کد خبر: ۷۴۴۴۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
بازگشایی خط شمالی مترو تهران - کرج

جزئیات برخورد قطارهای مترو| در خط تهران - کرج چه اتفاقی افتاده؟

صبح امروز دو رام قطار متروی تهران-کرج در ایستگاه چیتگر با یکدیگر برخورد کردند که در پی این حادثه حدود ۲۰ نفر از مسافران مصدوم شدند و بنا به گفته مسئولان اورژانس حال یکنفر وخیم گزارش شده است، وزیر کشور نیز به استانداران تهران و البرز برای رسیدگی به وضعیت مصدومان حادثه دستور داد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو از بازگشایی خط شمالی مترو تهران – کرج خبر داد.
جزئیات برخورد قطارهای مترو| در خط تهران - کرج چه اتفاقی افتاده؟
آفتاب‌‌نیوز :

امروز چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰ساعت ۷:۱۰ دقیقه صبح قطار تندرو که از مسیر کرج-گلشهر به سمت ایستگاه تهران(صادقیه) درحرکت بود با قطار عادی درایستگاه چیتگر برخورد کرد.

بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، به منظور رفاه حال شهروندان با هماهنگی های صورت گرفته با شرکت واحد اتوبوسرانی برای انتقال مسافران از ایستگاه ورآوردتا ایستگاه تهران( صادقیه) و بالعکس انجام شد.

اعزام ۱۹دستگاه آمبولانس به محل برخورد دو قطار در خط ۵ متروی تهران/مصدومیت۱۱ نفر و بدحالی یک نفر

سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز ساعت ٧:٠۴ دقیقه روز جاری یک مورد برخورد دو قطار در خط مترو کرج به سمت تهران، نرسیده به چیتگر در محدوده ایستگاه چیتگر به سامانه ١١۵ اورژانس اطلاع داده شد که بلافاصله ۱۹ دستگاه آمبولانس به محل اعزام شدند و اولین آمبولانس اورژانس در مدت زمان یک دقیقه به محل رسید.

نجات ١٨ نفر از داخل قطار کرج-تهران

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه در پی این حادثه سه ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند، گفت: آتش نشانان با حضور در محل مشاهده کردند که دو دستگاه قطار با یکدیگر برخورد کردند که علت آن توسط متخصصان شرکت بهره برداری مترو اعلام خواهد شد.

ملکی ادامه داد: برخی مسافران خودشان از قطار خارج شده بودند اما برخی دیگر به علت تخریب و کیپ شدن درب ها این امکان را نداشتند. آتش نشانان کمک کردند و حدود ١٨ نفر را از قطار خارج شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: خوشبختانه این حادثه هیچگونه شعله وری نداشته و مسئولان مترو نیز در حال بررسی برای ادامه عملیات هستند تا خط هرچه سریعتر باز شود.

حضور کارشناسان فنی برای بازگشایی مسیر مترو در پی حادثه برخورد دو قطار مترو

محمدیان مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز از حضور کارشناسان فنی در محل حادثه برخورد دو قطار و تلاش برای بازگشایی مسیر خبر داد و گفت: در حال حاضر کارشناسان فنی در محل حادثه قرار دارند تا نسبت به جابه‌جایی قطار و بازگشایی مسیر اقدام کنند.

وی با بیان این‌که در مورد علت این حادثه نمی‌توان اظهارنظر کرد، افزود: باید این موضوع در کمیسیون سوانح بررسی شود تا علت دقیق بروز این حادثه مشخص شود.

اعلام دقیق زمان بازگشایی مسیر متروی تهران ـ کرج تا ساعتی دیگر

آزادی قائم مقام شرکت بهره‌برداری مترو نیز با اعلام اینکه زمان دقیق بازگشایی کامل مسیر متروی تهران – کرج و بالعکس مشخص نیست، اظهار کرد: مرحله به مرحله همکارانمان در حال جداسازی واگن‌ها هستند و تا یک ساعت دیگر می‌توانیم زمان دقیق بازگشایی مسیر را اعلام کنیم.

دستورات فوری معاون شهردار درمورد برخورد ۲ قطار تهران ـ کرج

مجتبی شفیعی دستور تعیین علت حادثه و بازگشایی سریع خط پنج مترو را صادر کردم. در حال حاضر مصدومان این حادثه مورد مداوا قرار گرفتند و چند نفر برای بررسی بیشتر و درمان به بیمارستان اعزام شدند که حال یکی از آنها وخیم است و آرزوی سلامتی برای وی داریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که در حال حاضر مسافرگیری در خط پنج مترو از سمت ایستگاه صادقیه تا وردآورد و در مسیر بالعکس از ایستگاه وردآورد تا تهران متوقف شده است، اظهار کرد: کارشناسان قول دادند تا ظهر مسیر را برای ادامه خدمت رسانی بازگشایی کنند همچنین حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دو کابین برای انتقال مسافران از ایستگاه وردآورد تا تهران و بالعکس و همچنین تعداد زیادی تاکسی در محل حاضر هستند تا مسافران را جابه‌جا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این قطار پیش از این نقص فنی داشته یا نه؟ اظهار کرد: بررسی دقیق باید در این خصوص صورت گیرد.

نحوه برخورد دو قطار مترو تهران ـ کرج اعلام شد

آزادی قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو تهران جزییاتی از حادثه برخورد دو قطار در مسیر تهران ـ کرج با یکدیگر را تشریح کرد و گفت: اتفاقی که در ایستگاه چیتگر رخ داده است برخورد قطار تندرو با قطار کندرو بوده است که قطار کندرو در مسیر قطار تندرو آمده است.

وی در مورد چرایی بروز این حادثه اظهار کرد: علت حادثه در دست بررسی است اما هنوز گزارش اولیه آماده نشده و به محض آماده شدن اعلام عمومی خواهیم کرد.

آزادی اضافه کرد: قطار کندرو در همه ایستگاه‌ها توقف می‌کنند اما قطار تندرو تنها در سه ایستگاه توقف دارد و سریع عبور می‌کند که در حادثه صبح امروز در مسیر تندرو، قطار کندرو وارد شده و از بغل برخورد می‌کنند.

ورود شورا به حادثه صبح امروز مترو تهران ـ کرج

سید جعفر تشکری هاشمی ئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به حادثه برخورد دو قطار مترو در ایستگاه چیتگر در حساب توییتری خود از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی حادثه صبح امروز در مترو تهران - کرج خبر داد و نوشت: "ضروری است شهرداری تهران اقدامات فوری برای درمان و دلجویی از آسیب دیدگان، ترمیم و راه‌اندازی فوری خط انجام دهد. همچنین بررسی دقیق و سریع علت حادثه را انجام دهد."

تشکری هاشمی در ادامه نوشته است: "کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا این موضوع را با دقت و جدیت بررسی و پیگیری خواهد کرد."

عذرخواهی مترو بابت حادثه برخورد دو قطار

مهدی شایسته اصل درباره حادثه صبح امروز مترو، بیان داشت: از همه شهروندان عزیز که دچار مصدومیت شدند و همچنین عزیزانی که با تأخیر در برنامه کاری خود مواجه شدند پوزش می‌طلبیم.

وی ادامه داد: این اتفاق بیشتر از گذشته ضرورت بروزرسانی و اورهال سیستم‌های سیگنالینگ و یکپارچه‌سازی مراکز فرمان تمامی خطوط را اثبات کرد. انجام این موضوعات با قید اولویت در دستور کار شرکت بهره‌برداری مترو قرار خواهد گرفت.

تکذیب "شاخ به شاخ" شدن قطارهای مترو در حادثه صبح امروز

مطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز در حساب توییتر خود نوشت: "حادثه آن طور که دقایق ابتدایی خبر در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد به صورت شاخ به شاخ نبوده بلکه دو قطار از بغل با یکدیگر برخورد داشتند."

وی نوشت: "تعداد افراد حادثه‌دیده در حادثه متروی تهران-کرج ۲۰ نفر است. ۹ نفر پس از معاینه اولیه اورژانس مرخص و ۱۱ نفر برای درمان به بیمارستان‌های اطراف اعزام شدند که متاسفانه حال یکی از این عزیزان وخیم است. دو قطار شاخ به شاخ نشده‌اند. علت این حادثه توسط کارشناسان در حال بررسی است."

محمدخانی ادامه داد:" ‌‏۱۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین برای انتقال مسافران توسط سازمان اتوبوسرانی تهران به محل اعزام شد و همچنین تاکسیرانی نیز ناوگان خود را جهت خدمت‌رسانی به مردم فراخوانده است."

زاکانی از محل حادثه مترو بازدید می‌کند/ممکن است خدمات رسانی تا عصر امروز فراهم نشود

مطهر محمد خانی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری گفت: شهردار تهران با حضور در ایستگاه چیتگر از محل حادثه برخورد دو قطار متروی تهران - کرج بازدید می‌کند.

وی با بیان اینکه در پی حادثه صبح امروز و برخورد دو قطار در ایستگاه متروی چیتگر، شهردار تهران از همان ابتدا در جریان این حادثه قرار گرفت، گفت: معاون حمل و نقل، معاون خدمات شهری، آتش نشانی وغیره در محل حادثه حضور یافتند و جزئیات حادثه را به سمع و نظر شهردار می رساندند.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی در این حادثه تسهیل تردد مردم بین کرج و تهران است، گفت: احتمالا در عصر امروز شاهد پیک جمعیتی از تهران به کرج هستیم و ممکن است خدمات رسانی ۱۰۰ درصدی مترو تا عصر امروز فراهم نشود.

خدمت رسانی اتوبوس ها در مسیر تهران - کرج آغاز شد

روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع شهروندان و مسافران محترم می‌رساند که در حال حاضر به علت حادثه پیش آمده در خط ۵، خدمات رسانی مترو بین ایستگاه گلشهر و ایستگاه وردآورد در هر دو مسیر در حال انجام است و در محدوده وردآورد تا تهران (صادقیه) در هر دو مسیر رفت و برگشت حرکت قطار انجام نمی‌شود.

تا پایان عملیات جمع آوری سانحه و بازگشت سرویس دهی خط ۵ متروی تهران به حالت عادی، هماهنگی های لازم با شرکت واحد اتوبوسرانی انجام شده تا نسبت به جابجایی شهروندان و مسافران در این مسیر اقدام کنند و در حال حاضر اتوبوس های این شرکت در طول مسیر در حالت خدمت رسانی می باشند.

زاکانی: هنوز علت حادثه برخورد دو قطار مترو مشخص نیست/همه صحبت‌ها گمانه زنی است

علیرضا زاکانی شهردار تهران ظهر امروز در حاشیه حضورش در محل حادثه برخورد دو قطار با یکدیگر در پرسش به سوالی مبنی بر این که شهرداری چقدر در درمان مصدومان این حادثه متعهد است گفت: همه این افراد بیمه هستند و هیچ محدودیتی برای درمان آن وجود ندارد البته خدا را شاکر هستیم که این حادثه تلفات جانی نداشت.

وی با بیان این که بخش زیادی از این مصدومان به دلیل خروج از واگن ها و شرایط اضطراری که وجود داشت دچار مصدومیت شدند، گفت: تعداد ۵ الی ۶ نفر در داخل واگن مصدوم شدند و مابقی در حین خروج که از این میان تعداد زیادی از آنها به صورت سرپایی درمان شدند که ۱۱ نفر برای دریافت خدمات درمانی بیشتر به بیمارستان منتقل شدند و از این میان ۹ نفر عنقریب در حال ترخیص هستند و دو نفر نیز وضعیتشان در حالت ویژه است که ان‌شاء الله بهبود می یابند.

زاکانی در پاسخ به این سوال که چه زمانی خط ۵ مترو فعال می شود، گفت: خط ۵ متروی تهران از گلشهر تاورد آورد و بالعکس فعال است و اتوبوس ها نیز برای جابجایی مسافران مستقر شدند تا خللی در رفت و آمد ایجاد نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت این حادثه گفت: همه صحبت هایی که تا الان اعلام شده گمانه زنی و هنوز دلیل واضح و قطعی در این قضیه نداریم و برای این که نتیجه قطعی به دست آید کمیسیون سوانح به صورت فوری تشکیل می‌شود تا همه موارد را بررسی کنند.

لزوم به روز رسانی سیستم های کنترلی مترو/ اعلام دقیق علت حادثه توسط کمیسیون سوانح

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد که در خصوص حادثه برخورد دو قطار متروی تهران- کرج اگر شهرداری کوتاهی در زمینه پیگیری این حادثه داشته باشد، شورای شهر وارد می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما اعلام کرده‌اید که خطای انسانی عامل حادثه صبح امروز بوده گفت: به ما اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم گزارشاتی می رسد که من این موضوع خطای انسانی را به نقل از یکی از گزارشات مدیریتی اعلام کردم. اما همه مسئولان شهرداری در صحنه هستند و اجازه دهیم کمیسیون سوانح نظر قطعی را اعلام کنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که متاسفانه در حوزه نگه داشت و به روز رسانی قطعات مترو در ۴ سال اخیر اتفاق خاصی صورت نگرفته گفت: باید به روز رسانی سیستم های کنترلی و نظارت بر مترو با دقت و سرعت انجام شود که به امید خدا در بودجه سال آینده این مسائل مهم نیز در نظر گرفته می شود.

جابه‌جایی رایگان مسافران خط ۵ مترو با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران طی اعلاعیه‌ای از اعزام ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به منظور جابه‌جایی رایگان مسافران خط پنج مترو که به دلیل بروز حادثه صبح امروز متروی تهران- کرج، خدمات‌رسانی آن به صورت موقت متوقف شده بود، خبر داد.

این ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین و دوکابین برای انتقال مسافران در مسیر رفت و برگشت از ایستگاه های متروی چیتگر و متروی وردآورد به پایانه صادقیه و بالعکس، از اولین ساعات صبح امروز به صورت رایگان به شهروندان خدمات رسانی می کنند.

آخرین وضعیت آزادسازی واگن‌های مترو

شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو درباره آخرین وضعیت آزادسازی واگن‌های مترو که در حادثه صبح امروز برخورد دو قطار دچار سانحه شده بودند، توضیحاتی را ارائه کرد و با بیان اینکه ۳ نفر از مصدومان مترو در بیمارستان هستند، گفت: از ابتدای حادثه کارشناسان فنی تلاش کردند که هرچه سریع‌تر واگن‌های آسیب دیده را از خط خارج کنند تا خدمت‌رسانی به روال عادی برگردد.

وی با بیان این‌که تلاش خواهیم کرد تا عصر امروز خط شمالی آماده شود، اظهار کرد: امیدواریم برای ساعت پیک عصر که شهروندان می‌خواهند از ایستگاه صادقیه به کرج بروند حداقل خط شمالی را آماده کنیم هرچند که شهرداری مسیرهای جایگزین در نظر گرفته و با دستور شهردار تهران تاکسیرانی و اتوبوسرانی فعال شده و در ایستگاه‌هایی که مردم می‌خواهند از تهران به کرج بروند، آماده خدمت رسانی هستند.

تلاش برای بازگشایی خط شمالی متروی تهران - کرج خبر داد و گفت: شهردار تهران دستور دادند هرچه سریعتر جلسه کمیته عالی سوانح برگزار و نتایج اولیه به اطلاع شهردار و شهروندان برسد.

دستور وزیر کشور به استانداران تهران و البرز برای رسیدگی به مصدومان حادثه قطار شهری

وزیر کشور از استانداران دو استان تهران و البرز خواست به فوریت به وضعیت مصدومان حادثه برخورد دو رام قطار شهری در محدوده چیتگر رسیدگی نمایند.

دکتر احمد وحیدی با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه تعدادی از هموطنان عزیزمان مصدوم شده‌اند، گفت: با بسیج تمام امکانات بهداشتی و درمانی به دنبال درمان هر چه سریعتر مصدومان این حادثه تلخ هستیم.

شایسته اصل در خصوص آخرین وضعیت حادثه برخورد ۲ قطار مترو با یکدیگر گفت: تقریبا دو سوم عملیات انتقال واگن‌ها بر روی ریل انجام شده است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه رسیده است، گفت: با آمدن جرثقیل بزرگ لکوموتیو قطار تندرو از خط خارج شده و یک مسیر بازگشایی می‌شود.

وی افزود: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا قبل از غروب آفتاب خط مسیر شمالی بازگشایی شود.

حادثه مترو، تلنگری بر ضرورت توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی

جعفر تشکری هاشمی در صفحه اینستاگرام خود با عنوان "حادثه مترو، تلنگری بر ضرورت توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی بود" نوشت: "هنوز داغ فاجعه ‌«قطار تبریز - مشهد» که در آن ۴۸ نفر از هموطنان عزیزمان در مسیر زیارت امام رضا (ع) به دیار حق شتافتند؛ با گذشت پنج سال از وقوع این حادثه در دل‌هایمان زبانه می‌کشد و امروز، سانحه برخورد دو قطار در خط پنج مترو، می رفت تا حادثه مشابهی را رقم بزند. "

وی ادامه داد: "بنده و همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران، تمام توان خود را برای غلبه بر این مشکل به کار بسته‌ایم؛ چنانچه به عنوان اولین گام، مصوبه الزام شهرداری تهران به بازسازی ۶۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۷ دستگاه واگن و خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای مدت زمان باقی‌مانده تا پایان سال را تکلیف کردیم وعلت حادثه چه خطای انسانی و چه مشکل فنی بوده باشد، به شهروندان این اطمینان خاطر را می‌دهم که کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا از طریق کمیته تخصصی که به این منظور تشکیل داده است، علت حادثه را به دقت و جدیت و با در نظر گرفتن همه ابعاد و جوانب، بررسی و پیگیری، از حقوق مردم شهر صیانت و نتیجه را به شهروندان و رسانه‌ها اعلام خواهد کرد."

پیگیری قاطعانه حادثه برخورد دو قطار مترو توسط شورای شهر

زهرا شمس احسان، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این رابطه در توییترش نوشت: در شورای شهر حادثه برخورد دو قطار مترو در چیتگر را قاطعانه تا رسیدن به نتیجه کارشناسی پیگیری خواهیم کرد؛ این رخداد هشداری جدی برای ضرورت تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت به نفع حمل و نقل ریلی شهری و لزوم نوسازی ناوگان متروی تهران است.

آخرین مصدوم حادثه مترو تهران ـ کرج در حال ترخیص از بیمارستان

علیرضا زاکانی شهردار تهران در پایان مراسم افتتاح ایستگاه توحید در خط ۷ مترو با حضور در جمع خبرنگاران گفت: همکاران مشغول کار هستند تا وضعیت را به حالت عادی برگردانند.

مصدومین این حادثه به لطف خدا از بیمارستان ترخیص شدند. ۱۲ نفر دچار آسیب شده بودند که بخشی به خاطر التهابات و شلوغی های بعد از حادثه و برای خارج شدن از واگن بود.

وی ادامه داد: همه تا قبل از ظهر از بیمارستان مرخص شدند و دو نفر مصدومیت جدی تر داشتند که طبق آخرین خبر یک نفر ترخیص شده و دیگری هم در حال ترخیص بود. ما به درگاه الهی شکر می کنیم که مصدومیتهای جدی نداشتیم اما این حادثه هشدارهایی داشت که باید با تمهیدات ویژه از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

شهردار تهران تاکید کرد: جبران این حادثه با ۱۳۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال مردم از وردآورد به صادقیه صورت گرفت و تعداد زیادی ون و تاکسی هم به آنجا آمدند. برای برگشت هم مقرر شد تا ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ونها و تاکسی‌های بیشتری نسبت به صبح این مشکل را جبران کنند. امیدوارم تا ساعات دیگر اساس مشکل شود و به حالت اول برگردد.

زاکانی درباره علت حادثه نیز گفت: کمیسیون سوانح باید علت را بگوید و هرچه قبل از این کمیسیون اعلام شود یک پیش داوری است و ممکن است افکار مردم را دچار مشکل کند.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به وضعیت مصدومان حادثه قطار شهری تهران

بهرام عین‌اللهی در دستوری از معاون درمان وزارت بهداشت و رییس سازمان اورژانس کشور و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران خواست با فوریت به وضعیت مصدومان حادثه قطار شهری تهران در محدوده چیتگر رسیدگی کنند و دکتر میعادفر، رییس سازمان اورژانس کشور به نمایندگی از وزیر بهداشت، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

بازگشایی خط شمالی مترو تهران - کرج

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو از بازگشایی خط شمالی مترو تهران – کرج خبر داد. مهدی شایسته اصل، سه شنبه شب، ضمن اعلام خبر بازگشایی خط شمالی مترو تهران- کرج گفت: با تلاش کارشناسان فنی و کمک‌های همدلانه آتش‌نشانی، مدیرسازمان مدیریت بحران تهران و همراهی اتوبوسرانی و تاکسیرانی خط شمالی مترو تهران – کرج بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه با وصل شدن برق این خط، مسافران جابه‌جا می‌شوند، گفت: همکارانمان در خط جنوبی تلاش می‌کنند تا بتوانیم از فردا صبح مسافران را از کرج به تهران منتقل کنیم.

بیانیه‌ی روابط عمومی شرکت بهره برداری متروی تهران در پی حادثه‌ خط ۵ متروی تهران-کرج

شرکت بهره برداری متروی تهران در بیانیه‌ای تاکید کرد: «در ابتدا لازم است صمیمانه از شهروندان و مسافران عزیز تهرانی و کرجی که به علت حادثه اول دی ماه با مشکل مواجه شدند و صبورانه این پیش‌آمد را تحمل کردند، پوزش بطلبیم و نوید دهیم تمامی همکاران ما در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه حداکثر تلاش خود را به کار خواهند بست تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری کنند.

پس از بررسی‌های صورت گرفته، علت العلل حادثه متروی تهران-کرج درصبح روز یک دی ماه، ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالیگ و تجهیزات تشخیص داده شد که به ایجاد خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در سال‌های اخیر منجر شده است‌.

امروزه در متروهای پیشرفته‌ی دنیا، مراکز فرمان و سیستم سیگنالینگ از مهمترین بخش‌های مورد توجه محسوب می‌شود که متاسفانه در تهران حدود بیست سال از نوسازی این مراکز حیاتی می‌گذرد.

طبق بررسی‌های به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذی‌ربط در ایستگاه چیتگر برگزار گردید و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربین‌های نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو گردیده است.

متاسفانه طی سال‌های اخیر اقدامات کافی برای توانمندسازی و ارتقاء و ارزیابی نیروی انسانی متروی تهران انجام نشده و از سوی دیگر با فرسودگی و عدم اورهال زیرساخت‌ها، فشار کاری نیز به این کارکنان زحمت‌کش دو چندان شده است. این در حالی است که راهبران مترو همواره در خدمت‌رسانی به شهروندان بی دریغ تلاش می‌کنند.

از اورژانس، آتشنشانی، نیروی انتظامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به ویژه دکتر زاکانی شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که با حضور میدانی خود، یکپارچگی در مدیریت بحران را به نمایش گذاشتند به خاطر حضور به موقع، تلاش خالصانه و همراهی‌شان در این حادثه صمیمانه قدردانی می‌شود.

همچنین از تمامی کارکنان زحمت‌کش و خدوم شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه که با تمام توان برای ارائه خدمات در مترو تلاش می کنند، تشکر می‌کنیم.

در پایان از تمامی مسئولان تقاضا می‌شود بحث نوسازی و اورهال شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه را در اولویت برنامه‌ای خود قرار دهند.»

***

روزانه حدود ۲۰۰ هزار مسافر با قطار شهری بین تهران و کرج جابه جا می شوند.

قطار شهری تهران - کرج دارای چهار ایستگاه فعال در حوزه جغرافیایی استان البرز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
0
9
کار امریکا و اسراییل بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
0
6
به آقایان بایدجایزه اسکار! داده شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین