کد خبر: ۷۴۱۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
یاس سیاسی و کرونا، مراسم ۱۶ آذر را کم شور کرد

صادقی: مجوز سخنرانی در دانشگاه یاسوج به من ندادند

محمود صادقی درباره تفاوت فضای مراسم روز دانشجوی امسال در دولت رییسی با سال‌های قبل گفت: مراسم ۱۶ آذر امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، تحت تاثیر زیاد دو عامل، شور و نشاط قابل توجهی نداشت.
صادقی: مجوز سخنرانی در دانشگاه یاسوج به من ندادند
آفتاب‌‌نیوز :

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: نخست، عامل کرونا است که روی حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه سایه افکنده است بالتبع هم در فعالیت‌های سیاسی و دانشجویی هم کمتر حضور و مشارکت داشتند عمده برنامه‌هایی که برگزار می‌شود مجازی است.

مجوز سخنرانی در دانشگاه یاسوج به من ندادند

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: بنده دو برنامه به مناسبت روز دانشجو داشتم البته دو سه دعوت داشتم که خواستم به دو مورد پاسخ بدهم یک برنامه برای دانشگاه یاسوج بود، اما مجوز سخنرانی به بنده ندادند این درحالی بود که اعلام موافقت کرده بودند و حتی خواسته بودم تصویر این موافقت را برایم ارسال کنند، ولی درنهایت، با وجود پیگیری زیاد گفتند دانشگاه برای سخنرانی بنده مجوز نداده است. مورد دیگر، دانشگاه علوم پزشکی یزد بود که انجمن اسلامی دانشگاه مجوز گرفت و به صورت مجازی و لایو اینستاگرام برگزار شد.

ناامیدی ناشی از یکدست شدن فضای سیاسی

او تصریح کرد: در مجموع پیداست که فضا تحت تاثیر کرونا است دیگر اینکه تحت تاثیر فضای سیاسی حاکم بر جامعه، آن شور و نشاط مورد انتظار نباشد. در مورد فضای سیاسی هم باید گفت به نوعی یأس و ناامیدی که بر جامعه حاکم است بالطبع دانشگاه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر این یکدست شدن فضای سیاسی موجب شده آن حالت شور و نشاط و فضای رقابتی که نسبتا در گذشته حاکم بوده است نباشد.

تک صدا‌های متفاوت در مراسم ۱۶ آذر

این نماینده پیشین مجلس اشاره کرد: در جمع‌های محدودی که مسولان حضور پیدا کردند، گرچه صدا‌هایی هم شنیده شد در مجموع آن تنوع و تکثر سیاسی، چندان مشهود نبود. البته صدا‌هایی شنیده شد به عنوان مثال انجمن اسلامی دانشگاه شریف بیانیه‌ای قرائت شد که بیانیه‌ای متفاوت و خاص بود. به هر حال از یک سو سایه انداختن کرونا و از سوی دیگر یکدست شدن قدرت در فضای سیاسی موجب شده، برخلاف گذشته، تنوع و تکثر سیاسی نباشد و تحمل نشود.

اراده‌ای برای گرم‌تر شدن و تغییر فضا وجود ندارد

او در پاسخ به این سوال که آیا اراده‌ای برای تغییر و گرم‌تر شدن این فضا وجود دارد یا خیر؟ عنوان کرد: در واقع مسوولان ادعا می‌کنند که به دنبال فضای آزاد سیاسی هستند، اما اراده چندان جدی در تغییر این فضا نمی‌بینم، حتی آینده این فضا، چشم انداز بدتری از وضعیت موجود را ترسیم می‌کند.

ریشه‌های افول جنبش دانشجویی

محمود صادقی در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح طلبان سکوت کرده اند؟ بیان کرد: در واقع این سکوت تحت تاثیر همین فضا است البته تشکل‌ها بیانیه صادر کردند و در فضای مجازی هم حضور داشتند، اما مجموعه شرایطی که حاکم است اصلاح طلبان را نیز تحت تاثیر قرار داده است در نتیجه آنچنان که باید و شاید به دلیل فضای عمومی جامعه فعالیت چشمگیری ندارند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان و فعالان سیاسی در فضای مجازی هم توانسته اند فعال باشند؟ تشریح کرد: در فضای مجازی، از لحاظ کمی آن شور و نشاط وجود ندارد که به نظر می‌رسد تحت تاثیر عواملی است که اشاره کردم. در مجموع این شوق و شور در جامعه افول کرده است. از سوی دیگر در این فضا به دلیل ترس از برخورد‌های امنیتی که صورت گرفته، احتیاط هم می‌کنند.

غلبه صبر و انتظار بر فضای دانشگاهی

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که تفاوت مشخص دوره ابراهیم رییسی را با دوران روسای جمهور گذشته را چه می‌دانید؟ تاکید کرد: تقریبا می‌توان گفت که این دوره بیشتر حالت صبر و انتظار دارد فضای سیاسی کلی هم در حالت صبر و انتظار است که ببیند چه اتفاقی رخ می‌دهد. در نتیجه فضای دانشگاهی و جنبش دانشجویی هم بدین گونه است.

او در پاسخ به این سوال که توصیه و راهکار شما در این فضا چیست؟ اشاره کرد: هم مسوولان و هم فعالان سیاسی باید به جامعه امید بدهند بسیاری از تشکل‌ها و احزاب و شخصیت‌ها از امکان تغییر و اصلاح ناامید شده اند و فکر می‌کنند فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند اثری ندارد، هر چند، امید کاذب پدیده خوبی نیست، اما امیدواری واقع گرایانه و به دور از افراط و تفریط، ضرورت روز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین