کد خبر: ۷۴۴۲۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

آمریکا: در مذاکرات پیشرفت کمی حاصل شد/ آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوال خبرنگاران درباره دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پاسخ داد.
آمریکا: در مذاکرات پیشرفت کمی حاصل شد/ آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به ادعای یک خبرنگار مبنی بر این که با توجه به آن چه وقت کشی ایران در مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و عدم حصول پیش رفت در این مذاکرات، می‌خواند آمریکا تا چه مدت حاضر به تغییر موضعش در مذاکرات نخواهد بود و به رویه فعلی ادامه خواهد داد، گفت: همان طور که قبلا از همکارم درباره تجربیاتی که در بخش دوم دور هفتم داشته ایم شنیده اید، پیش رفت هایی در این دور حاصل شده است. البته ما چیزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران درباره بازگردانی عناصر شفاف سازی در برنامه بازرسی آژانس در ایران و نصب دوباره دوربین ها در تاسیسات کرج اعلام کردند را هم مورد توجه قرار دادیم. این اقدامی مهم است. اقدامی استقبال کننده. اما در این زمینه دید بازی داریم چون این اقدامی بوده است که نباید از همان اول ضرورتی برای انجام دادنش می بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، پرایس ادامه داد: عامل دوم این پیش رفت نسبتا کمی که حاصل شده است و از همکاران شنیدید، این است که حالا ما درک مشترکی از این داریم که متن [نهایی] مبنای مذاکرات بر سر مسائل هسته ای چه خواهد بود. او همچنین گفته بود ما هنوز به متن دست پیدا نکرده ایم اما برای از سرگیری مذاکرات پیرامون این متن یک دستور کار تعیین کرده ایم. بنابراین در کل سازنده و خوب است. اما از بسیاری از جهات، در واقع این ما را به جایی که در ماه ژوئن بودیم بر می گرداند و بنابراین همان طور که همکارم گفت، انگیزه و اشتیاقمان را برای جایی که فعلا هستیم و جایی که ممکن است به سمت آن برویم، نگه می داریم. هنوز کارهای زیادی مانده است که انجام بدهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با ادعایی درباره مواضع ایران در مذاکرات گفت: در عین حال، تمامی این ها در فضایی از تحریکات در حال رخ دادن است، چیزی که ما از ایرانی ها دیده ایم، و فضایی که در آن زمان به خاطر تحرکات و توسعه ها در برنامه هسته ای ایران رو به اتمام است. بارها گفته ایم، ما نمی توانیم وضعیتی را تحمل کنیم که ایران در مذاکرات وقت کشی کند و در خانه سرعت برنامه هسته ای اش را افرایش دهد. چیزی که ما و تیم مذاکره کننده پیش از وقفه موقتی مذاکرات تجربه کردیم، پیش رفت بوده است. اما سرعت آن برای رساندن ما به جایی که بتوانیم برجام را به عنوان یک وسیله کارآمد و بادوامی برای پیش روی تبدیل کنیم، کافی نبوده است. اگر سرعت دیپلماسی بیشتر افت کند، همان طور که از تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] هم شنیدید، [برجام] ناکارآمد خواهد شد. همین طور به گفته همکارم، تبدیل به جسدی می شود که زنده کردنش ناممکن است.

پرایس ادامه داد: ما مسلما نمی خواهیم شاهد هیچ کدام از این ها باشیم. هنوز بر این باور هستیم که فرصتی باقی است که در آن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بهترین گزینه برای ما، دیگر اعضای گروه ۱+۵ و جامعه بین المللی خواهد بود. چون هنوز خواهد توانست کاری که ما می خواهیم، ممانعت قابل راستی آزمایی از دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای را برایمان انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: با این حال، قبلا هم گفته ایم فرصتی که وجود دارد بیشتر بسته به مسائل فنی است و جنبه ی تقویمی ندارد. بنابراین، ما به دقت سرعت برنامه هسته ای ایران را زیر نظر داریم و به دقت در حال بررسی این هستیم که بازگشت دوجانبه به برجام از نظر حفاظت ها و ضمانت ها چه معنایی خواهد داشت. به همین جهت، همچنان در حال رصدیم که ایران چه می کند و به طور علنی و غیرعلنی در چارچوب این مذاکرات غیرمستقیم در وین چه چیزی می گوید، بر این اساس ارزیابی خواهیم کرد که آیا برجام هنوز به نفع ما هست یا نه. با تمام این ها، ما صرفا با فکر کردن به گزینه های دیگر در حال وقت تلف کردن نیستیم و کاری بیشتر از فکر کردن انجام می دهیم. این دیپلماسی که در پیش گرفته ایم متمرکز بر بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام است. ما فعالانه درباره گزینه های دیگر در حال مذاکره با دیگر اعضای ۱+۵ و شرکایمان در منطقه هستیم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدام به لغو تحریم ها برای بازگشت آمریکا به پایبندی دوجانبه گفت: ما آماده ایم تحریم های ناسازگار با برجام را لغو کنیم. ایران هم می داند. گروه ۱+ هم می‌داند. چیزی است که واقعا به وضوح گفته ایم.

پرایس ادامه داد: آمریکا مادامی که ایران باز هم خود را تحت محدودیت های هسته ای قرار دهد، محدودیت های سخت موجود در برجام در زمینه راستی آزمایی ها و بازرسی ها و دیگر محدودیت هایی که برجام برای برنامه هسته ای ایران اعمال می کند، آماده لغو تحریم های ناسازگار با برجام خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با انتقاد از تصمیم دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق هسته ای گفت: دولت قبلی به ما وعده داد تصمیم خروج از برجام به توافق بهتری منجر خواهد شد که موجب هراس ایران و نیرو های نیابتی اش خواهد شد، آمریکا را در جایگاه مستحکم تری قرار خواهد داد و بسیاری چیزهای دیگر. اما ما شاهد چیزی خلاف این وعده ها بوده ایم. مسلما، در دولت قبلی توافق بهتری وجود نداشت.

علاوه بر این، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در پاسخ به این سوال که آیا پیش از پایان سال جاری میلادی دور جدیدی از مذاکرات وین آغاز خواهد شد یا نه و آیا در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات، اعمال تحریم‌ بر آن گریزناپذیر خواهد بود یانه، گفت: به دلیل رویکردی که ایران در دور قبلی مذاکرات داشت، رئیس جمهور از ما، یعنی تیم امنیت ملی خواست آمادگی داشته باشیم در صورت شکست دیپلماسی به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم. این کاری است که از آن موقع انجام شده است، با طیفی از شرکایمان در جهان هم در این باره رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم. درباره این که اقدامات بعدی چه خواهند بود، فعلا چیزی ندارم که بگویم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه با بیان این که ایالات متحده آمریکا اصلا موضوعیتی در برجام ندارد، گفت: آمریکا کشوری است که در زمان ترامپ گردن کشانه از برجام خارج شد و تلاش کرد که کشورهایی که متعهد و پایبند به برجام هستند را تنبیه کند.

خطیب زاده تأکید کرد: ما در مذاکرات همواره به نتیجه فکر می کنیم. ما گفت‌وگوها را با اراده، جدیت و خوش بینی پیگیری می کنیم اما به نیات طرف های مقابل به خصوص آمریکایی ها خوش بین نیستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین