وجود دارد که در جنوب غربی آن قرار گرفته است.

در جزیزه میّون دو روستا به نام‌های «الشعب» در جنوب و «میّون الثوره» در شرق جزیره قرار دارد. نبود آب شیرین و خشک و بایر بودن جزیره موجب شده تا چندان مورد توجه مردم منطقه جهت سکونت نباشد. برخی منابع از رسیدن دمای هوا در این جزیره به ۹۰ درجه فارنهایت در تابستان و در ماه سپتامبر نیز سخن می‌گویند.

درحالی که فاصله دهانه تنگه باب المندب به ۳۰ کیلومتر می‌رسد، جزیره میّون در وسط این تنگه قرار دارد و با سواحل عربی یا همان سواحل آسیایی یک مایل و نیم و با سواحل آفریقایی ۱۱ مایل فاصله دارد و به این ترتیب تنگه باب المندب را به دو بخش تقسیم می‌کند.

بخش اول، آبراهه باریک است که جزیره را از سواحل عربی جدا می‌کند و عرض آن به ۳ کیلومتر و عمق ۳۰ متر می‌رسد و به «باب اسکندر» معروف است و کشتی از آن عبور نمی‌کند و بخش دوم که جزیره میّون را از سواحل آفریقا تفکیک کرده و «دقه المیون» نامیده می‌شود، دارای عرضی بالغ بر ۲۵ کیلومتر و عمقی بالغ بر ۳۱۰ متر است که کشتی‌ها برای تردد از آن استفاده می‌کنند. به دلیل وجود جزایر آتشفشانی کوچک و معروف به «هفت خواهران» در آبراهه پهن‌تر، ترددهای دریایی همواره از آبراهه با خطراتی مواجه است.

بافت جغرافیایی جزیره میّون از صخره‌های آتشفشانی تشکیل شده که به شکل تپه‌هایی درآمده‌اند که دامنه آنها سواحل این جزیره را تشکیل می‌دهند، طول این تپه‌ها یک مایل و نیم و عرض آنها نیم مایل است و طول بلندترین قله جزیره میّون به ۲۴۵ پا می‌رسد و به دلیل اینکه از موقعیت راهبردی و بسیار مهمی برخوردار است، همواره مورد طمع اشغالگران خارجی بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین