کد خبر: ۷۴۰۶۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
تبادل آتش بین طالبان و مرزبانی ایران در نزدیکی ولایت نیمروز افغانستان

درگیری شدید طالبان و مرزبانان ایران| در مرز ایران و افغانستان چه گذشت؟

بعد از ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است. در برخی گزارش‌ها از تصرف دو پاسگاه مرزی ایران از سوی نیروهای طالبان سخن گفته شده اما برخی رسانه‌ها به نقل از «منبع مطلع» تصرف پاسگاه‌های مرزی به دست طالبان را تکذیب کردند.
درگیری شدید طالبان و مرزبانان ایران| در مرز ایران و افغانستان چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

بنا به گزارش‌ها این درگیری‌های مرزی بعدازظهر چهارشنبه در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز افغانستان روی داد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بعد از ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

خبرگزاری تسنیم در روایت خود از این درگیری نوشته است: ماجرا از این قرار است که طی سالهای گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.

یک مقام مطلع در گفتگو با تسنیم تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است. برخی تصاویر منتشر شده برای لحظات اولیه درگیری بوده و در حال حاضر نیروهای مرزی به طور کامل بر مرزهای کشور تسلط دارند.

واکنش وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان گفت: عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت و پایان یافته است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) در پی انتشار اخباری مبنی بر درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان اعلام کرد: عصر امروز (چهارشنبه) اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

تعدادی از افراد مسلح در ولایت نیمروز افغانستان در حوالی مرز روستای شغالک شهرستان هیرمند، اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان ایرانی کرده‌اند و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله در پاسخ به این تیراندازی‌ها، به سمت افراد مسلح تیراندازی کردند که این تقابل، برای دقایقی نیز با سلاح نیمه‌سنگین ادامه یافت که این درگیری کوتاه، هیچ تلفاتی در بر نداشت و هم‌اکنون آرامش در منطقه حکمفرماست و درگیری به طور کامل پایان یافته است.

مرزبانی زابل: اختلافات حل و فصل شد

روابط عمومی مرزبانی زابل از حل و فصل اختلافات جزئی بین مرز دو کشور ایران و افغانستان خبر داد.

بنابر اعلام روابط عمومی مرزبانی زابل، در پی وقوع بی‌نظمی مرزی که عصر امروز در خاک افغانستان روی داد لزوم مدیریت موضوع توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرزبانی زابل، مراتب در ملاقات مرزی بین مقامات مرزبانی دو کشور حل و فصل شد و اکنون هیچگونه اختلاف و مناقشه در مرز بین دو کشور وجود ندارد و مرزهای ایران و افغانستان در آرامش کامل است.

هیچ پاسگاهی در تصرف کسی نیست‌

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اوضاع امنیتی در پی درگیری‌های سطحی نیروهای مرزی طالبان با مرزبانان ایران در منطقه مرزی هیرمند سیستان در شمال سیستان و بلوچستان آرام است.

محمد هادی مرعشی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در این درگیری و تیراندازی متقابل که سطحی و کوتاه بوده و ساعاتی قبل به پایان رسیده، آسیبی به پاسگاههای مرزی وارد نشده است.

وی با بیان اینکه دیوار امنیتی حایل بین ایران و مرز افغانستان در منطقه سیستان در سال ۸۲ ساخته شده است، افزود: در محدوده بین این دیوار و مرز رسمی زمین های کشاورزی کشاورزان ایرانی قرار دارد که براساس روال عادی هفته ای یک بار کشاورزان از زمین های خودشان در آنسوی دیوار مرزی سرکشی و فعالیت کشت و داشت و برداشت می کنند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار بیان کرد: به روال همیشگی امروز نیز تعدادی از کشاورزان به زمین های خود سرکشی کردند که به دلیل استقرار افراد جدید غیر فارسی زبان در ولایت نیمروز افغانستان این افراد به سمت کشاورزان تیراندازی کرده و مشکلاتی بوجود آوردند.

وی ادامه داد: کشاورزان از ساعت ۹ امروز با تراکتورهای خود وارد زمین های کشاورزی در آنسوی دیوار مرزی شدند که در ساعت ۲و نیم بعدازظهر نیروهای جدید مستقر شده در آنسوی مرز در ولایت نیمروز افغانستان به دلیل عدم اطلاعات لازم اقدام به تیراندازی کردند که درگیری و تبادل آتش بین نیروهای دو طرف مرز آغاز شد.

وی با بیان اینکه با وساطت مقامات امنیتی و مرزبانان دو کشور اوضاع آرام و درگیری پایان یافته است، تصریح کرد: این درگیری مجروح و تلفاتی نداشته است.  شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تصرف پاسگاههای مرزی ایران صحت ندارد و هیچ پاسگاهی در تصرف کسی نیست‌.

آخرین خبر از درگیری در مرز ایران و افغانستان/توصیه مهم گمرک به تجار

گمرک ایران نیز اعلام کرد که به دنبال بروز درگیری در مرز ایران و افغانستان، تجار تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله تجاری به مرز میلک خودداری کنند.

 سید روح اله لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- در این رابطه توضیح داد که پس از بروز درگیری محدود در ده کیلو متری گمرک میلک در استان سیستان و بلوچستان و استقرار نیروهای نظامی در مرز و خروج محموله های تجاری و کامیون های حامل کالا و همچنین ایمن سازی محوطه در دستور کار قرار گرفت. نیروهای نظامی کشورمان با اقتدار بر منطقه اشراف کامل دارند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.  ارتش در مرز میلک و اطراف مستقر شده و کامیون های حامل کالا نیز با همکاری سازمان های مستقر در مرز به سمت نقاط امن و دورتر از نقطه صفر مرزی هدایت شدند و کنترل امور در دست ارتش کشورمان قرار دارد.

به گفته وی احتمالا تا اطلاع ثانوی پذیرش محموله تجاری در مرز میلک به تعویق خواهد افتاد.

اشرار یا طالبان؟

در حالی که همه رسانه‌ها افرادی که به سوی ایران تیراندازی کرده اند را نیروی طالبان معرفی کرده با این حال> خبرگزاری فارس مدعی شده است که "این تجاوز مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند."

خبرگزاری صدا وسیما هم نوشته است: نیروهای طالبان ساعتی قبل با شلیک مسلحانه به سمت مرز ایران در هیرمند سیستان و بلوچستان، وضعیتی ناآرام را برای مرز به بار آوردند. بر پایه شواهد مردمی در هیرمند، با تیراندازی طالبان به سوی خاک ایران، نیروهای مرزبانی ایران مستقر در هیرمند در محدوده پاسگاه شُغالک، اقدام به حفاظت از خاک کشور کردند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نیروهای طالبان ساعتی قبل با شلیک مسلحانه به سمت مرز ایران در هیرمند سیستان و بلوچستان، وضعیتی ناآرام را برای مرز به بار آوردند، اظهار کرد: بر پایه شواهد مردمی در هیرمند، با تیراندازی طالبان به سوی خاک ایران، نیروهای مرزبانی ایران مستقر در هیرمند در محدوده پاسگاه شُغالک، اقدام به حفاظت از خاک کشور کردند.

مرعشی در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون اوضاع آرام است و درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده، افزود: تیراندازی متقابل کوتاه بوده که آسیبی به پاسگاههای مرزی ومرزبانان وارد نشده است و موضوع خاتمه یافته که جلسه برگزارشده و موضوع در حال پیگیری است.

ایران و افغانستان بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. ایران تاکنون دولت تشکیل‌شده از سوی طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است هرچند علی خامنه‌ای، رهبر ایران چند هفته پیش در یکی از سخنرانی‌های خود از سران طالبان به عنوان «مسئولان محترم کنونی افغانستان» یاد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
1
21
واقعاً که؟!!!! چرا همان روز اول دیوار را در نقطه صفر مرزی نساخته اند؟ وقتی کارهای بزرگ را به افراد کوچک واگذار می کنید نتیجه اش می شود همین. متاسفانه در 40 سال گذشته از این نوع ندانم کاریها زیاد بوده است.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
1
25
آن کسانی که سنگ طالبان را به سینه می‌زدند و از آن ها دفاع می کردند به سرکردگی جناب شریعتمداری همه را بفرستید به جبهه. شاید حرفهای دوستان طالبانی خود را بهتر بفهمند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین