کد خبر: ۷۳۱۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱

کولر گازی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند

محققان با بازسازی روش تبخیر آب و نمک با انرژی خورشیدی موفق به ساخت دستگاهی شدند که می‌توان از آن به عنوان کولر گازی استفاده کرد.
کولر گازی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان KAUST یک سیستم خنک کننده ساده، مبتنی بر انرژی خورشیدی و اثر خنک کننده ناشی از تبخیر آب شور ایجاد کرده‌اند که برای استفاده در مناطق گرم با دسترسی محدود به برق بسیار کاربردی خواهد بود.

به گزارش scitechdaily، این سیستم خنک کننده که با جذب انرژی غیر فعال خورشیدی هدایت می‌شود بدون دسترسی به شبکه برق نه تنها منجر به سرمایش فضای خانه خواهد شد بلکه می‌توان از آن به عنوان یک یخچال برای نگهداری مواد غذایی در جوامع فقیر استفاده کرد.

این سیستم هیچ اجزای الکتریکی ندارد و از روش اثر خنک کننده قوی حاصل از حل شدن برخی نمک‌ها در آب، استفاده می‌کند به گونه‌ای که پس از هر چرخه خنک کننده، سیستم از انرژی خورشیدی برای تبخیر آب و احیای نمک استفاده می‌کند و در نهایت مجددا آماده استفاده خواهد بود.

ونبین، فوق تخصص در آزمایشگاه پنگ وانگ معتقد است: مناطق گرم دارای سطح بالایی از انرژی خورشیدی هستند، بنابراین استفاده از این انرژی خورشیدی برای سرمایش بسیار کارآمد و موثر خواهد بود.در بسیاری از نقاط جهان، به دلیل تغییرات آب و هوایی نیاز بیشتری به سرمایش وجود دارد، اما هر جامعه‌ای نمی‌تواند برای تهویه مطبوع به برق دسترسی داشته باشد.

پروفسور ونبین می‌گوید: استفاده از این طرح برای تبدیل و ذخیره انرژی خورشیدی خارج از شبکه برای سرمایش سبز و ارزان قیمت طراحی شده است به گونه‌ای که می‌توان از این سیستم برای خنک کردن اتاق در خانه‌ها استفاده کرد.

این تیم یک سیستم خنک کننده با بازسازی فرآیند حل کردن برخی نمک‌های معمولی در آب، انرژی را جذب و به سرعت آب را خنک می‌کند.

محققان بر اساس انجام یک آزمایش نشان دادن که این سیستم پتانسیل خوبی برای ذخیره مواد غذایی خواهد داشت. در واقع زمانی که نمک موجود در یک فنجان فلزی که داخل جعبه فوم پلی استایرن قرار گرفته بود، حل شد. درحالی که دمای فنجان از دمای اتاق به حدود ۳.۶ درجه سانتیگراد رسید و بیش از ۱۵ ساعت زیر ۱۵ درجه سانتیگراد باقی ماند.

هنگامی که محلول نمک به دمای اتاق رسید، تیم از انرژی خورشیدی برای تبخیر آب با استفاده از بازسازی کننده خورشیدی سه بعدی به شکل فنجان استفاده کردند. این فنجان از موادی ساخته شده طیف خورشیدی بیشتری را جذب می‌کند.

طی انجام این آزمایش هنگام تبخیر آب، کریستال‌های نمک روی دیوار بیرونی فنجان رشد کردند که در چنین شرایطی نمک متبلور می‌تواند به طور خودکار با کاهش نمک به دلیل گرانش جمع آوری شود. پس از جمع آوری، نمک جمع آوری شده در این روش به خوبی نمایانگر یک شکل ذخیره شده از انرژی خورشیدی است که در صورت لزوم برای خنک شدن مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین