کد خبر: ۷۴۶۶۳۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
از سرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات وین از عصر امروز

اولیانوف و رابرت مالی در یک قاب| هماهنگی روسیه و آمریکا در وین| نرمش ایران و توافق نزدیک است؟

دور هشتم مذاکرات وین که همزمان با آغاز سال نو میلادی به مدت سه روز متوقف شده بود از عصر امروز (دوشنبه) در هتل کوبورگ از سر گرفته می شود.
اولیانوف و رابرت مالی در یک قاب| هماهنگی روسیه و آمریکا در وین| نرمش ایران و توافق نزدیک است؟
آفتاب‌‌نیوز :

با توجه به تعطیلی سالن‌های میزبان مذاکرات در هتل کوبورگ به مناسبت آغاز سال نو میلادی، مذاکرات از روز جمعه هفته پیش به مدت سه روز متوقف شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ با وجود اعلام وقفه در گفت‌وگوهای وین، رایزنی‌های غیررسمی و تبادل متون در جلسات غیررسمی میان هیات های کارشناسی ایران با هیات های مستقر در وین ادامه داشت.

علی باقری، رییس هیات مذاکره کننده ایران مذاکرات روز پنجشنبه هفته گذشته ضمن "مثبت" ارزیابی کردن مذاکرات در دور هشتم گفت: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات ادامه یافت و پیشرفت های نسبتا خوبی درباره موضوع لغو تحریم ها در این چند روز انجام گرفت. امیدواریم بعد از اینکه همکاران غربی (روز دوشنبه) به وین بازگشتند کار را جدی‌تر درباره لغو تحریم‌ها پیگیری کنیم.

دیدار اولیانوف و مالی با محوریت برجام

میخائیل اولیانوف - نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین - روز چهارشنبه هفته گذشته در توییتر نوشت: «با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کردم. هماهنگی و رایزنی‌های نزدیک میان هیات‌های روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین پیش‌شرطی مهم برای پیشرفت جهت احیای برجام است.»

اولیانوف همچنین در دیدار خود با رابرت مالی درخصوص "مسائل برجسته تحت رسیدگی در جریان مذاکرات درخصوص احیای برجام" رایزنی کرده بود.

اولیانوف و رابرت مالی در یک قاب| هماهنگی روسیه و آمریکا در وین| نرمش ایران و توافق نزدیک است؟

واکنش کیهان به انتشار عکس جلسه دونفره اولیانوف و رابرت مالی

روزنامه اصولگرای کیهان در خصوص جلسه دونفره اولیانوف و رابرت مالی نوشت:‌ انتشار یک عکس از دیدار اولیانوف نماینده روسیه در وین و رابرت مالی (نماینده ویژه آمریکا در امور ایران) بهانه‌ای شد تا رسانه‌های اجاره‌ای غربگرا، عملیات روانی دیگری را تدارک کنند. این رسانه‌ها می‌گویند چرا مستقیم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم و به دلال دومی اجازه معامله می‌دهیم؟ یا به استناد متنی منتشر شده از اولیانوف در فارین‌پالیسی که رد و تصحیح شد، مدعی شده‌اند ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و روسیه و چین، جای ایران تصمیم می‌گیرند و... این تقلای رسانه‌ای در حالی است که اولا در همین ایام اخیر، رابرت مالی تصریح کرد «ما حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیستیم، زیرا ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است». کجای این سخن از عقب‌نشینی ایران حکایت می‌کند؟ برعکس، به افزایش فشار ایران اشاره می‌کند. ثانیاً همان گونه که تروئیکای اروپایی یا نماینده آمریکا ملاقات و مذاکره می‌کنند، نمایندگان روسیه و چین هم می‌توانند مذاکرات مشابهی داشته باشند، اما عجیب است که رسانه‌های مذکور، از هماهنگی تروئیکای اروپایی و آمریکایی برای فشار بیشتر به ایران هیجان‌زده می‌شوند، اما دیدار نماینده روسیه با طرف آمریکایی را بهانه عقده‌گشایی قرار می‌دهند. ثالثاً ایران دو سال قبل از برجام به اندازه کافی با مقامات آمریکایی مذاکره کرده و حاصل آن، کلاهی است که طرف آمریکایی بر سر دولت وقت ایران گذاشته و توانسته، به مدت دو سال هم دولت وقت ایران را - با وجود خروج خود از توافق- وادار به ادامه انجام تعهدات کند!

کیهان در پایان نوشته است:‌ پس از جدی‌تر شدن توافقات ۲۵ ساله و ۲۰ ساله با چین و روسیه، تحرکات طیف غربگرا به نیابت از آمریکا و غرب شدت یافته است. بخشی از این فضاسازی‌ها نیز به خاطر سفر مهمی است که رئیس‌جمهور تا چند هفته دیگر به دعوت همتای روسی، به مسکو انجام می‌دهد.

ادعای سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی؛
تصمیم "نظام" برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها

همچنین سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در خصوص مذاکرات وین و برجام نوشت: فرآیند جدید مذاکرات وین در حالی در جریان است که بر خلاف گذشته، افکار عمومی دچار التهاب و تشنج نشده و از شکل‌گیری دوقطبی‌های کاذب و ضد آرامش در جامعه خبری نیست.

سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی افزود: با استقرار دولت سیزدهم و تصمیم نظام برای به نتیجه رساندن پرونده لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه، مجموعه سازوکار‌های لازم برای پیگیری این پرونده امنیت ملی دستخوس تغییرات ماهوی شد. اگرچه در آغاز تلاش گسترده و دامنه‌داری برای منفعل نمودن دولت در مذاکرات کلید خورد، اما فارغ از هیاهو‌های تبلیغاتی، تمهیدات لازم برای اصلاح مسیر طی شده در دولت قبل در دستور کار قرار گرفت. ابتدا دولت سیزدهم به مخالفت با تعاملات بین‌المللی متهم شد، سپس هجمه و تبلیغات سنگینی علیه تیم مذاکره‌کننده با متهم ساختن آن‌ها به «بی‌سوادی و...» ادامه یافت، اما اداره‌کنندگان پرونده در این دام گرفتار نشده و به دور از حاشیه بر انجام وظایف تخصصی‌شان متمرکز شدند.فعالیت‌های رسانه‌ای مرتبط با مذاکرات وین نیز دقیقا بر اساس سیاست‌های اصلی مشخص شده برای پیشبرد این پرونده در حال پیگیری است و با رویکردی متوازن و به دور از جنجال، آگاهی‌بخشی می‌کند. دولت قبل همچنین نسبت به فعالیت‌های عادی نیرو‌های مسلح نیز با این استدلال که تحریک‌کننده طرف‌های غربی است، به‌طور جدی مخالفت می‌کرد، حال آنکه اکنون رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷» مورد تمجید رئیس جمهور قرار گرفت تا نشان دهد در دولت سیزدهم «میدان» و «دیپلماسی» هم‌افزا هستند. مذاکرات وین، عرصه مهمی است که در معرض نگاه تیزبین ملت قرار گرفته و می‌تواند زمینه مقایسه دو روش و منش سیاسی و اخلاقی را برای حل و فصل موضوعات مهم کشور فراهم کند.

نرمش ایران و توافق در راه است؟

همچنین پیشتر نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته بود که ایران با درخواست چین و روسیه برای عقب نشینی از مواضع حداکثری خود موافقت کرده است.

مقامات ایران واکنشی به این اظهارات نماینده روسیه نشان نداده‌اند ولی برخی رسانه های نزدیک به دولت آن را تائید کرده‌اند.

حالا با توجه به این نشانه‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های نزدیک به دولت رئیسی و ادعای نماینده روسیه، به نطر می‌رسد برجام دولت روحانی که اصولگرایان قصد پاره کردن آن را داشته‌اند، در حال احیا باشد. برجامی که کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند بدون آن و رفع تحریم‌ها شرایط برای ایران در آینده سخت‌تر و فشار بر مردم بیشتر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Kuwait
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
1
20
اقای شریعتمداری منظورتون یعنی اینکه روسیه در جهت منافع ملی کشورمون نشسته داره با نماینده استکبار جرو بحث میکنه !!!!!! ای خداااااااااااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
0
8
به عکس خوب توجه کنید...دو دست نماینده روسیه رو میزه و نماینده غرب یک دست زیر چانه گرفته ...خیلی جالبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
1
13
وقتی خودمان خودمان را ضعيف کردیم
همین می‌شود که می بینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
1
13
اقای شریعتمداری تو خوبی تو درست میگی اصلان صاحب مملکت شمایید بقیه نمیفهمند شما به همه دنیا سرید زودتر تمامش کنید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
2
11
این عکس در تاریخ خواهد ماند
نسبت به زمان پایان جنگ جهانی دوم که استالین و روزولت و چرچیل بی حضور ایران برای ما تصمیم گرفتند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
0
4
ای روسیه کوتاه بیا بزار توافق انجام بشه لطفا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین