کد خبر: ۷۴۷۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

دندان عقل، ماجرای یادگاری از انسان‌های باستان!

یک دندانپزشک در استان همدان، گفت: در روند تکامل، انسان‌های نخستین با دارا بودن فک بزرگتر، دندان‌های بیشتری داشته‌اند و با گذشت نسل‌ها و نیروی کمتر برای جویدن غذاها و کاهش سایز فک انسان، دندان‌های عقل فضای کافی برای رویش بدون دردسر ندارند.
دندان عقل، ماجرای یادگاری از انسان‌های باستان!
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر میثم ویسی با بیان اینکه سیستم جونده دندان انسان معمولا از ۳۲ دندان تشکیل شده، تصریح کرد: آخرین تکمیل کننده این مجموعه دندان آسیاب بزرگ سوم، مولر سوم یا دندان عقل نام دارد که رویش و حضور این آخرین عضو معمولا با دردسرهایی همراه است.

وی افزود: دندان‌های عقل شامل چهار دندان، دو دندان در فک بالا و دو دندان در فک پایین است که در برخی افراد یک، دو، سه یا هر چهار دندان از ابتدا وجود ندارد و یا نهفته باقی می‌ماند که این دندان‌ها معمولا در سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رویش پیدا می‌کند.

ویسی یادآور شد: دندان‌های عقل یا به صورت صحیح و در جای درست رویش پیدا می‌کنند یا در موقعیت ناصحیح قرار گرفته می‌شود و یا امکانش رویش ندارند و نهفته خواهند ماند.

ویسی با بیان اینکه بررسی حالات مختلف دندان عقل توسط دندانپزشک و یا تهیه رادیو گرافی انجام می شود، گفت: با تشخیص دندانپزشک ممکن است دندان عقل در محل خود باقی بماند یا کشیده و جراحی شود.

این دندانپزشک در ادامه تصریح کرد: بهتر است در صورت تشخیص نهفتگی و عدم امکان آسیب به ساختار ساختارهای حیاتی مجاور دندان عقل، دندان در سنین جوانی خارج شود که مشکلات کمتری به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه باقی ماندن دندان عقل در موارد محدودی مشکلی نخواهد داشت، افزود: به دلیل عدم امکان بهداشت مناسب، ایجاد گیر غذایی و آسیب به دندان‌های مجاور توصیه می‌شود در صورت تشخیص دندانپزشک برای خارج کردن آن اقدام شود.

ویسی با بیان اینکه فشار دندان عقل برای مدت زیادی عامل به هم ریختگی دندان‌ها در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: مطالعات جدید این فرضیه را با چالش مواجه می‌کند و در واقع رشد تأخیری فک بیشتر عامل به هم ریختگی دندان‌ها در سنین جوانی است و فشار دندان‌های عقل نهایتاً به عنوان یک عامل مستعد کننده در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت وجود مشکلات لثه‌ای پیرامون دندان، گیر غذایی، پوسیدگی، وجود کیست یا عفونت‌های دندانی و یا آسیب به دندان‌های مجاور تصمیم به خارج کردن دندان عقل گرفته می‌شود.

ویسی با اشاره به اینکه کشیدن و یا جراحی دندان عقل حتما باید توسط دندانپزشک و یا جراح دندان انجام شود، بیان کرد: این جراحی در یک جلسه و به صورت سرپایی انجام می‌شود و تزریق بی‌حسی موضعی هم قبل از پروسه صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: مراقبت‌های بعد از جراحی و کشیدن شامل شستشوی ناحیه، رعایت بهداشت و استفاده از داروهای تجویز شده برای کاهش درد و ناراحتی پس از پروسه حتما باید انجام گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین