کد خبر: ۷۴۷۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵

اعزام نظامیان روسیه به قزاقستان برای مقابله با اعتراض‌ها

در پی ادامه ناآرامی‌ها در قزاقستان و پس از درخواست قاسم ژُمارت توکایف روسیه نخستین واحد نظامی را با عنوان «حفظ صلح» و به‌منظور مقابله با معترضان به این کشور بحران‌زده اعزام کرد.
اعزام نظامیان روسیه به قزاقستان برای مقابله با اعتراض‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

این خبر در حالی اعلام می‌شود که پیش از این پلیس قزاقستان از کشته شدن ده‌ها معترض در جریان درگیری چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه در این کشور خبر داده بود.

اعتراض‌های گسترده در قزاقستان روز یکشنبه دوم ژانویه و در پی افزایش بهای بنزین و گاز مایع آغاز شد. دامنه اعتراضات پس از شهرهای ژانائوزن و آق‌داغ، از روز دوشنبه به آلماتی، پایتخت اقتصادی قزاقستان رسید.

قاسم ژمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، روز سه‌شنبه کابینه را منحل کرد. معترضان روز چهارشنبه شماری از ساختمان‌های دولتی و کلانتری‌ها را در آلماتی اشغال کردند و وارد کاخ ریاست جمهوری نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری پیشین شدند. در جریان درگیری‌ها میان پلیس و معترضان ده‌ها نفر کشته و بیش از هزار نفر زخمی شده اند. پس از درخواست رئیس جمهوری قزاقستان از کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی، روسیه بامداد پنجشنبه نخستین واحد نظامی را برای مقابله با اعتراض‌ها به این کشور اعزام کرد.

تیراندازی در خیابان‌های نزدیک شهرداری آلماتی

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر ادامه تیراندازی ماموران پلیس یه سوی معترضان در روز پنجشنبه در خیابان‌های مرکز شهر آلماتی است.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از شاهدان محلی گزارش داده صدای تیراندازی‌های ممتد در نزدیکی ساختمان شهرداری شنیده می‌شود. معترضان دیروز این ساختمان دولتی را تصرف کردند.

فرانسه و بریتانیا دولت و معترضان قزاقستان را به آرامش و گفت‌وگو دعوت کردند

فرانسه و بریتانیا روز پنجشنبه دولت قزاقستان و معترضان این کشور را به خویشتنداری و گفت‌وگو دعوت کردند.

ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه خشونت‌های مرگ‌بار نیمه‌شب چهارشنبه و بامداد پنجشنبه را به‌شدت نگران کننده خواند و گفت: «از همه طرف‌ها، چه در قزاقستان و چه روسیه و متحدانش می‌خواهم تا خویشتندار باشند و با آرامش و مدارا رفتار کنند.»

همزمان سخنگوی بوریس جانسون، نخست وزیر محافظه‌کار بریتانیا گفت: «ما طبعتا نگران درگیری‌ها در قزاقستان هستیم و این موضع را از نزدیک دنبال می‌کنیم. امیدواریم ماجرا با دستیابی به یک راه حل سیاسی پایان یابد.»

حمایت سازمان کشورهای ترک از دولت قاسم ژمارت توکایف

سازمان کشورهای ترک، متشکل از ترکیه، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشت آرامش به قزاقستان شد.

در این بیانیه آمده است: «ما به توانایی مقام‌های قزاقستان برای آرام کردن تنش‌ها و اعاده نظم باور داریم.»

دولت قزاقستان قیمت سوخت را ثابت نگاه می‌دارد

دولت قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مانع از افزایش قیمت سوخت در ۶ ماه آینده در این کشور می‌شود.

اعتراض‌های گسترده و خشونت‌بار در قزاقستان از یکشنبه دوم ژانویه و در پی افزایش قیمت بنزین و گاز مایع آغاز شد.

نظامیان روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان به قزاقستان اعزام شده اند.

سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید کاروان نظامی اعزامی به قزاقستان از نیروهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان تشکیل شده است.

به گفته سخنگوی این نهاد، این نیروها برای حفاظت از زیربناهای مدنی و نظامی و بازگرداندن حاکمیت قانون و آرامش به کشور بحران‌زده قزاقستان اعزام شده اند.

تلویزیون قزاقستان: ۱۲ کشته و ۳۵۳ زخمی در میان نیروهای امنیتی

کانال تلویزیونی خبر۲۴ قزاقستان به نقل از مقام‌های امنیتی اعلام کرد در جریان ناآرامی‌های روزهای اخیر ۱۲ پلیس کشته و ۳۵۳ نفر دیگر از ماموران زخمی شده اند.

به گفته همین منبع جسد یکی از ماموران با سر بریده پیدا شده است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین