کد خبر: ۷۴۱۹۳۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
در دیدار با وزیر امور خارجه مطرح کرد

تأکید مراجع تقلید بر مذاکره با جهان و رفع مشکلات مردم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در سفری به قم با حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی، نوری همدانی و حجت الاسلام والمسلمین سعیدی دیدار و گفتگو کرد.
تأکید مراجع تقلید بر مذاکره با جهان و رفع مشکلات مردم
آفتاب‌‌نیوز :

مراجع تقلید نکات مختلفی را به مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور متذکر شدند.

آیت الله صافی گلپایگانی: امیدوارم با تعامل با کشور‌ها در رفع نگرانی‌های مردم موفق باشید

آیت الله صافی گلپایگانی خطاب به وزیر امور خارجه بیان کرد: امیدوارم بتوانید مشکلات مردم شریف کشورمان را برطرف نموده و رضایت و خرسندی مردم را به دست آورید و با تعامل با سایر کشورها، در رفع نگرانی‌ها موفق باشید.

 آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با تبریک میلاد مسعود حضرت زینب (س) از اقدامات وزارت خارجه در ارتباط با کشور‌های منطقه و جهان اسلام تشکر کردند.

مرجع تقلید شیعیان در قسمت دیگری از بیانات خود گفت: امیدوارم بتوانید مشکلات مردم شریف کشورمان را برطرف نموده و رضایت و خرسندی مردم را به دست آورید و با تعامل با سایر کشورها، در رفع نگرانی‌ها موفق باشید. مملکت ما، کشور امام زمان (عج) است و همه ما باید بکوشیم کار‌ها و رفتارمان مورد تایید و رضایت آن وجود مبارک باشد.حقیر همیشه برای عزت و سربلندی کشور دعا می‌کنم.

در این دیدار عبداللهیان گزارشی از عملکرد فعلی وزارت خارجه و ارتباط با کشور‌های اسلامی ارائه کرد.

آیت الله جوادی آملی: باید با جهان مذاکره کنیم

مرجع تقلید شیعیان در دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سخنانی اظهار داشت: مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آن‌ها مذاکره کنیم و با آن‌ها دست بدهیم، اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم! در نظام بین‌الملل به هیچکس اعتماد نیست، اما در عین حال هیچ کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشور‌ها هم بی‌نیاز نیست؛ لذا مذاکره با کشور‌های جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی – سیاسی در حوزه بین الملل است. مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین المللی می‌خواهد. باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه گاهی که محل سوء استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یکجانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است.

وی تصریح کرد: حضرت امیر (ع) در نامه خود به استاندار مصر، مالک اشتر، نوشت که مردم عمود دین هستند، این حرف از سر ترحم زده نشده، این یک حقیقت است. کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟! کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟! مردم، این کشور را با خون حفظ کردند؛ لیاقت این مردم نه آن قرارداد‌های عوامانه است و نه این اختلاس و سوء مدیریت‌ها و حقوق‌های نجومی؛ لذا داخل را هم باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحبنظران مشورت کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکر‌ها را باید قدر بدانیم و از آن‌ها استفاده کنیم. اگر اختلاس و حقوق نجومی و سوءمدیریت در این کشور نباشد، این مملکت کاملا می‌تواند خود را اداره کند.

آیت الله جوادی آملی خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد: منیفست نظام بین المللی بر اساس حق و عدل نیست! آن‌ها اساساً این مفاهیم را قبول ندارند. آنچه آن‌ها قبول دارند و ما باید بر اساس آن با آن‌ها مذاکره کنیم، یک عقل استدلالی است؛ باید طرف ما بداند که خروج یکطرفه از برجام، امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، تا قرارداد ما با امنیت بین المللی گره نخورد ضمانت اجرا نخواهد داشت، قرارداد هسته‌ای باید یک تعهد محترم متقابل باشد و همه جوانب حقوق بین الملل در آن دیده شود. بله! ادب بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، دست هم می‌دهیم، اما پس از دست دادن انگشتان خود را هم می‌شماریم!

در ابتدای این دیدار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته به ویژه در خصوص مذاکرات برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ارائه کرد.

آیت الله سبحانی: ایران باید روابط خود با همسایگان را بهبود بخشد

آیت الله سبحانی نیز در دیدار وزیر امور خارجه ایران با اشاره به روایت معروف از نبی مکرم اسلام که فرمودند: «الجارّ ثم الدار» بیان کرد: مضمون روایت این است که اگر در نقطه‌ای جغرافیایی خواستید سکنی گزینید، همسایگان را در نظر بگیرید، که موقعیت آن‌ها نسبت به تو چگونه است.هرچند مقصود این روایت، همسایگان فردی است، اما می‌توان این معنای گسترده را از آن استفاده کرد که جمهوری اسلامی باید کوشش کند، روابط خود را با همسایگان حتی کشور‌های منطقه، بیش از پیش بهبود بخشد، چون در صورت حسن همجواری طرفین می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.  شیعیانی در خارج ایران هستند- چه غرب و چه مناطق دیگر- که ایران را وطن دوم خود می‌دانند بنابراین جمهوری اسلامی باید به آن‌ها در رفع فشار و ارائه کمک‌های فرهنگی کمک کند. شیعیان افغانستان و یمن و امثال این‌ها وضعیت خوبی ندارند؛ لازم است مسئولان با آن‌ها به صورت یکسان کمک کنند.

آیت الله سبحانی با اشاره به تالیف کتاب خود در زمینه حکومت اسلامی به زبان عربی گفتند: بخشی از این کتاب که به فارسی هم ترجمه شده است مربوط به روابط کشور‌های اسلامی با خارج است.

آیت الله مکارم شیرازی: مخالفان و موافقان مذاکرات را به آنچه صواب است، متقاعد کنید

آیت الله مکارم شیرازی نیز در دیدار امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بیان کرد: امروز مشخص شده که غربی‌ها در روابط خارجی خود، تنها به دنبال منافع خود بوده و شعار دفاع از حقوق بشر آن‌ها دروغی بیش نیست.

وی برخورد دوگانۀ آمریکا با بعضی از کشور‌های منطقه را یادآور شده و افزود: رفتار آمریکا با بعضی از کشور‌های منطقه که تاکنون هیچ انتخاباتی در آن برگزار نشده و مجلسی ندارند، بیانگر شعاری بودن ادعای دموکراسی غربی است.آمریکا سالیان متمادی بر منابع کشور ما تسلط داشت و اکنون که دستش از حکومت بر ما قطع شده، درصدد است تا بار دیگر بر منطقه و ایران اسلامی که قلب کشور‌های منطقه است، سیطره یابد.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بر لزوم هوشیاری تیم مذاکره کننده تأکید کرده و گفت: آنچه باعث آبرو، عزت و قدرت کشور است باید در مذاکرات پیگیری شود. کوتاهی در مقابل خواسته‌های آنان سبب می‌شود که آن‌ها در مباحث دفاعی، موشکی و منطقه‌ای نیز خواستار مذاکره شوند. برخی‌ها در داخل می‌گویند که نباید تحت هیچ شرایطی با دنیا تعامل و مذاکره داشته باشیم و برخی دیگر نیز به عکس معتقدند که باید برای تعامل با دنیا هرگونه امتیازی داد، ازاین رو لازم است این دو گروه را به آنچه صواب است، متقاعد کرد.

وی هماهنگی میان قوای سه گانۀ کشور را در پیشرفت امور کشور و مذاکرات بین الملل مهم دانسته و خواستار استفاده از آراء و نظرات دانشگاهیان و حوزویان در امور مربوط به روابط خارجی شد.

مکارم شیرازی در پایان این دیدار از نفوذ مظاهر ابتذال فرهنگ غرب به دانشگاه‌های کشور احساس خطر کرده و نسبت بدان هشدار داد.

در ابتدای این دیدار امیرعبداللهیان گزارشی درخصوص مذاکرات و فعالیت‌های وزارتخانه متبوع خود ارائه کرده و ضمن تجلیل از ابتکار مرجعیت معظم در برگزاری کنگرۀ جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری و بازخورد‌های آن در سطح منطقه و بین الملل درخواست کرد با توجه به شرایط منطقه و حضور گروه‌های تکفیری در کشور‌های همسایه نسبت به برگزاری دومین کنگرۀ جهانی اقدام گردد.

آیت الله نوری همدانی: در برجام خطوط قرمز و مصالح ملت حفظ شود

آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آیات قرآن کریم بیان کرد: یکی از دستورات موکد اسلام حفظ عزت و عظمت مسلمانان در مقابل دشمنان است و مسلمانان باید همواره عزت و اقتدار خویش را حفظ کنند. از این رو باید در برجام خطوط قرمز و مصالحه ملت حفظ و موضوع افغانستان به طور جدی پیگیری شود.

وی در ادامه به دشمنانی استکبار جهانی اشاره نموده و افزود: استکبار جهانی به سرکردگی امریکا همواره درصدد استعمار ملت‌های مسلمان بوده و هستند. از آغاز پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی هر روز شاهد توطئه‌ها و فتنه انگیزی آنان بوده ایم، ولی به عنایت پروردگار و رهبری حکیمانه امام راحل و رهبر انقلاب و هوشیاری مردم و مسئولین تمام آن‌ها نقش بر آب شد و ایران اسلامی با حفظ اقتدار توانست قدرتمند‌تر از هر روز در مقابل زیاده خواهی‌های استکبار جهانی بایستد.

مرجع تقلید شیعیان آمادگی دفاعی در مقابل دشمنان را بسیار ضروری دانست و گفت: یکی از راه‌های حفظ عزت و عظمت توجه به خط قرمزهاست. توان موشکی جمهوری اسلامی یکی از خطوط قرمزی است که نباید درباره آن با دشمنان مذاکره نمود. باید عزت و اقتدار سر لوحه کار تیم مذاکره کننده باشد.

نوری همدانی داشتن بصیرت و آگاهی نسبت به اوضاع زمان را بسیار مهم دانسته و افزود: متاسفانه حکومت‌های سلطه گر غربی با اختلاف افکنی و درگیری میان مسلمانان به دنبال مقاصد شوم خود هستند؛ امروز اوضاع در یمن، عراق، افغانستان، لبنان، بحرین، سوریه تنها به نفع استکبار است که باید ملت‌های مسلمان در مقابل این فتنه‌ها بیدار و هوشیار باشند. باید توجه داشت مذاکره خوبه است و باید انجام شود، اما با توجه به سوابق و عهدشکنی‌ها اعتماد کار سختی است.

آیت الله نوری همدانی فعالیت وزارت خارجه در این چند ماه اخیر را مثبت ارزیابی و گفت: شخص وزیر خارجه بحمدالله انقلابی و پیگیر و توانمند است.

وی مسئله فلسطین را موضوع مهمی دانسته و عنوان کرد: از صهیونیست نباید غافل بود. این رژیم نامشروع و غیر قانونی است و در هر حال مشغول ضربه زدن می‌باشد و در طی مذاکرات برجام نیز از هیج ضربه‌ای خودداری نمی‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری: تجربیات گذشته در مذاکرات را سرلوحه کار خود قرار دهید

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، اقتصاد و سیاست را دو عنصر جدایی ناپذیرند و شرطی‌سازی اقتصاد را از عوامل مهم بی‌ثباتی اقتصادی دانست.

وی ضمن اشاره به مساله افغانستان بیان کرد: همه اقوام و گروه‌ها باید در نظام سیاسی افغانستان نقش داشته باشند و هر چیزی غیر از تشکیل دولت فراگیر ملی نمی‌تواند تامین‌کننده امنیت و ثبات در افغانستان شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، رویکرد دولت در فعال کردن دیپلماسی اقتصادی را مورد تحسین قرار داد و گفت: اقتصاد با سیاست رابطه تنگاتنگی دارد و این دو به یکدیگر گره خورده‌اند؛ گره‌گشایی اقتصادی مستلزم دیپلماسی فعال در حیطه مسایل اقتصادی است.

وی توجه به تجربیات حاصل شده در توافق برجام را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید تجربیات گذشته را سرلوحه کار خود قرار دهید و سیاستی اتخاذ کنید تا هم اعتبار جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل حفظ شود و هم عهدشکنان که راس آن‌ها آمریکا قرار دارد، در نگاه جهانیان مقصر بودنشان مشخص شود.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، شرطی‌سازی اقتصاد را به عنوان یک آفت ارزیابی کرد و گفت: اقتصاد شرطی یکی از عوامل مهم نوسانات اقتصادی است؛ نباید سفره مردم را به مسایل خارجی گره زد.

وی در پایان صحبت‌های خود، استفاده از قدرت میدان و دیپلماسی را راهگشا ارزیابی کرد و گفت: از طریق میدان می‌توان در دیپلماسی به پیروزی‌ها و نتایج خوبی دست یافت و نباید از این عامل مهم و تاثیرگذار غفلت کرد.

در این جلسه، اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بیان نقطه نظرات، سوالات و پیشنهاد‌ها و انتقادات خود از دستگاه دیپلماسی پرداختند و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، توضیحاتی را ارایه کرد.

سعیدی: برائت از دشمنان به معنی قطع روابط اقتصادی و انسانی با آن‌ها نیست

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی نیز در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: حضور محبان اهل بیت (ع) در حرم‌ها و رفتن به زیارت آن‌ها به معنی تأسی به اهل بیت (ع) در زندگی است.

او با بیان اینکه در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علی‌ها آمده است که ما با حب اهل بیت (ع) به خدا تقرب می‌جوییم و از دشمنان خدا اعلام برائت می‌کنیم، گفت: محبت و برائت دو بال ایمان هستند و هر دو با هم و در کنار هم مؤثر است بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که محب اهل بیت (ع) هستیم، اما از دشمنان خدا و اهل بیت (,) برائت نمی‌جوییم.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) یکی از وظایف وزارت امور خارجه را نشان دادن محبت‌ها و برائت‌ها در نظام اسلامی دانست و افزود: باید تفاوت ما با کسانی که از نظر اعتقادی و فکری در دایره محبت اهل بیت (ع) نیستند مشخص شود تا کسانی که مؤمن نیستند گمان نکنند که ما بی خط و بی رنگ هستیم. برائت از دشمنان به معنی قطع روابط اقتصادی و انسانی با آن‌ها نیست بلکه نیازمند معرفت، ظرافت و اقتدار است و اگر ما به اهل بیت (ع) متوسل شویم آن‌ها راه را برای ما باز می‌کنند.

سعیدی با بیان اینکه ما به کمک خداوند و اهل بیت (ع) برای حفظ نظام امیدوار هستیم، افزود: مردم به این دولت و نظام اعتماد دارند.

حسین امیرعبداللهیان نیز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستان و نماینده، ولی فقیه در استان قم که در حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با بیان اینکه مردم از دولت انتظارات بسیاری دارند، اظهار کرد: کار دولت بسیار سخت است و ما باید از ظرفیت امور خارجه برای رونق اقتصادی و توسعه پایدار اقتصادی استفاده کنیم.

او با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت امور خارجه برای ترویج آموزه‌های فرهنگی اسلام اضافه کرد: در وزارت امور خارجه می‌توانیم از ظرفیت حوزه‌های علمیه در راستای ترویج آموزه‌ها و اندیشه‌های دینی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به جایگاه معنوی اعتاب مقدس و اهمیت همجواری با حرم اهل‌بیت (ع) گفت: بنده در گذشته، سه سال سفیر ایران در عراق بودم و هر آنچه دارم از برکت زیارت حرم‌های اهل‌بیت (ع) در آن سه سال است.

وزیر خارجه: سیاست ما توسعه روابط با کشور‌های همسایه است

به گزارش وزارت خارجه، امیرعبداللهیان نیز در دیدار با آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی و سبحانی ضمن ابراز خوشنودی از توفیق زیارت حرم حضرت معصومه (س) در ایام ولادت حضرت زینب (س) تصریح کرد: ارتباط وزارت امورخارجه با حوزه علمیه و مراجع عظام همواره مستحکم بوده و ما از رهنمود‌ها و دعای خیر علمای بزرگوار قم همیشه بهره‌مند بوده ایم و امیدواریم این توفیق از ما سلب نگردد.

امیر عبداللهیان در ادامه نشست‌های مذکور به تحولات منطقه، اولویت دولت سیزدهم در توسعه و تحکیم مناسبات با همسایگان، تحولات افغانستان و مذاکرات وین اشاره و تاکید کرد: سیاست ما توسعه روابط با جهان اسلام به ویژه کشور‌های همسایه می‌باشد.

وزیر امور خارجه تقویت دیپلماسی دینی در جهان امروز را مهم ارزیابی کرد و گفت: حوزه علمیه ظرفیت بالایی در تعامل با موسسات دینی و رهبران فکری جهان دارد و ما در وزارت امور خارجه در حد توان تسهیل‌گر این موضوع خواهیم بود.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
1
21
تمام حرف روحانی هم همین بود. اما هشت سال طول کشید تا درک شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
17
خب انشاالله چه زمانی باکارشناسان کار بلد مشورت خواهید کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
فقط ظریف بلد است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
5
ما همه با هم هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
7
0
چقدر سایت آفتاب نگران دین و حرف مراجع هست که زمین نمونه، التماس دعا برادر آفتاب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
تو باز هم پیدات شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
1
13
ی خبرایی هست... ک دارند مجوزات لازم رو میگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
خیلی خبرها بوده و هست. متاسفانه بعضی ها بسیار دیر متوجه شده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
2
چه هماهنگ.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
3
ولی با تاخیر 40 ساله
تو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
3
الان دارن مقدمه چینی میکنند کسانی که برجام آتش زدن ومی گفتن هرکس مذاکره کنه استخر فرح در انتظارش . که بگن ما نمی خواستیم نظر مراجع بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
3
از مراجع بزرگ تشیع هم برای توافق مجوز گرفتند ودیگر بهانه ای برای عدم توافق ندارند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین