کد خبر: ۷۴۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲

معجزه کرسی در فصل زمستان

در قدیم‌الایام کرسی پای ثابت روزها و شب‌های سرد زمستانی در خانه‌های خشتی و گلی بود، همه افراد خانواده برای فرار از سوز سرما به کرسی پناه می‌بردند، لحاف، چارپایه چوبی و منقل از ملزومات برپایی کرسی بود و تقریبا در زمستان تمامی خانه‌هایی که در مناطق سردسیر بودند، کرسی برپا می‌کردند، اما در گذشته تنها جنبه گرمایشی کرسی مدنظر بود و کمتر کسی به مزایای درمانی این وسیله توجه می‌کرد.
معجزه کرسی در فصل زمستان
آفتاب‌‌نیوز :

گرم نگه‌داشتن بدن به‌ویژه پاها در فصل زمستان همواره مورد تاکید اطبا بوده است، اما شاید بسیاری از افراد کمتر در مورد دلایل این توصیه بدانند، متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی و ورود بخاری‌های نفتی، گازی، شوفاژ و پکیج بساط کرسی از خانه‌های ایرانی جمع و به انباری‌ها رفت، امروز نیز کرسی در برخی از خانه‌ها جنبه تزئینی دارد، زیرا باتوجه به سکونت افراد در خانه‌های آپارتمانی و نقلی امکان برپایی کرسی وجود نداشت.

اما به‌نظر می‌رسد با افزایش آگاهی افراد نسبت به مزایای درمانی کرسی و نقش آن در پیشگیری از بیماری‌ها در فصل زمستان، بسیاری از خانواده‌ها به کرسی روی آورده‌اند، البته در فضای مجازی نیز استفاده از کرسی در برخی از کشورهای آسیایی نیز مشاهده می‌شود.

این وسیله گرمابخش علاوه بر مزایای درمانی، محیط و رابطه بین افراد را نیز گرما می‌بخشد، افراد با جمع شدن در زیر کرسی و صحبت به یکدیگر نزدیک می‌شوند، در گذشته تمامی افراد خانواده در شب‌های بلند زمستان دور کرسی جمع می‌شدند و گرمای کرسی، گرمابخش محفلشان نیز می‌شد.

گرمابخش درمانگر

زیب علی‌بیگی- دکتری طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت گرم نگه‌داشتن بدن در فصل زمستان و تغذیه مناسب این فصل، اظهار کرد: در فصل زمستان به‌علت برودت هوا عموما حرارت در درون بدن متمرکز می‌شود، بنابراین بالتبع این امر سیستم گوارش و هضم افراد قوی‌تر خواهد شد، به‌همین دلیل از نظر طب سنتی توصیه شده غذاهای مصرفی در این فصل قوی‌تر باشد، یعنی استفاده از غذاهایی دیرهضم مانند کله‌پاچه، حلیم و ... بلامانع است.

وی با تاکید بر اینکه محل خواب افراد در فصل زمستان باید گرم باشد، عنوان کرد: در این فصل افراد در زمان خواب از رواندازهای مناسب و لباس‌های پشمی، ابریشمی و پنبه‌ای استفاده کنند، افراد نباید اجازه دهند که دچار یبوست شوند و همچنین حجم ادرار و خون قائدگی در بانوان نیز باید مناسب باشد.

علی‌بیگی در خصوص استحمام در فصل زمستان، توضیح داد: بهتر است برای باز شدن منافذ پوست افراد در زمان استحمام از کیسه و سفیدآب استفاده کنند، حجامت در فصل زمستان به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

این دکتری طب سنتی با بیان اینکه در فصل زمستان بیماری‌های مزاح سرد و ناشی از رطوبت بدن مانند بیماری‌های معده، عفونت گوش و دندان، دردهای مزمن مفصلی، رماتسیم، گرفتگی عضلات و دردهای اندامی افزایش پیدا می‌کند، یادآور شد: بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از این بیماری‌ها از کرسی استفاده شود، کرسی باعث ایجاد تعادل در گردش خون، دفع رطوبت مازاد بدن و پیشگیری از بیماری واریس نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: تقویت خون‌سازی، بهبود حافظه، پاکسازی بدن از فضولات، بهبود عملکرد دستگاه تنفسی، تقویت غدد درون‌ریز و تنظیم قندخون در افراد دیابتی از مزایای استفاده از کرسی است، باتوجه به گرم نگه داشته شدن پهلو و شکم در زیر کرسی عملکرد سیستم گوارشی نیز بهبود پیدا می‌کند و افراد دچار یبوست نمی‌شوند.

علی‌بیگی گرم نگه‌داشتن پا در زمستان را راهی برای رفع سردرد و جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی عنوان کرد و گفت: افرادی که از کرسی استفاده می‌کنند باید محیط پیرامون کرسی نیز گرم باشد، زیر گرم شدن پا و سرد شدن سر آسیب‌زا است، همچنین افراد دیابتی و سالمندانی حس لامسه آن‌ها نسبت به گرما و سرما پایین است، باید مراقب باشند که پا هنگام برخورد با وسیله گرمایشی زیر کرسی دچار سوختگی نشود، همچنین حرارت کرسی برای افراد با تپش قلب بالا و افراد دارای پرکاری تیروئید متعادل باشد.

این دکتری طب سنتی تاکید کرد: قرار گرفتن طولانی مدت بدن در برابر سرما آسیب‌زا است، این مسئله موجب می‌شود خون‌رسانی در اندام‌های بدن دچار مشکل شود، هر چه محیط سرد باشد حرارت در درون بدن بیش‌تر متمرکز می‌شود، در ایت فصل نباید از موادغذایی با طبع سرد مانند خیار، هندوانه، الویه و ... استفاده کرد.

وی در پایان یادآور شد: استفاده از از میوه‌های خشک، به، سیب، انجیر، انار شیرین، مویز، کشمش، گلابی و آجیل در این فصل توصیه می‌شود.

تمایل به خرید کرسی افزایش پیدا کرده است

ترکی یکی از نجاران شهرکردی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ساخت کرسی، اظهار کرد: تمایل به سفارش کرسی توسط خانوارها افزایش پیدا کرده است، در گذشته تعداد کمی از افراد تمایل برای کرسی داشتند، اما اکنون سفارشات افزایش دارد.

وی بیان کرد: قیمت کرسی در مقابل سایر وسایل گرمایشی پایین‌تر است، افراد می‌توانند از آتش و وسایل گرمایشی برقی(کرسی برقی) برای گرم کردن کرسی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در قدیم‌الایام در تمامی خانه‌ها کرسی وجود داشت، اما از زمانی‌که بخاری‌های گازی، پکیج و شوفاژ وارد خانه‌ها شد، استفاده از کرسی کمتر و کمتر شد.

ترکی توضیح داد: کرسی در گذشته بر اساس تعداد افراد خانواده ساخته می‌شد، برای خانواده‌های پرجمعیت کرسی‌های بزرگ و برای خانوارهای کم جمعیت نیز کرسی‌های کوچک‌تر می‌ساختیم، اما امروز کرسی‌هایی که افراد سفارش می‌دهند جنبه تزئینی دارد و فقط در ایام خاص مانند شب چله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین