کد خبر: ۷۳۳۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۰

گوش‌ها هم نیاز به تنفس دارند

افرادی که مدت‌های زیادی در طول روز هندزفری بی سیم یا ایرفون استفاده می‌کنند احتمالا متوجه شده‌اند که گوش‌های آن‌ها بیش از گذشته حالت چسبناک دارند یا به اصطلاح گوششان «واکس گوش» بیشتری ترشح می‌کند.
گوش‌ها هم نیاز به تنفس دارند
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها فروش ایرفون‌های بی‌سیم رونق بسیاری دارد اما این هدفون‌های نُقلی که به‌ آسانی داخل گوش قرار می‌گیرند، چندان هم بی‌ضرر نیستند.

وصل نبودن آن‌ها به تلفن‌ یا دیگر دستگاه‌های ما باعث شده برای مدت‌زمانی طولانی‌تر از قبل از ایرفون‌ها استفاده می‌کنیم و گاهی حتی یادمان می رود که این «لوبیاهای کوچک» را توی گوشمان داریم.

هنگام استفاده از ایرفون چه اتفاقی برای گوش‌های ما می‌افتد؟

اگرچه ایرفون‌های بی‌سیم هنوز در بازار محصولی بسیار جدید هستند اما تاکنون تحقیقات زیادی در مورد استفاده طولانی‌مدت از سمعک‌ها انجام‌شده که در بسیاری از موارد، مکانیسم مشابهی با ایرفون‌ها دارند. طبق این تحقیقات به نظر می‌رسد که استفاده‌ طولانی‌مدت از دستگاه‌هایی که در داخل گوش قرار می‌گیرند می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جرم گوش شود.

جرم گوش چه می‌کند؟

بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، تولید جرم گوش یک ‌روند طبیعی در انسان و بسیاری از پستانداران دیگر است. جرم گوش در قسمت خارجی مجرای گوش تولید می‌شود. این ماده با ترشح غدد چربی و غدد عرق که توسط فولیکول‌های مو آزاد می‌شوند، ایجاد شده و سپس گردوغبار، باکتری‌ها، قارچ‌ها، موها و سلول‌های مرده‌ پوست را به دام می‌اندازد و موم را تشکیل می‌دهد.

کانال گوش خارجی را می‌توان به‌عنوان یک سیستم پله‌برقی در نظر گرفت که در آن، موم همیشه به سمت خارج حرکت کرده و از پر شدن گوش‌ها با سلول‌های مرده‌ پوست جلوگیری می‌کند. این حرکت جرم گوش نیز با حرکات طبیعی فک انجام می‌شود. هنگامی‌ که جرم گوش به انتهای گوش می‌رسد، به‌ سادگی بیرون می‌افتد.

حال ببینیم ایرفون‌ها چگونه ممکن است روی این سیستم تأثیر بگذارند. گوش عضوی است که خود را تمیز می‌کند و وقتی مزاحمت و دخالتی در کارش صورت نگیرد، عملکرد خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد. با این‌ حال هر چیزی که مانع از حرکت طبیعی جرم گوش به سمت خارج شود، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی گردد.

استفاده‌ عادی از دستگاه‌هایی که داخل گوش قرار می‌گیرند اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کند اما استفاده‌ طولانی‌مدت از ایرفون‌ها می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:

- این لوازم جرم گوش را فشرده کرده و باعث می‌شود تا از حالت سیال خارج‌شده و دفع طبیعی آن برای بدن سخت‌تر ‌شود.

- استفاده زیاد از این لوازم جرم گوش را تا حدی که بدن را دچار التهاب کند فشرده می‌کند. این امر منجر به مهاجرت گلبول‌های سفید به ناحیه و افزایش تعداد سلول‌ها در منطقه‌ انسداد می‌شود.

- مسدود شدن طولانی مدت این مسیر بر جریان هوا در کانال گوش تأثیر گذاشته و مانع از خشک شدن جرم مرطوب گوش می‌شود. زمانی که جرم گوش بیش از معمول چسبندگی خود را حفظ کند، این امر موجب ایجاد تجمع و در نهایت انسداد می‌شود.

- این تغییرات عرق و رطوبت را در گوش‌ها به دام می‌اندازد و گوش را بیشتر مستعد آلودگی به عفونت‌های باکتریایی و قارچی می‌کند.

- استفاده طولانی از این لوازم مانع از دفع طبیعی جرم گوش می‌شود که در نهایت باعث تحریک غدد ترشحی و افزایش تولید جرم گوش خواهد شد.

- درصورتی‌ که بالشتک‌های ایرباد به درستی تمیز نشوند یا آلوده به باکتری یا عوامل عفونی باشند، بهداشت عمومی گوش را کاهش می‌دهد.

- همچنین اگر میزان صدا خیلی زیاد باشد به شنوایی شما آسیب می‌رساند.

گوش فرآیند فوق‌العاده‌ای برای تمیز کردن خود دارد و ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا این امر به صورت طبیعی رخ دهد. در بیشتر موارد استفاده از ایرفون‌ها مشکلی ندارد اما بهتر است که به مدت زمانی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، آگاه باشید و حواستان باشد که همیشه صدا را در سطوح ایمن برای گوش‌ها نگه‌ دارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین