کد خبر: ۷۱۸۲۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸

آمریکا جنگنده‌های رادارگریز خود را در غرب اقیانوس آرام مستقر می‌کند

همزمان با افزایش تنش‌ها با چین، نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد بیش از ۲۴ فروند از جنگنده‌های رادارگریز خود را در اقیانوس آرام مستقر کند.
آمریکا جنگنده‌های رادارگریز خود را در غرب اقیانوس آرام مستقر می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد با هدف برگزاری یک رزمایش بیش از ۲۴ جنگنده رادارگریز «اف-۲۲» خود را به غرب اقیانوس آرام بفرستد.

بنابر اعلام این خبرگزاری برخی تحلیلگران معتقدند استقرار این حجم از جنگنده‌های اف-۲۲ (F-۲۲) برای رساندن پیامی به چین است. نیروی هوایی آمریکا در هاوایی نیز اعلام کرد که ماه جاری از سوی آمریکا حدود ۲۵ جنگنده به جزایر «گوام» و «تینیان» فرستاده خواهد شد تا برای رزمایشی با نام Pacific Iron آماده شوند.

یک فرمانده نیروی هوایی آمریکا در بخشی از بیانیه خود در این باره اعلام کرد: «تاکنون این تعداد جنگنده را به یک باره به اقیانوس آرام نفرستادیم.»

سی‌ان‌ان به نقل از یکی از تحلیلگران دفاعی مستقر در هاوایی نوشت: «استقرار این تعداد جنگنده برای برگزاری یک رزمایش یک پیام فوری به چین می‌دهد و این درست در زمانی اتفاق می‌افتد که مناقشات بر سر نقاطی در اقیانوس آرام مانند تایوان و دریای جنوبی چین افزایش یافته است. نیروی هوایی آمریکا می‌خواهد این پیام را برساند که می‌تواند تعداد بسیار زیادی جنگنده نسل پنجم را در زمانی بسیار کوتاه در منطقه مستقر کند.»

پکن ده‌ها سال است که با کشور‌های منطقه آسیا - اقیانوس آرام بر سر جزایر دریای چین جنوبی وارد مناقشه شده است. این کشور و همسایگان آن از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین مدت‌هاست که برسر دریای جنوبی و شرقی چین واقع در منطقه آسیا با یکدیگر در تنش هستند. چین، جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی را قلمرو خود می‌داند.

به تازگی ارتش چین از استقرار ۱۵۰ فروند جنگنده رادارگریز این کشور در مغولستان خبر داد و آن را اقدامی در واکنش به برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و برخی کشور‌های شرق آسیا عنوان کرد. منابعی آگاه دلیل استقرار این جنگنده‌های رادارگریز را واکنشی به رزمایش ژاپن و کره ‌جنوبی با آمریکا در منطقه دانسته‌اند.

هفته گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن از پکن خواسته است رفتار‌های تحریک آمیز خود را در دریای جنوبی چین متوقف کرده و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین