کد خبر: ۷۱۷۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
تبلیغات

محاسبه اضافه کاری بر اساس حقوق وزارت کار در ۲ دقیقه

اضافه کاری به تمام ساعت کار کارکنان بیشتر از ساعات کار موظفی آن‌ها گفته می‌شود. ساعات کار موظفی کارکنان طبق قانون کار روزانه ۷.۳۳ ساعت و در طول هر هفته ۴۴ ساعت می‌باشد. حال اگر فردی بیش از این ساعات در هفته مشغول به کار باشد، باید به ازای هر یک ساعت که اضافه کاری انجام داده است، ۴۰ درصد بیشتر از مزد ساعتی خود حقوق دریافت کند.
محاسبه اضافه کاری بر اساس حقوق وزارت کار در ۲ دقیقه
آفتاب‌‌نیوز :

آیا می‌دانید چگونه اضافه کاری کارکنان را محاسبه کنید؟ اضافه کاری شامل ساعات کار کارکنان علاه بر ساعات موظفی آن‌ها است، که مزد آن ۴۰% بیشتر از مزد ساعات کار عادی می‌باشد. اگر می‌خواهید قوانین محاسبه اضافه کاری را بدانید و درجریان جزئیات محاسبه حقوق اضافه کاری باشید، این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید. در ادامه به معرفی و فرمول اضافه کاری، قوانین و نحوه محاسبه اضافه کاری می‌پردازیم.

ساعات کار موظفی در طول هفته چقدر است؟

با توجه به قوانین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حقوق وزارت کار هر فرد باید روزانه ۷.۳۳ ساعت مشغول به کار در محل کار خود باشد. یعنی در ماه‌های ۳۰ روزه فرد باید ۲۲۰ ساعت در محل کار خود مشغول فعالیت باشد. البته روز‌های جمعه و روز‌های تعطیل رسمی نیازی به حضور کارکنان در محل کار نبوده و کارفرمایان موظف هستند که دستمزد کارکنان خود در روز‌های تعطیل را پرداخت کنند.

به عنوان مثال در خرداد ماه ۱۴۰۰ که ماه ۳۱ روزه می‌باشد، ۴ روز جمعه وجود دارد ۲ روز هم تعطیل رسمی می‌باشد، بنابراین کارکنان باید در این ماه ۲۵ روز را به صورت روزانه ۷.۳۳ ساعت در محل کار خود حاضر باشند و کارفرمایان نیز موظف هستند حقوق ۳۱ روز کار را به کارکنان خود پرداخت نمایند.

اضافه کاری چیست؟

اضافه کاری به تمام ساعت کار کارکنان بیشتر از ساعات کار موظفی آن‌ها گفته می‌شود. ساعات کار موظفی کارکنان طبق قانون کار روزانه ۷.۳۳ ساعت و در طول هر هفته ۴۴ ساعت می‌باشد. حال اگر فردی بیش از این ساعات در هفته مشغول به کار باشد، باید به ازای هر یک ساعت که اضافه کاری انجام داده است، ۴۰ درصد بیشتر از مزد ساعتی خود حقوق دریافت کند.

نحوه محاسبه اضافه کاری ۱۴۰۰

برای محاسبه اضافه کاری براساس حقوق وزارت کار ۱۴۰۰ ابتدا باید بدانید که حقوق هر ساعت کار چقدر است و سپس باتوجه به حقوق و میزان ساعات اضافه کاری افراد، مبلغ اضافه کاری کارکنان خود را محاسبه نمایید.

محاسبه دستمزد ساعتی کارگران به دو روش امکان پذیر است، در روش اول باید دستمزد ماهیانه کارگر را در ساعات کار موظفی وی در طول ماه تقسیم نمود. در روش دوم می‌توان دستمزد روزانه فرد را در عدد ۷.۳۳ که ساعت کار موظفی در طول هر روز است تقسیم نمود.

دستمزدی که بر عدد ساعات کار موظفی کارگران تقسیم می‌شود، می‌تواند فقط حقوق پایه فرد باشد و یا جمع حقوق پایه همراه با سایر مزایای فرد باشد و اصطلاحا مبنای محاسبه نامیده می‌شود، تعیین مبنای محاسبه اضافه کاری بستگی به نظر کارفرما دارد.

پس از مشخص شدن مبنای محاسبه اضافه کاری، حال باید مبنا را در تعداد ساعات کار موظفی کارگر در ماه تقسیم نمود. تا این مرحله رقم حقوق یک ساعت کار کارگر بدست آمده است، حال عدد بدست آمده را در عدد ۱.۴ ضرب می‌نماییم و در نهایت عدد بدست آمده را در تعداد ساعات اضافه کاری کارگر ضرب می‌کنیم. عدد نهایی که بدست می‌آید مبلغی می‌باشد که باید برای اضافه کاری کارگر به وی پرداخت شود.

محاسبه اضافه کاری بر اساس حقوق وزارت کار در ۲ دقیقه

آموزش محاسبه اضافه کاری براساس حقوق وزارت کار

حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۰ به تفکیک عبارت است از:
حقوق پایه: ۲۶،۵۵۴،۹۵۰ ریال
حق بن: ۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال
حق مسکن: ۴،۵۰۰،۰۰۰ ریال
سنوات ماهیانه: ۱،۴۰۰،۰۰۰
حق اولاد به ازای هر فرزند: ۲،۶۵۵،۴۹۵ ریال

کارفرما با توجه به نوع قراردادی که با پرسنل بسته می‌شود مبنای یک ساعت اضافه کاری را از فرمول‌های زیر هم استفاده می‌کند:

مبلغ یکساعت اضافه کاری با استفاده از عامل حقوق پایه:

محاسبه اضافه کاری بر اساس حقوق وزارت کار در ۲ دقیقه

قوانین اضافه کاری جدید

براساس ماده ۵۹ قانون کار اگر ساعت کار کارگر در طول روز بیشتر از ۸ ساعت و در طول هر هفته بیشتر از ۴۴ ساعت شود، مشمول دریافت اضافه کاری می‌باشد. در ماده ۵۹ برای انجام اضافه کاری توسط کارگر شرایطی وجود دارد که این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

اضافه کاری باید به صورت توافقی بین کارگر و کارفرما باشد.
باید هزینه ساعات اضافه کاری محاسبه شده و مبلغ آن به کارگر پرداخت شود.
اضافه کاری نباید بیش از ۴ ساعت در روز باشد (مگر در شرایط اضطراری)
کارگری که شبکار هست نباید اضافه کاری انجام دهد.
کارگران نوجوان نباید اضافه کاری بمانند.
کارگر‌های مشاغل سخت و زیان آور نباید اضافه کاری انجام بدهند.

مثال عملی محاسبه اضافه کاری

برای این که بهتر با نحوه محاسبه اضافه کاری آشنا شده و بتوانید اضافه کاری خودتان را حساب کنید، به مثال زیر دقت کنید.

فرض می‌کنیم شخصی در خرداد ماه به ازای یک ماه کارکرد دقیقا حقوق وزارت کار را دریافت می‌نماید. در واقع یعنی ماهیانه مبلغ ۲۶،۵۵۴،۹۵۰ ریال بابت حقوق پایه، ۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال بابت حق بن و ۴،۵۰۰،۰۰۰ ریال بابت حق مسکن دریافت می‌کند. حال اگر این فرد در طول یک ماه ۱۲ ساعت اضافه کاری داشته باشد، اضافه کاری وی به صورت زیر محاسبه می‌شود.

محاسبه اضافه کاری بر اساس حقوق وزارت کار در ۲ دقیقه

با توجه به محاسبات انجام شده مشخص شد که مبلغ اضافه کاری این فرد به ازای ۱۲ ساعت اضافه کاری برابر با ۲،۸۲۹،۶۵۰ ریال شده است، بنابراین این شخص در این ماه باید ۲،۸۲۹،۶۵۰ ریال بیشتر از حقوقی اصلی خود دریافت نماید.

فرمول محاسبه حقوق اضافه کاری در حالت‌های مختلف

در حالت کلی ساعات کار موظفی کارگران یکی از چهار حالت ۱۹۲ ساعت، ۱۹۴ ساعت، ۱۹۶ ساعت و ۲۲۰ ساعت می‌باشد. برای هر یک از ساعات کاری موظفی ذکر شده می‌توانید از فرمول ساعت مورد نظر که در این بخش قرار می‌دهیم استفاده کنید.

محاسبه اضافه کاری بر اساس حقوق وزارت کار در ۲ دقیقه

معرفی یک نرم افزار برای محاسبه اضافه کاری

با استفاده از یک نرم افزار حقوق و دستمزد محاسبه مزایای کارکنان ازجمله اضافه کاری خیلی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. نرم افزار حقوق و دستمزد فرداد یکی از نرم افزار‌های حسابداری می‌باشد که قابلیت محاسبه اضافه کاری و همچنین ثبت فرمول اضافه کاری برای محاسبه به صورت اتوماتیک را دارد. برای محاسبه اضافه کاری در نرم افزار حقوق و دستمزد فرداد می‌توان با مراجعه به بخش عوامل حقوق و کارکرد یک عامل حقوقی و یک عامل کارکردی برای اضافه کاری تعریف نمود. سپس در بخش عوامل فرمول برای عامل حقوقی فرمول اضافه کاری فرمول جهت محاسبه را ثبت کرده و در نهایت با وارد کردن ساعات اضافه کاری هر فرد در عامل کارکردی اضافه کاری، با هربار محاسبه حقوق، نرم افزار به صورت اتوماتیک مبلغ اضافه کاری افراد را محاسبه نموده و به حقوق دریافتی کارکنان در ماه مورد نظر اضافه می‌نماید.

محاسبه اضافه کاری بر اساس حقوق وزارت کار در ۲ دقیقه

آیا انجام اضافه کاری اجباری است؟

خیر، برای انجام اضافه کاری، رضایت کارگر شرط اصلی می‌باشد. در صورتی که کارگر تمایل به انجام اضافه کاری نداشته باشد نمی‌توان وی را مجبور نمود.

نتیجه گیری

اضافه کاری شامل تعداد ساعات کاری کارکنان می‌باشد که علاوه بر ساعات موظفی، در محل کار خود در حال فعالیت بوده اند. کارکنان می‌توانند با رضایت خود و کارفرما حداکثر ۴ ساعت در طول هر روز به اضافه کاری مشغول شوند و بابت ساعات اضافه کاری خود ۴۰% بیشتر حقوق دریافت نمایند.

ما در این مقاله به صورت کامل به آموزش فرمول اضافه کاری، قوانین، مثال عملی و محاسبه اضافه کاری پرداختیم. در صورتی که نظر و یا سوالی درباره این مقاله دارید، برای ما کامنت بگذارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین