کد خبر: ۷۳۶۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

در هنگام خرید دوچرخه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در دنیای امروزی اطلاعات و داده‌ها به راحتی در دسترس قرار دارند و کمتر کاربری را پیدا می‌کنید که قبل از خرید یک محصول مشخصات و ویژگی‌های مربوط به آن را مطالعه نکند. اما ممکن است برای خرید هر محصولی ندانند که باید به چه ویژگی‌هایی اهمیت بیشتری دهند. ضمن اینکه نکاتی همیشه وجود دارند که ممکن است به شما کمک کنند خرید بهتری داشته باشید.
در هنگام خرید دوچرخه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دوچرخه یکی از وسایل حمل و نقل است که دنیای گسترده و وسیعی دارد. برای اینکه بتوانید دوچرخه‌ای مطابق با نیازهای خود خریداری کنید، لازم است نکاتی را بدانید تا انتخاب درستی داشته باشید. اگر قصد خرید دوچرخه را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید؛ چون قرار است به نکاتی اشاره کنیم که در خرید شما می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

وزن دوچرخه

زن یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب دوچرخه است. هرچقدر یک دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، شتاب و سرعت آن بیشتر خواهد بود. به علاوه اگر جزو آن دسته از افراد هستید که دوچرخه را زیاد جابه‌جا می‌کنید، وزن زیاد دوچرخه می‌تواند سبب آسیب‌‌رسانی به قسمت کمر و پشت شما شود.

تولیدکنندگان دوچرخه، با استفاده از آلومینیوم، کروم یا کربن بدنه دوچرخه‌ها را می‌سازند که در این بین کروم و کربن قیمت بیشتری دارند و بالطبع کمتر استفاده می‌شوند.

سایز دوچرخه

سایز دوچرخه جزو مواردی است که معمولا افراد به آن توجه می‌کنند. سایزهای 20، 24، 26 و... را حتما شنیده‌اید. این سایزها در واقع بیانگر سایز چرخ یا طوقه‌ای است که در دوچرخه استفاده شده و می‌تواند در اندازه کلی دوچرخه هم تاثیر بگذارد.

نکته مهم دیگری که برای این مورد وجود دارد این است که سایز دوچرخه فقط شامل سایز چرخ نیست و باید موارد دیگری مثل فاصله زین تا رکاب، زین تا فرمان و... را هم درنظر بگیرید. انتخاب دوچرخه با سایز مناسب به شما کمک می‌کند که روی راندن دوچرخه تسلط بیشتری داشته باشید و از دوچرخه‌سواری لذت بیشتری ببرید.

توجه داشته باشید که اگر قصد خرید دوچرخه بچگانه دارید، سایز را متناسب با قد کودک انتخاب کنید و حتما اطلاعات مربوط به سایز هر دوچرخه را مطالعه کنید.

هزینه

دوچرخه‌ها در بازه‌های قیمتی مختلفی هستند و تنوع زیادی دارند. تفاوت قیمت دوچرخه‌ها به دلایل زیادی ایجاد می‌شود. قطعات به کاررفته در دوچرخه، برند سازنده، امکانات و ویژگی‌های دوچرخه و نوع آن از عوامل تاثیرگذار در قیمت هستند.

قبل از خرید دوچرخه بهتر است بودجه‌‌ای که در اختیار دارید را مدنظر قرار دهید و تعیین بودجه به شما کمک می‌کند که در بازه قیمتی مشخصی به دنبال دوچرخه خود بگردید. طبیعتا هر چقدر بودجه شما بیشتر باشد، دوچرخه‌ای با امکانات و کیفیت بهتری می‌توانید تهیه کنید؛ اما به صورت کلی برای خرید دوچرخه باید حداقل 5 میلیون تومان را درنظر بگیرید.

قطعات

قطعاتی که در هر دوچرخه استفاده شدند، می‌توانند در عمر مفید آن و کیفیتی که به شما ارائه می‌دهند، تاثیر بگذارند. بنابراین مهم است که قبل از انتخاب و خرید دوچرخه، مشخصات قطعاتی که در آن استفاده شده است را داشته باشید.

در ادامه نکاتی در مورد قطعات مهم دوچرخه و تاثیرگذاری آن‌ها بیان می‌کنیم تا در هنگام تصمیم‌گیری، با دانش و اطلاعات کافی انتخاب خود را انجام دهید. همچنین داشتن اطلاعات در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند که با کمترین هزینه، بهترین کیفیت را داشته باشید. دو شاخ، سیستم دنده‌دهی، سیستم ترمز و دسته‌های دوچرخه، از جمله مهم‌ترین قطعات این وسیله نقلیه هستند که در ادامه توضیح مختصری درباره هرکدام خواهیم داد.

دو شاخ

دو شاخ قطعه‌ای است که در دوچرخه‌های کوهستانی اهمیت بسیار زیادی دارد. این نوع دوچرخه‌ها به دلیل اینکه کمک فنر ندارند یا حداکثر از یک کمک فنر استفاده می‌کنند، نیاز به یک دو شاخ بسیار مستحکم و قوی دارند که فشار وارد شده به چرخ‌های جلویی را کنترل کنند. دو شاخ‌ها معمولا از آلومینیوم ساخته می‌شوند تا مقاومت خوبی در برابر آب، ضربه و خوردگی داشته باشند.

سیستم دنده

سیستم دنده شامل قطعات مختلفی است که در نهایت عملکرد این سیستم را تعیین می‌کنند. برخی از دوچرخه‌ها این سیستم را ندارند، اما دوچرخه‌های دنده‌دار، سیستم دنده‌های متفاوتی دارند که در فراز و نشیب‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. نوع سیستمی که برای دنده در هر دوچرخه استفاده می‌شود با توجه به نوع و کاربری آن است. عملکرد این سیستم به صورت مستقیم در سرعت دوچرخه تاثیر می‌گذارد.

سیستم ترمز

سیستم ترمز در دوچرخه‌ها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

ترمز لقمه‌ای:

ترمزهای لقمه‌ای پر استفاده‌ترین نوع ترمزها هستند. دوچرخه‌های کودکی خود را اگر به یاد بیاورید، توسط این ترمز متوقف می‌شدند. در ترمز لقمه‌ای دو لاستیک مثل لقمه در دو طرف چرخ قرار گرفتند و با فشردن ترمز، برای چرخ اصطکاک ایجاد می‌کنند و در نهایت دوچرخه را متوقف می‌کنند.

ترمز مکانیکی دیسکی:

در این نوع سیستم ترمز، یک دیسک در چرخ دوچرخه قرار دارد که بعد از اعمال فشار از طریق دسته ترمز، لقمه‌ها به دیسک فشار وارد می‌کنند و باعث توقف دوچرخه می‌شوند. این نوع ترمزها را بیشتر در دوچرخه‌های هیبریدی می‌توانید مشاهده کنید و نسبت به نمونه قبلی عملکرد بهتر و سریع‌تری دارند.

ترمز هیدرولیکی دیسکی:

ترمزهای هیدرولیکی دیسکی در واقع شبیه همان سیستم ترمز مکانیکی دیسکی است؛ اما با این تفاوت که در این سیستم دیگر سیم ترمز برای ایستادن دوچرخه به لقمه‌ها فشار نمی‌آورد و به جای آن روغن به لقمه‌ها منتقل می‌شود و دوچرخه از حرکت می‌ایستد. این نوع ترمز بهترین عملکرد را از لحاظ سرعت و اعمال فشار در میان تمامی انواع ترمز دارد ولی به دلیل قیمت بالایی که دارد، معمولا در تمامی دوچرخه‌ها استفاده نمی‌شود و بیشتر در دوچرخه‌های کوهستانی شاهد این سیستم هستیم.

بنابراین در هنگام خرید به سیستم ترمزی که دوچرخه دارد، بسیار توجه کنید تا در مواقع ضروری بتوانید عملکرد مورد انتظار خود را از سیستم ترمز شاهد باشید.

دسته:

از دیگر قطعاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، نوع دسته دوچرخه است. باید زمانی که روی دوچرخه نشستید، به راحتی بتوانید فرمان را در دست خود نگه دارید و تسلط کافی داشته باشید. نوع دسته هم مطابق با نوع دوچرخه طراحی می‌شود. به عنوان مثال در دوچرخه‌های کورسی یا جاده‌ای، دسته دوچرخه رو به پایین است؛ چون معمولا دوچرخه‌سواران برای اینکه سرعت بیشتری بگیرند، کمی خم می‌شوند و اگر دسته به این شکل نباشد، کنترل دوچرخه سخت می‌شود.

خرید اینترنتی دوچرخه

بعد از اینکه با نکات قبل از خرید دوچرخه آشنا شدید، نیاز است که به یک فروشگاه اینرتنتی معتبر مثل وی راید بروید و انواع مختلف دوچرخه‌ها را بررسی کنید و طبق شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

دوچرخه‌هایی که در این فروشگاه به فروش می‌رسند، دارای ضمانتنامه و گارانتی هستند و از نظر کیفیت سطح بسیار بالایی دارند. تنوع قیمت و مدل دوچرخه هم در وی راید بسیار بالاست و می‌تواند هر سلیقه‌ای را با هر میزان بودجه‌ای پوشش دهد. کافیست همین حالا به سایت وی راید بروید و دوچرخه مدنظر خود را سفارش دهید تا در هرجای ایران که هستید، به صورت رایگان برای شما ارسال شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین